foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak Českých drah, ilustrační foto
Denně za prací do hlavního města dojíždí desítky tisíc lidí. Anonymizovaná data společnosti O2 hovoří až o čtvrt milionu. Mnoho z nich tak využívá kromě přepravy autem i městskou hromadnou dopravu. Zejména Středočeši pak často využívají rovnou pražskou Lítačku.
Aktuálně je v kraji otevřených 14 prodejních míst pro vyřízení nebo dobití karty Lítačka. Tu podle tiskové zprávy využívá pro cestování po Středočeském kraji přes 265 tisíc lidí.
„Bezproblémové a rychlé odbavení pro naše cestující v rámci systému PID je pro nás naprosto klíčové. Středočeský kraj je momentálně prioritní oblastí z mnoha důvodů, proto zde budeme síť kontaktních míst i nadále rozšiřovat tak, aby byla veřejná doprava dostupná skutečně všem,“ uvedl radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Síť prodejních míst využilo od roku 2020 už přes 43 081 cestujících. Na její vytvoření se podílely společnosti Operátor ICT, České dráhy a organizátoři integrované dopravy IDSK a ROPID.
„Velmi nás těší, že se počet kontaktních míst karty Lítačka rozrůstá, neboť i tímto se stává cestování veřejnou dopravou v rámci systému PID pro občany Středočeského kraje dostupnější,“ uvedl Jiří Pelant, náměstek pro techniku IDSK.
Kontaktní místa mohou lidé nalézt například v Berouně, Benešově u Prahy, Čáslavi, Kralupech nad Vltavou nebo i ve Vlašimi na hlavním nádraží. Jejich přesnou otevírací dobu a další pobočky v kraji si mohou lidé ověřit na webových stránkách www.pidlitacka.cz v sekci Kontakty.
„Lítačku lze samozřejmě zařídit i online na webu pidlitacka.cz. Jízdenky nebo dlouhodobé kupóny je také možné na pár kliknutí nakoupit v mobilní aplikaci PID Lítačka, která zároveň vyhledá spojení nebo poskytne informace o zpoždění spoje. Zaplatíte s ní také parkovné v Praze,“ dodává Benedikt Kotmel, předseda představenstva OICT.
Psali jsme
Turistický ruch se po covidových letech pomalu vrátil k normálu. Pro místní se tak do ulic hlavního města vrátili také takzvaní alkoturisté,…
Chystané zdražování?
V současné době se řeší, zda a o kolik jízdné v Praze zdraží.
„Dorazilo mi od našich koaličních partnerů několik návrhů. Mohu potvrdit, že jsou tam i návrhy, které by měly spočívat v dvojnásobném zdražení ročního dlouhodobého kuponu. Já avizuju, že s takovým skokovým zdražením bych nemohl souhlasit,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Základní roční kupon stojí 3 650 korun, v přepočtu na den tak platí cestující 10 korun. Za ně může využít 35 tramvajových linek, 150 autobusových, 3 linky metra, trolejbusy, přívozy a lanovou dráhu.
Jak jsme již dříve psali ZDE, problém se zdražováním se netýká pouze Pražanů, ale i všech, kteří do Prahy cestují za prací nebo školou. Například při nákupu tří nejbližších pásem kolem Prahy zaplatí dospělý cestující měsíčně 1 500 korun. Roční kupon ho aktuálně vyjde přes 12 tisíc. Zdražování by tak mohlo výrazně zasáhnout i rozpočet dojíždějících.