foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto
Mnoho odvětví průmyslu a hospodářství má radost, protože nyní disponují čísly, která se vrátila do úrovně předcovidových údajů. Nejinak jsou na tom i České dráhy.
Dva roky trvalo, než se cestující vrátili zpět do spojů národního dopravce. Stejně tak se zvedl i počet osobokilometrů, tedy vzrostla vzdálenost, kterou cestující na kolejích v loňském roce urazili.
Z údajů poskytnutých tiskovým oddělením Českých drah vyplývá, že po dvou letech stagnace a úpadku se lidé do vlaků znovu vracejí. „Ve 4. čtvrtletí loňského roku jsme přepravovali už 93 procent cestujících ve srovnání s rokem 2019, tedy s dobou před covidem,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel.
Psali jsme
Při periodické obnově získají bistrovozy s oddílem první třídy typu ARmpee832 koberce místo linolea, přečalouněné sedačky, modernější Wi-Fi…
Podle něj vyšla sázka na nové moderní vlakové soupravy, které se objevily na některých linkách. Tam, kde začaly jezdit, tam se cestující vracejí do vlaků rychleji. Zkrátila se totiž výrazně i dojezdní doba do cílových destinací. Příkladem mohou být spoje Západního expresu z metropole do Plzně a Chebu. Tady dnes už těmito vlaky jezdí dokonce více lidí než v době před covidem.
Celkově v roce 2022 přepravily České dráhy celkem 157 milionů cestujicích. Jen tak pro zajímavost v předloňském roce to bylo o 37 milionů cestujících méně. Dohromady ujeli všichni cestující 7,7 miliardy osobokilometrů. Tady došlo k nárůstu dokonce o 43 procent oproti roku 2021.
„Cestující se nám vracejí ve všech segmentech dopravy, na regionálních linkách, v dálkové dopravě, ale i na mezistátních relacích,“ nechal se slyšet Jiří Ješeta, náměstek pro osobní dopravu Českých drah.
Nicméně v ukazateli průměrné přepravní vzdálenosti k velkému nárůstu nedošlo. Loni ujel na jednu jízdu jeden cestující průměrně 49,1 kilometrů, zatímco v roce 2021 to bylo jen o 4,3 kilometru méně. To svědčí o tom, že cestování po kolejích je využíváno hlavně na přepravu na střední a kratší vzdálenost. Jízda železničními spoji národního dopravce tak slouží hlavně v rámci dopravní obslužnosti, nikoliv jako poznávací nebo výletní dopravní prostředek.