Libuš mapuje dopravní situaci, místním dochází trpělivost s množství vozů v ulicích

06. 11. 202308:54
Libuš mapuje dopravní situaci, místním dochází trpělivost s množství vozů v ulicích
foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Kolona na Libuši.

Městskou část Libuš trápí už několik let velký nárůst a extrémní hustota dopravy. Je to způsobeno tím, že městská část přímo leží na komunikaci, která spojuje jih města s velkou mimoúrovňovou křižovatkou a Pražským obchvatem D0.

Dá se předpokládat, že se situace zlepší s výstavbou metra linky D, jenže tak dlouho nechtějí místní rozhodně čekat. Navíc to prý nemusí být vůbec pravda.

Pozor na opačný efekt

Funguje takzvaná dopravní indukce. Stává se, že po přidání dalšího pruhu silnice nebo navýšení kapacity se situace po určitém období vrátí zpátky. Někdy dokonce zhorší. Pokud se přidá nový pruh, začnou jezdit i lidé, kteří dříve využívali MHD, motoristé, kteří jezdili jinudy, začnou využívat novou trasu, postaví se nové domy apod. Z empirických výzkumů provedených v USA vyplývá, že se až 90 procent přidané kapacity do pěti let zaplní. V případě výstavby metra se tak může stát, že do okolí začnou jezdit řidiči, kteří dále použijí k cestování metro, ale doprava na místě se zhorší. 

Průjezd Libuší je podle policejní mapy nebezpečný

Navíc obyvatele Libuše v poslední době začaly trápit další starosti. Mluvíme o častém nerespektování maximální povolené rychlosti, o nárůstu nebezpečných dopravních situací a alarmujícím nedostatku parkovacích míst.To vše potvrzuje i webová mapa nehodovosti, kterou vytváří Policie České republiky. Podle ní došlo v lokalitě městské části za posledních 13 let k 1.215 dopravním nehodám. Připomínáme jen, že místní městská část má pouze 5.500 obyvatel.

Dvě nehody si za tu dobu vyžádaly lidské ztráty. V obou případech byla příčina stejná. Řidič se plně nevěnoval řízení a srazil chodce, který na místě zranění podlehl.

Za stejnou dobu však bylo na libušských ulicích těžce zraněno dvanáct osob a téměř sto dvacet lehce.

Podle speciální policejní mapy je jasně nejnebezpečnějším místem v Libuši sama Libušská ulice, která tvoří průjezdní páteř celé městské části.

Doprava leží v žaludku i libušským podnikatelům

Proti narůstající dopravě bojují na radnici i místní živnostníci. Tuto informaci potvrdila PrahaIN.cz i starostka městské části Lucie Jungwiertová (KDU-ČSL) a píše o ní i web městské části.  Podle nich se obchodům na hlavní Libušské ulici nedaří. Na vině je podle nich velký hluk, nemožnost kde zaparkovat a vůbec nepříjemné prostředí způsobené ohlušující dopravou. Lidé proto jezdí za nákupy jinam, do obchodních center, tím se doprava ještě zahušťuje. Místní živnostníci však mají prázdné krámy, krachují a obchody se zavírají. Spirála se roztáčí.

I proto vyhlásila městská část Praha-Libuš veřejnou soutěž na zpracování veřejné dopravní studie. Tu vyhrál tým z Ústavu dopravních systémů pražské ČVUT. A co je hlavním tématem dopravního průzkumu? „Jsou to dvě věci. Chceme jasně pochopit dopravní tok v naší městské části a také zmapovat parkovací místa a jejich využívání,“ objasnila důvody vzniku dopravního průzkumu starostka městské části Praha-Libuš Lucie Jungwiertová (KDU-ČSL).

Dopravní toky se mohou dočkat výrazných změn

V otázce mapování dopravního toku totiž městská část Praha-Libuš věří, že případným přeuspořádáním dojde ke zvýšení bezpečnosti. Jednou z možností je prý vytvoření přechodů pro chodce v místech, kde jsou skutečně nezbytné a kde budou lépe usměrňovat pohyb obyvatel. Dalším prvkem v boji proti nebezpečí na silnicích může být podle starostky taky zavedení dopravních retardérů, které nedovolí řidičům zvýšit rychlost a v neposlední řadě v Libuši sázejí na přesunutí některých zastávek veřejné dopravy na vhodnější místo.

Studium parkovacích míst se zaměří konkrétně na pět lokalit. Jde o sídliště Písnice, sídliště Mirotická a sídliště Domovina. Dále pak bude průzkum probíhat ve vilové čtvrti severně od ulice Metereologická a jižně od stejné ulice.

Parkovací místa budou vznikat v souladu s rozvojem metra

Tady se odborníci z ČVUT zaměří na obsazenost parkovacích míst v průběhu celého dne a také na to, jak parkovací místa využívají obslužné dodávky. Právě na ně si obyvatelé místní části stěžují nejvíc.

Tuto studii chce Libuš pak následně použít i při hledání nových parkovacích míst, a to i těch odstavných, která budou vznikat s výstavbou linky D pražského metra. „To je ale skutečně hudba daleké budoucnosti. Velká odstavná parkoviště by měla vzniknout u trasy metra D v oblasti stanic Písnice a Depo Písnice. S těmi se počítá, to my příliš neovlivníme. Co chceme ovlivnit stoprocentně a navíc ještě rychle a v čem by nám ta studie mohla výrazně pomoci, je vytvoření nových parkovacích míst na velmi exponovaných lokalitách, tedy hlavně na sídlištích. Tady rozhodně nevzniknou desítky nových stání, ale situace je tak nedobrá, že budeme vděčni za každé nové místo,“ řekla pro PrahaIN.cz starostka Jungwiertová.

Řidiči náklaďáků ignorují dopravní značení

Samostatnou kapitolou, na jejichž vyřešení by dopravní průzkum měl najít vhodné odpovědi, jsou dva obzvlášť ožehavé problémy. Jedním z nich je nárůst těžké automobilové dopravy, a to i přesto, že nákladní automobily mají vjezd do Libuše zakázán, vyjma dopravní obsluhy. Nicméně mnoho řidičů nákladních vozů využívá ulic Libuše jako trasy pro tranzitní přepravu. „U nás je dopravním značením zakázán vjezd vozidel nad 3,5 tuny s výjimkou dopravní obsluhy. To se ale velmi náročně dokazuje. V tomto urgujeme a spolupracujeme s policejními složkami,“ sdělila pro PrahaIN.cz Lucie Jungwiertová, starostka Libuše.

Druhým složitým problémem je, podle webu městské části, prudký nárůst dopravy v klidové zóně ulic Zahrádecká a Výletní. Řada řidičů se totiž naučila využívat tuto zkratku ve vilové čtvrti, a tím objíždějí zdlouhavé kolony a zácpy, které vznikají kolem křižovatky ulic Libušská a Meteorologická. Průzkum by měl ukázat, jak by se tomu mělo co nejintenzivněji a nejlépe zabránit.

Výsledky prvního kola průzkumu, který připravuje pro městskou část Libuš Ústav dopravních systému ČVUT Praha, by měl být k dispozici už na začátku listopadu. Dopravní odborníci však budou dopravu v Libuši zkoumat až do konce příštího roku.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných