foto: Vizualizace Metroprojekt/Takto by měla vypadat nová vozovna v Hloubětíně.
Před čtyřmi lety odpálil náměstek primátora Adam Scheinherr nálože pod střechou hloubětínské tramvajové vozovny. Dnes společně se zástupci dopravního podniku a stavební firmy slavnostně zahájil její rekonstrukci. Podle jeho slov to byl poslední z restů, které mělo vedení Prahy v dopravní infrastruktuře. Hotovo by mělo být za dva roky.
Ohlušující výbuch, který se ozval v sobotu 24. srpna 2019 v 9:26 v Hloubětíně odstartoval novou etapu zdejší tramvajové vozovny. „V roce 2019 jsme starou vozovnu odstřelili 120 kilogramy dynamitu a následně postavili nové energocentrum, které jsme stavěli zvlášť. A nyní se pouštíme do stavby vozovny, která bude nejmodernější vozovnou v Praze,“ zahájil svou řeč před slavnostním poklepáním základního kamene před troskami někdejší technické chlouby dopravního podniku Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy s tím, že nálože odpálil osobně. Dnes podle svých slov splnil svůj poslední rest v dopravní infrasrtuktuře, který měl v plánu vyřešit do konce volebního cyklu.
Původní střecha hloubětínské vozovny byla odstřelena. Foto: archiv DPP
Podle dopravního podniku by zde do dvou let a dvou měsíců měla vyrůst zbrusu nová vozovna uzpůsobená pro nízkopodlažní tramvaje, které jsou dnes standardem městské dopravy. Stavba bude také výrazně úspornější, než ostatní tramvajové garáže v Praze. „Budou zde vrty pro tepelná čerpadla, solární panely, myčka tramvají bude využívat recyklovanou dešťovou vodu,“ shrnul Scheinherr na dotaz PrahaIN.cz. Poznamenal také, že na místě už je funkční energocentrum, které bude budoucí vozovnu zásobovat elektřinou.
Takto nyní vypadá torzo původní hloubětínské vozovny. Foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz
Samotná vozovna pojme šest desítek tramvají, oproti té původní bude jinak uspořádaná a lišit se bude i technologicky. Podle technického ředitele dopravního podniku (DPP) Jana Šurovského budou například jednotlivé haly vytápěny na různou teplotu, část z nich bude také průjezdná. Vedle šedesáti tramvají, které se vejdou „pod střechu“, se podle něj dalších dvanáct vejde na nekryté koleje v areálu vozovny. I uvnitř hlavní haly to bude jinak, než v ostatních vozovnách právě s ohledem na údržbu nízkopodlažních tramvají. „Veškerou výzbroj má na střeše. Proto je tady bohatě dimenzovaná střecha, aby na ně bylo možné zavěsit všechny technologie a mezi kolejemi nestály stožárky, žebříky a další zařízení, která tam pak vlastně překážejí,“ upřesnil Šurovský. Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského budou kromě samotné vozovny a potřebných kolejišť rekonstruovány také všechny povrchy a zeleň v areálu.
Šest vozoven pro 900 tramvají
V současnosti využívá DPP k parkování svých zhruba devíti set tramvají šest vozoven, v Kobylisích, Motole, Strašnicích, Vokovicích, na Žižkově a na Pankráci. Sedmou vozovnou bude tato hloubětínská, o další město uvažuje na stávající smyčce tramvají u vlakového nádraží v Braníku. Pomoci by měla na jihu metropole, kam musí tramvaje dojíždět ze vzdálených vozoven, což se podniku prodražuje v provozních nákladech. Ty se v současné době pohybují ročně lehce přes tři miliardy korun.
Psali jsme
Vozy pražské MHD najezdily loni 195,8 milionu kilometrů, což odpovídá výše uvedené kosmické vzdálenosti. Přesto se jedná o meziroční pokles o 600…
Psali jsme
U tramvajové točny na pražském Dlabačově v Praze 6 vzniklo nové bistro, které doplňuje vyřazená tramvaj typu T3 a v blízké budoucnosti se tam…