foto: Redakce PrahaIN.cz/Elektronabíječka v Praze 2
Elektromobily budou v ulicích Prahy zdarma parkovat ještě minimálně půl roku. Výjimka bude prodloužena do 30. června, ačkoliv měla být už od nového roku zrušena. Důvodem je, že se vedení hlavního města zatím nedohodlo na nové podobě zvýhodnění pro další období.
Rada hlavního města rozhodla o prodloužení výjimky, která majitelům elektromobilů umožňuje parkovat v zónách placeného stání na území celého města zcela zdarma. Zatímco začátkem letošního roku radní avizovali, že od roku 2025 bude pro majitele elektronických automobilů platit stejný tarif jako pro ostatní, výhodu na svém posledním letošním jednání prodloužili o 6 měsíců. Vyplývá to z tiskové zprávy.
„Vzhledem k tomu, že dosud nedošlo ke koaliční shodě na nové podobě zvýhodnění pro další období, přestože kompletní návrh změn v oblasti parkování je z mé strany připraven, prodlužuje se výjimka pro parkování elektromobilů o šest měsíců,“ vysvětlil ve zprávě náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Ten se již dříve nechal slyšet, že elektromobily zabírají v ulicích prostorově stejně místa, jako automobily se spalovacím motorem a není tedy dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodňování bezplatným parkováním.
Výhoda měla být zrušena už letos
Původně chtělo hlavní město výhodu zrušit už od 1. ledna 2024. Kvůli nedokončené změně pravidel to ale odložilo. Letos se historie opakuje a ačkoli radní o zrušení parkování zdarma pro elektroauta od 1. ledna 2025 rozhodli už začátkem roku, výhodu těsně před koncem roku opět prodloužili. Změna se přitom měla týkat všech automobilů s registrační značkou začínající písmeny EL.
Dosavadní zvýhodnění parkování elektromobilů bylo zavedeno v roce 2016 jako dočasné, jak v lednu informoval web pražských Pirátů. Rada hlavního města pak dne 5. října 2020 odsouhlasila dokument Strategie podpory alternativních pohonů v Praze do roku 2030, který uvedl rok 2023 jako nejzazší termín zrušení dosavadního zvýhodnění elektromobilů.
Psali jsme
Podle platformy Data.Praha, která shromažďuje informace od mobilních operátorů, do Prahy denně přijíždí zhruba 200 tisíc lidí ze Středočeského…
Zvýhodnění dává smysl u návštěvnických zón
Hřib do budoucna navrhuje zvýhodnění čistých elektromobilů formou 50procentní slevy v návštěvnických parkovacích zónách, tedy ve fialových a oranžových. „Modré zóny jsou primárně určeny rezidentům. Naopak fialové jsou pro vozy návštěvníků, tedy těch, kteří se po městě pohybují nepoměrně více. U těch dává smysl zvýhodnit elektromobily. U aut, která většinu času stojí na místě, je totiž vcelku jedno, jaký mají pohon, zatímco u těch, která se ve městě hodně pohybují, dává naopak smysl bezemisní pohon zvýhodnit,“ dodal ve zprávě Zdeněk Hřib.
Praha chce elektromobilitu podporovat ale i dalšími cestami. Zejména prostřednictvím investic do rozvoje dobíjecí infrastruktury tak, aby byla dostupná i lidem bez vlastní garáže. Praha za tímto účelem získala dotaci z Evropské unie na projekt výstavby až 1.500 dobíjecích stanic ve veřejném prostoru.
Nabíječky nepředstavují riziko
Jedním ze strašáků elektromobility je například riziko požárů. A to jak od samotných automobilů, tak i od jejich nabíječek. Ty se navíc v hojné míře vyskytují i v hůře přístupných místech, například v krytých parkovacích domech, podzemních stáních i vnitroblocích budov. Zákon na jejich zabezpečení zatím nemyslí, podle hasičů ale nabíječky nepředstavují žádný větší problém. Jak jsme podrobně informovali letos v únoru.
Podle tiskového mluvčího pražského hasičského záchranného sboru Martina Kavky se není čeho bát. „Od nabíječek nemáme ani jeden požár. Ono je to vlastně úplně běžné zařízení, jako každé elektrozařízení. Když to řeknu hodně zjednodušeně, je to něco jako rozvodná skříň. Hrozí z toho úplně stejné nebezpečí,“ uvedl tehdy pro PrahaIN.cz.