Loňský rok byl pro PID plný změn, letos to tak dramatické nebude

20. 01. 202411:10
Loňský rok byl pro PID plný změn, letos to tak dramatické nebude
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Stanice metra Jiřího z Poděbrad

Rok 2023 znamenal pro pražskou hromadnou dopravu nebývalý rozvoj. Změny a novinky se dotkly metra, tramvají, vlaků, přívozů, autobusových i trolejbusových linek. Letošní rok by měl být, co se týče změn v jízdních řádech, o něco klidnější, i tak se ale mají cestující na co těšit.

Zhodnocení uplynulého roku a výhledy do roku současného zveřejnila Pražská integrovaná doprava (PID) na webových stránkách. Pochlubila se mimo jiné třemi novými tramvajovými tratěmi, novým vlakovým nádražím i dalšími vylepšeními pro cestující.

V listopadu se například po téměř roční rekonstrukci znovu otevřela stanice metra Jiřího z Poděbrad, která mimo jiné v plné parádě představila nový jednotný informační a navigační systém nazvaný Čitelná Praha. Ten se v průběhu roku objevil také ve stanici Palmovka, u Štvanické lávky, na Palackého náměstí, na lávce nad novou železniční zastávkou Rajská zahrada či v metru Chodov. Novou grafiku schémat metra nabízí také vybrané vozy metra.

Tři nové tramvajové linky a nová vlaková stanice

Tramvajová síť se dočkala tří nových úseků. Nově jezdí do Libuše, Slivence a na Dědinu. S tím spojené byly i některé změny v linkách tramvají, například tramvaje 6 a 14 si prohodily konečné zastávky a do provozu se vrátily linky 7 a 19. Nové tramvajové trasy ovlivnily i autobusy, jejichž trasy také doznaly změn a spolu s dodávkami nových vozidel byl rozšířen provoz trolejbusů pod číslem 58.

Železniční doprava se dočkala nové vlakové stanice Praha – Rajská zahrada a modernizací prošly také stanice Vysočany a Radotín. Práce začaly také na Smíchovském nádraží. Otevření Štvanické lávky naopak ukončilo provoz přívozu P7 HolKa.

Na dopravu ve Středočeském kraji měl největší dopad projekt Čtyřmezí, který spojil dopravní systémy čtyř sousedních krajů. Linkou PID je tak nově možné dojet například až do Karlových Varů.

Výrazné změny v provozu se letos nechystají

Pro rok 2024 nechystá PID výrazné změny v provozu MHD ani na příměstských linkách. Přelomový by měl být až prosinec, kdy začnou platit nové smlouvy s autobusovými dopravci. Kromě změny v provozovatelích linky by to mělo přinést hlavně kvalitnější služby, vyšší kapacity linek a nové jízdní řády.

Nový dopravce vyjede od prosince také například na vlakové lince S49 či na nové lince S61 z Vršovic do Běchovic. Změny čekají i první pražskou trolejbusovou linku 58, která po dodání nových vozidel plně nahradí autobusy s číslem 140. Druhá linka trolejbusů pod číslem 59 vyjede z Nádraží Veleslavín na Letiště už na jaře. Systém PID dále rozšíří některé nákupní autobusové linky.

Další prvky nové grafiky a více bezbariérovosti

Pokračovat by měl i projekt Čitelná Praha. Další prvky se postupně objeví na zastávkách povrchové dopravy na Palmovce anebo na železniční stanici Dolní Počernice. Testem projdou nové podoby map a schémat, informačních materiálů, grafiky i informačních obrazovek ve vozidlech.

V létě se rozšíření dočká služba mikrobusů na objednání. Získá další vozidla i asistenty přepravy. Služba nahradí nevyužívanou speciální linku pro tělesně postižené označenou H1. Na jaře se v rámci zlepšení bezbariérovosti otevře také nový výtah ve stanici metra Jiřího z Poděbrad.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Komentář

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

KOMENTÁŘ: Andrej Trump

12. 02. 202513:02