foto: Markéta Grušáková, PrahaIN.cz/Sloupky, ilustrační obrázek
Přístup jednotlivých městských částí k instalaci sloupků zabraňujících nesprávnému parkování je diametrálně odlišný. Zatímco na Trojce nebo Sedmičce rostou sloupky jako houby po dešti, Desítka se rozhodla hledat podle názoru vedení efektivnější a méně invazivní řešení. Stejně protichůdné jsou i názory Pražanů.
Sloupky jsou zejména na sociálních sítích vděčným tématem. Názory na ně se různí. Zatímco někteří je považují za jediné funkční opatření proti špatně parkujícím řidičům a cestu „západním“ směrem, jiným přijdou příliš restriktivní a krátkozraké. Liší se také přístup jednotlivých radnic.
Oblíbeným nástrojem jsou sloupky například na Sedmičce. Už několik let se objevují především na nárožích a poblíž přechodů pro chodce. „Sedmička dlouhodobě trpí rizikovým jednáním řidičů osobních i firemních automobilů, to je parkování na nárožích, přechodech a chodnících. To ohrožuje bezpečnost převážně dětí, seniorů, rodičů s kočárky a osob se sníženou pohyblivostí. Nevhodně zaparkované vozidlo jim brání v rozhledu do křižovatky, případně jsou nuceni vstoupit do vozovky, aby mohli pokračovat v cestě. Z těchto důvodů dochází k zabezpečování chodníků proti neoprávněnému vjíždění a parkování vozidel,“ uvádí Praha 7 na webu.
Trojka za sloupky bojovala
Podobnou cestou se vydává Praha 3. Na Facebooku o tom informoval místostarosta Ondřej Rut (Zelení), do jehož gesce spadá doprava. Na straně pražského magistrátu se však dle jeho příspěvku setkal s odporem.
„Na Hartigově u Vozovny a Strážní se nám podařilo přesvědčit magistrát o potřebnosti instalace sloupků proti parkování. Dalo to práci a trvalo nějaký čas. K instalaci sloupků je pořád latentní odpor. Opět jsem slyšel argument „to bychom museli dát sloupky všude, to přece nejde“. Chápu, že není možné vyhovět každé žádosti a dát sloupky na každou křižovatku. Kde jinde bychom ale měli chránit rozhledy a bezpečnost než na hlavní ulici s tramvajovým provozem, jako je právě Hartigova!? Jsem rád, že to kolegové na magistrátu nakonec uznali a díky i jim za spolupráci,“ napsal Rut.
Místní jsou převážně pro
Jak vyplývá z komentářů pod příspěvkem, místní s umístěním sloupků vesměs souhlasí. Právě na tomto úseku to bylo podle nich potřeba. Samozřejmě se ale našli i tací, podle kterých je to jen polovičaté řešení, které naopak znesnadní práci například doručovacím službám nebo složkám IZS.
Kladně pak komentující hodnotí vzhled sloupků. Zelené plastové balisety, které byly instalovány v minulosti, totiž v ulicích pomalu nahrazují černé, elegantnější. Jsou podle Ruta také plastové, i když vypadají kovově. Původní zelené prý budou vyměněny postupně, městské části o jejich okamžitou výměnu žádat nemají, a to hlavně proto, že Technická správa komunikací (TSK) nemá rozpočet na celkovou obměnu naráz.
Desítka jde proti proudu
Opačným směrem se vydává Praha 10. Jak totiž informovala v tiskové zprávě, nově opravované chodníky chce nechat bez sloupků. Takový krok považuje radnice za součást širšího úsilí o nalezení efektivnějších a méně invazivních řešení, která zároveň zohlední potřeby obyvatel a dlouhodobé cíle veřejného prostoru.
Namísto fyzických zábran chce Desítky odlišit parkovací místa od chodníkových ploch rozdílnými povrchy či vodorovným značením ve formě bílé čáry. Ačkoli se městská část často potýká s neoprávněným parkováním na chodnících a sloupky jsou v takových případech běžně používaným řešením, v současnosti radnice nepovažuje tento přístup za ideální.
O problémovém parkování v desáté městské části PrahaIN.cz opakovaně psala.
Psali jsme
Pražské centrální městské části mají výhrady k úpravám systému zón placeného stání, které připravuje vedení hlavního města. Vyplývá to z vyjádření…
Omezená průchodnost, vysoké náklady i narušený vzhled ulice
„I když mechanické zábrany mohou na první pohled vyřešit problém s nelegálním parkováním, přinášejí i řadu komplikací. Mohou například omezovat průchodnost chodníků, což představuje problém pro osoby s omezenou pohyblivostí nebo pro rodiče s kočárky. Kromě toho je nutné počítat s vysokými náklady na instalaci a údržbu těchto zařízení,“ uvádí ve zprávě Praha 10.
Velké množství sloupků může navíc ovlivnit vzhled městské části, na kterém si údajně Desítka zakládá. Instalace sloupků proto není v souladu s cílem městské části vytvořit příjemné a přívětivé prostředí pro všechny obyvatele.
Psali jsme
AKTUALIZOVÁNO O VYJÁDŘENÍ PRAHY 3 A 10 Pražské Vršovice patří k nejoblíbenějším městským částem. Ulice jsou například v porovnání s těmi…
Sloupky nahradí pokuty a kontroly
Plošnou instalaci sloupků chce Praha 10 nahradit vyšší prevencí a důsledným vymáháním stávajících pravidel. Ve spolupráci s městskou policií plánuje zvýšení dohledu nad dodržováním parkovacích předpisů a častější ukládání pokut. Posílena by měla být také komunikace s obyvateli tak, aby si lépe uvědomili, kde je parkování povoleno a jaké je za porušování pravidel čekají důsledky. Mimo to požádala Praha 10 o zpracování návrhu alternativních řešení mechanických zábran parkování.
Pokud se prý ukáže, že takový přístup není dostatečně účinný, bude Praha 10 otevřena případným změnám strategie. V rámci hledání optimálního řešení v oblasti dopravy a parkování budou cenným zdrojem také návrhy a podněty občanů.