foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib
ROZHOVOR: „V hlavním městě žije celá řada Pražanů napříč věkovými kategoriemi, kteří mají hluboko do kapsy, a to není možné jen tak přehlížet,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib v rozhovoru pro server PrahaIN.cz. Kromě možného zdražování Lítačky jsme probrali také MHD v dalších evropských městech.
U koaličních partnerů je znát rozdílné stanovisko na zdražování MHD v Praze. Zatímco Piráti by ponechali aktuální cenu, další hovoří o zdražení jízdného.
Benzín do ohně v přestřelkách na sítích a v médiích v posledních týdnech přilil také nový europoslanec a dříve starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).
Na síti X uvedl: „Chci, aby roční lítačka stála deset tisíc, MHD se přestala dotovat, začala se uklízet, nesmrděla, nestála v kolonách, jezdila včas, a hlavně ji řídili ochotní a ohleduplní lidé, co se nevyžívají v tom, když postarší ´dobíhající´ dámě zabouchnou dveře před nosem.“
PrahaIN.cz ho oslovila s žádostí o rozhovor na toto téma, Ondřej Kolář slušně odmítl.
Kdo však neodmítl, je Zdeněk Hřib (Piráti), který je ovšem zcela opačného názoru.
Zdeněk Hřib. Zdroj: PrahaIN.cz
„Je pravdou, že od koaličních partnerů jsme zaznamenali návrhy na dvojnásobné zdražení, stejně jako návrhy i na ještě vyšší ceny ročního kuponu. Ale s takovýmto skokovým zdražením já určitě nesouhlasím a nevidím pro něj v tuto chvíli důvod. V hlavním městě žije celá řada Pražanů napříč věkovými kategoriemi, kteří mají hluboko do kapsy, a to není možné jen tak přehlížet. Cenově dostupná MHD je pro nás tedy zcela zásadní,“ sděluje naší redakci.
Kolář nejel MHD několik let, říká Hřib
Reaguje také na slova o kvalitě pražské MHD, kterou svých slov využívá každý den při cestě do práce. Prý je spokojen. Je bezpečná, spolehlivá, pohodlná a za bezkonkurenční cenu.
„Ostatně ne nadarmo byla pražská MHD vyhodnocena jako druhá nejlepší na světě. Z komentáře pana Koláře je zřejmé, že to bude nespíš již mnoho let, kdy naposledy MHD v hlavním městě využil,“ reaguje náměstek pro dopravu.
Podotýká, že vždy je co zlepšovat, nesmí se prý usnout na vavřínech a pražskou MHD naopak rozšiřovat a zkvalitňovat. Zmiňuje stavbu metra D či budoucí automatizaci linky C. Připomíná loňské zprovoznění nové tramvajové tratě a Dědinu, do Libuše a do Slivence.
„Letos prodlužujeme tramvajovou trať na Pankráci a zahájili jsme také výstavbu tratě na Václavském náměstí. Realizujeme Dvorecký most, který bude součástí tramvajového okruhu, díky kterému vzniknou důležitá propojení sousedních městských částí, což opět výrazně pozvedne atraktivitu pražské MHD,“ popisuje.
Stavba metra D. Zdroj: PrahaIN.cz
„Vysoutěžili jsme také nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T, které budou tiché, s klimatizací i antikolizním systémem. První kusy budeme mít již v prosinci 2025. A na letiště nám již od jara jezdí velkokapacitní trolejbusy jako dočasné řešení, než stát dostaví železnici na letiště,“ přidává.
Inspirace v Norimberku
Inspiraci pro zlepšování městské hromadné dopravy prý hledá také v zahraničí. Vzpomíná na poslední cestu do německého Norimberku, kde si prohlédl metro bez strojvedoucích, které se chystá i v Praze.
„Zaujal mě tam například takzvaný platform gap filler, což je taková malá automatická vysouvací plošinka, která zacelí škvíru mezi nástupištěm a vozem. Lépe se pak nastupuje třeba dětem nebo lidem s kočárky. V Praze ho tedy určitě budeme mít také,“ říká Zdeněk Hřib.
V závěru rozhovoru zůstáváme v zahraničí a ptáme se, kde ještě ho v poslední době zaujala městská hromadná doprava.
„O prázdninách jsem cestou k Baltu navštívil s rodinou také třetí největší polské město Lodž, kde jsme využívali tamní MHD. V takové chvíli, kdy se člověk sám ocitne v roli cizince v novém městě, si uvědomí, jak je pro MHD důležitý kvalitní informační systém. Proto v Praze tak intenzivně pracujeme na moderním navigačním systému Čitelná Praha, který se zaměřuje na podporu udržitelné mobility a zlepšení orientace pro všechny skupiny uživatelů veřejného prostoru,“ sděluje.