Mentoři mladých řidičů se mohou od pátku registrovat

20. 10. 202315:11
Mentoři mladých řidičů se mohou od pátku registrovat
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Ilustrační foto.

Od 1. ledna příštího roku už bude možné jezdit po našich silnicích za volantem osobního automobilu od 17 let. Má to však jeden háček. Na sedadle spolujezdce musí sedět mentor.

Na samotném získání řidičského oprávnění se nic nemění. Jak uvádí web projektu L17.cz, který se na na pravidla pro mladé řidiče zaměřuje, uchazeč o řidičský průkaz musí absolvovat autoškolu a úspěšně složit zkoušky z teorie provozu, znalosti dopravních pravidel a předpisů a také praktickou zkoušku za volantem.

V praxi to znamená, že každý žadatel musí absolvovat minimálně jedenáct hodin teoretické výuky a 28 hodin praktických jízd.

Po získání řidičského průkazu může tedy usednout sedmnáctiletý řidič za volant osobního auta, ovšem musí splňovat několik podmínek. Na sedadle spolujezdce musí sedět jeho mentor. Tohoto mentora zapíší příslušné úřady do evidenčního systému mladého řidiče. Mladý řidič nemusí mít pouze jednoho mentora, ale maximální počet jsou čtyři.

Kdy mentorem být nemůžete

Dá se předpokládat, že v drtivé většině případů půjde o rodiče, starší sourozence, zkrátka o rodinné příbuzné. Mentorem však nemusí být jen pokrevní příbuzný. Musí však splňovat určité požadavky.

Mentor musí mít řidičský průkaz skupiny B déle než deset let a v posledních pěti letech nepřetržitě. Další podmínkou je, že mentor v posledních pěti letech nepozbyl právo k řízení motorového vozidla, laicky řečeno, že mu řidičák nesebrali.

Musí to být také člověk, který v bodovém hodnocením nepřišel o žádný bod a je samozřejmostí, že nesmí být pod vlivem alkoholu ani omamných a psychotropních látek, a to i když sedí na místě spolujezdce.

Zákon také myslí na to, jaké vozidlo může mladý řidič v doprovodu mentora řídit. Jde o osobní vozidla o maximální hmotnosti 3,5 tuny, s maximálně devíti sedadly (včetně řidiče). Může řídit i vozidlo s přívěsem nepřesahující hmotnost 750 kilogramů.

Je potřeba se zaregistrovat

Další podmínkou je zaevidování se do projektu Řidič L17. K tomu uvedla v pátek do provozu Asociace autoškol speciální web, na kterém se řidič a jeho mentoři mohou do projektu přihlásit. Přihlášky najdete i na webové stránce Ministerstva dopravy.

Navíc Asociace autoškol vytvořila hlavně pro mentory na sedadlech spolujezdce aplikaci do mobilních telefonů. Ta slouží jako průvodce systémem L17. V aplikaci obsahuje praktické rady pro řidiče i mentory a lze v ní zaznamenávat a hodnotit jednotlivé jízdy. Navíc aplikace radí, na co by se měl mentor s mladým řidičem zaměřit. Aplikace L17 je dostupná pro telefony se systémem iOS i Android.

Systém funguje jen u nás

Mentor i mladý řidič musí mít na vědomí, že tento systém bude od ledna příštího roku legální pouze v naší zemi. Mladý řidič do osmnácti let věku nesmí opustit za volantem území našeho státu, a to i přesto, že v sousedních zemích jako v Německu nebo na Slovensku funguje stejný systém. Ten s úspěchem provozují i ve Velké Británii nebo Francii.

Na webové stránce Asociace autoškol se k tématu mladých řidičů s mentory rozhořela i zajímavá diskuze. Drtivá většina diskutujících tento krok české legislativy vítá. Diskutující se jménem Mirek například uvádí, že dobrý mentor může být pro řidiče největším přínosem: „S 35 lety zkušeností s řízením všeho možného si nedovedu představit, že bych si udělal za měsíc autoškolu, koupil si auto a začal BEZPEČNĚ jezdit. Nynější právní úprava spoléhá na to, že mladý člověk auto nemá a není schopen si jej pořídit a je odkázán na rodiče, kteří s ním několik let budou jezdit a sám reálně usedne za volant, až mu to otec dovolí. V současné době je ale auto čím dál dostupnější a vydělat si na brigádě za prázdniny na něco se čtyřmi koly už není nemožné... Představa, že si můj syn, který tráví čas u počítače a ven jde jen, když jej donutím, koupí 20 let starý VW Golf 2.0, po kterém touží a bude s ním bez dozoru jezdit způsobem, kterým řídí virtuální auto na obrazovce, mě naplňuje upřímnou hrůzou. A tohle nastane, jakmile se mu pokusím v 18 letech něco zakazovat.“

Další z diskutujících pod jménem Manas poukazuje na úskalí, které může způsobit striktní nařízení o nulové absenci bodů na kontě mentora: „Já jezdím dvacet let bez zaviněné nehody, ale mám 3 body za pásy, když jsem chtěl jenom přeparkovat auto v obytné zóně o 50 metrů... Takže já mentora dělat nemohu. Sousedka, která od autoškoly neseděla za volantem, mentora dělat může a zrovna nedávno mluvila o tom, že ho dceři bude dělat.“

Ministerstvo dopravy očekává o jízdy mladých řidičů s mentory velký zájem, a tak nabádá zájemce, aby s registrací neotáleli a provedli ji co nejdřív.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných