foto: archiv DPP/Zákres chystané stanice metra Depo Zličín
S neotřelou dopravní ideou oslovil redakci PrahaIN.cz samozvaný dopravní expert Miroslav Josef Bezecný. Podle něj by bylo možné prodloužením metra na trase B ze Smíchovského nádraží směrem na Zbraslav vyřešit dopravní problémy na jihu metropole. Jak se na takový nápad dívá primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr?
Pojďme si nejprve přiblížit samotný nápad, který jeho autor označuje jako trasa metra B1. Vychází z toho, že Smíchovské nádraží bylo v první fázi výstavby trasy metra B konečnou stanicí a tudíž má dostatečné technické zázemí. „Nejen projektanti, ale především pražská radnice by se měla zamyslet nad variantou, vybudovat pobočnou trasu metra B1 ze stanice Smíchovské nádraží do Jíloviště, kde je dost prostoru pro vybudování nejen konečné stanice metra, ale také terminálu pro autobusy ze směru Dobříš, Příbram, Strakonice a podobně a samozřejmě by nechybělo záchytné parkoviště pro mimopražské návštěvníky hlavního města,“ vysvětluje v dopisu adresovaném redakci PrahaIN.cz muž, podepsaný Miroslav Josef Bezecný, odborník na dopravu.
Nové stanice metra B1 by podle jeho představ obsloužily za Smíchovským nádražím celkem tři lokality, Chuchli, Zbraslav a Jíloviště, které už leží za hranicí Prahy.
Vedle výrazného zlepšení dopravní obslužnosti pro zmíněné lokality ale vidí potenciál i ve zklidnění dopravy na levobřežním jižním okraji metropole. „Ulehčilo by se tím nejen Strakonické silnici, ale i Barrandovskému mostu. Stále se pokrytecky volá po ekologii. Omezením vjezdu dálkových i příměstských autobusů do centra Prahy, a samozřejmě i odlehčením vjezdu osobních automobilů by se zamezilo kolonám a dopravním zácpám na Strakonické, a potažmo i na Smíchově. Také by se vybudováním pobočné trasy metra snížil i počet autobusů pražské MHD ve směru Chuchle a Zbraslav,“ popisuje autor myšlenky metra B1.
Vedení Prahy nicméně o podobné myšlence neuvažuje. Rozvoj stávajícího metra tímto směrem se neobjevuje ani v plánech možného rozvoje dopravy ve výhledu příštích desítek let, kdy se uvažuje například o vybudování okružní linky metra označované jako trasa O, která by byla napojena na konečné stanice prodloužených stávajících tras a obsluhovala by okrajové oblasti hlavního města.
„O ničem takovém neuvažujeme,“ potvrdil na dotaz PrahaIN.cz v reakci na myšlenku Miroslava Bezecného primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Podle jeho slov není důvod rozvíjet síť metra tímto směrem, zejména proto, že tu aktuálně dobře funguje vlakové spojení.
„Lokalita Velké Chuchle je dostatečně obsloužená železnicí, která se navíc momentálně modernizuje. Až Správa železnic modernizaci tratě dokončí, budou vlaky v tomto směru do přímětských oblastí jezdit v desetiminutovém intervalu,“ upřesnil Scheinherr na dotaz PrahaIN.cz.
Přesto připustil, že se žlutá linka metra „tak trochu“ natáhne. „Do zličínského depa, kam aktuálně pokračují soupravy metra z konečné stanice Zličín, do budoucna protáhneme linku B a uděláme tam povrchovou stanici,“ dodal náměstek pro dopravu.
Šlo by v pořadí o 62. stanici pražského metra a podle dřívějšího prohlášení náměstska Scheinherra by součástí nové stanice bylo i parkoviště P+R. Stanice by navíc podle jeho slov nabízela i možnost dalšího rozšíření metra směrem do Středočeského kraje.
Psali jsme
Pro všechny příznivce netradičních zážitků připravil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) noční jízdu metrem. Souprava odjíždí v čase 0:25…
Psali jsme
Dopravní podnik hlavního města (DPP) na svých stránkách zveřejnil kuriózní anketu. Ptá se cestujících, jak chtějí sedět v metru.