Magistrála se má proměnit na vlídné a bezpečné prostředí pro všechny

02. 02. 202508:43
Magistrála se má proměnit na vlídné a bezpečné prostředí pro všechny
foto: TSK / Ateliér PROMIKA (pro média)/Vizualizace pražské Magistrály

Praha připravuje rozsáhlou rekonstrukci ulic Legerova, Sokolská a Mezibranská, kterými v centru města prochází pražská magistrála. Ta by se měla v úseku mezi Nuselským mostem a Muzejní oázou proměnit ve vlídné a bezpečné prostředí pro všechny účastníky provozu, od chodců přes motoristy až po cyklisty nebo místní obyvatele.

Pražská magistrála, respektive její humanizace, je horkým tématem už několik let. V roce 2016 připravila světoznámá kancelář Gehl Architects Koncepci rozvoje Severojižní magistrály, na kterou navazují další ideové studie. Humanizace magistrály měla podle dánských architektů stavět na třech klíčových principech: prostředí, lidé a mobilita. Za negativní dopady už tehdy architekti označovali hluk, znečišťování prostředí nebo nemožnost magistrálu pohodlně přejít.

Také spolek AutoMat ve své výzvě Dálnice do města nepatří specifikoval pět konkrétních požadavků, které by pražské magistrále pomohly. Je jimi vznik nových přechodů, zejména místo podchodů, oddělená cyklostezka, stromy a zeleň, snížení počtu jízdních pruhů a více chodníků. Jen tak může být podle spolku magistrála opravdu humanizována.

Souhlasí i pražští radní, kteří už v roce 2023 schválili trojici ideových studií, které určují novou podobu severojižní magistrály. „Bylo chybou, když komunisté zavedli přímo do centra města silnici dálničního charakteru a rozdělili město na dvě části. Toto je proto další krok v postupné humanizaci magistrály – podobně, jako byla například úprava takzvaného chodníčku smrti a zavedení nových přechodů pro chodce u Muzea,“ uvedl tehdy na webu praha.camp.cz náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Promění se ulice Legerova, Sokolská a Mezibranská

Studie vznikla také na ulice Legerova, Sokolská a Mezibranská a navazujícím projektem má být aktuálně dokončená studie k rekonstrukci ulice Ječná. Realizátorem studie i následné rekonstrukce je Technická správa komunikací (TSK). Ta projekt přiblížila prostřednictvím tiskové zprávy.

„Příprava projektové studie pro rekonstrukci magistrály a Ječné ulice je pro Technickou správu komunikací náročná a zároveň inspirativní výzva. Musíme skloubit zájmy všech účastníků provozu a zároveň vytvořit kvalitní veřejný prostor. Naši specialisté se pokusí najít optimální řešení pro Prahu, které bude přínosem pro všechny. Bude nutné vyřešit komplexní dopravní situaci a implementovat inovativní řešení pro udržitelnou infrastrukturu. Jsme si vědomi náročnosti tohoto úkolu, ale věříme, že se nám podaří najít to nejlepší možné řešení,“ uvedl ve zprávě Filip Hájek, generální ředitel TSK.

Kompletní rekonstrukce od fasády k fasádě

Dojít by mělo ke kompletní rekonstrukci ulic, kterými prochází magistrála, a to takzvaně od fasády k fasádě. Renovace se tak dotkne vozovek, chodníků, mobiliáře i dalších prvků veřejného prostoru, stejně jako inženýrských sítí. Podél ulic budou vysázena nová stromořadí s velkými stromy a celý projekt klade důraz na hospodaření s dešťovou vodou. Vzniknout mají také nové úrovňové přechody, oddělené cyklostezky o šířce 2,5 metru nebo moderní parkovací zálivy s kamennou dlažbou.

„Současný stav ulic, kudy vede magistrála, je naprosto zoufalý, nehostinný a nebezpečný. Město tu nefunguje. To se musí změnit, a proto je nyní na stole proměna magistrály na Praze 2 v moderní městský bulvár. To přinese zlepšení pro všechny místní obyvatele, podnikatele a další návštěvníky. Celá rekonstrukce je důležitým krokem k proměně magistrály v prostor, který slouží nejen dopravě, ale i kvalitnímu městskému životu. Máme před sebou velmi kvalitní návrh a chtěl bych proto poděkovat celému týmu, který se na projektu podílí. Za mě je to celé win – win pro všechny,“ dodal ve zprávě Zdeněk Hřib.

V Ječné budou vysazeny desítky nových stromů

Kompromis v podobě zveřejněného projektu vznikl dle informací z webu Prahy 2 po letech intenzivních jednání. Dvojka dále požaduje zavedení inteligentního systému řízení dopravy, který zajistí takzvanou zelenou vlnu pro plynulý průjezd centrem a propojení Sokolské ulice s ulicemi Boženy Němcové a Ke Karlovu. Prodloužit by se tak mohla autobusová linka 148.

V Ječné ulici je pak v přípravě projekt obnovy stromořadí a úpravy uličního profilu. Stávající stromořadí je totiž dlouhodobě v nevyhovujícím stavu, zejména kvůli uložení vodovodního potrubí přímo pod stromy, což narušuje jejich údržbu i rozvoj. Projekt proto počítá s výsadbou desítek nových stromů. Navíc bude výrazně rozšířen nástupní ostrůvek tramvajové zastávky Štěpánská ve směru na I. P. Pavlova a v opačném směru bude zastávka posunuta na druhou stranu křižovatky.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných