Michaela Jílková otevřela Pandořinu skříňku: Ukrajinské vozy na STK

09. 11. 202409:44
Michaela Jílková otevřela Pandořinu skříňku: Ukrajinské vozy na STK
foto: Rudlof Komár pro PrahaIN.cz/Ukrajinská SPZ

Od prvního ledna letošního roku mají Ukrajinci povinnost registrovat svá vozidla, kterými jezdí v České republice, pokud tak neučiní, nesmí s autem jezdit. Ministerstvo dopravy již v srpnu pro redakci uvedlo, že jich je registrováno zhruba 24 tisíc.

Registrace je jednodušší než pro česká auta a je zdarma, pokud bude nyní řidič řídit vozidlo s ukrajinskou poznávací značkou a nebude registrován, dopouští se přestupku a hrozí mu pokuta až třicet tisíc korun, kolik se automobilů do Česka celkem dostalo, ministerstvo neuvádí.

Hlavním důvodem registrace bylo získání kontaktů na jejich provozovatele, například při posílání pokut z radarů za překročení maximální povolené rychlosti.

V Česku je platí že každé nové auto musí projít STK a měření emisí absolvovat po čtyřech letech od uvedení do provozu a potom každé dva roky. Ukrajinská auta ale nemusí.

I bez povinných prohlídek a měření emisí mají ale provozovatelé povinnost udržovat auta v dobrém technickém stavu. Řidič musí mít zelenou kartu, doklady k autu a samozřejmě řidičský průkaz.

Řadě Čechů se ale rozdílné povinnosti nelíbí a debaty na toto téma jsou velmi časté, zejména na sociálních sítích. Nyní se přesunuly i do televize. 

Mají lepší auta

Redakci v této souvislosti zaujal čtvrteční pořad Máte slovo s Michaelou Jílkovou, kde se právě emise a stav vozidel probíral.

Hlavním tématem bylo zpřísnění kontroly technického stavu vozidel, podvádění při emisních kontrolách a přímo na stanicích technické kontroly. Hlasitě se debatovalo o tom, zda má policie pokutovat řidiče v „čoudícím“ autě anebo vyřadit starší vozy z provozu.

Pod palbou veřejnosti, ale i přítomného publika byl zejména ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ekonomický expert České pirátské strany Václav Vislous, výzkumný pracovník a vedoucí zkoušek TÜV SÜD Czech a soudní znalec Pavel Štěrba a předseda Asociace emisních techniků a opravářů Libor Fleischhans.

„Řidič by měl být postihován pouze a jedině v případě, že vědomě použije k jízdě vozidlo, které je ve zjevně nevyhovujícím technickém stavu,“ uvedl svůj názor Pavel Štěrba.

Já to tedy říkat nechtěl

Poměrně ostré obvinění přednesl Libor Fleischhans, který mimo jiné tvrdil, že 85 procent kontrol na starších dieslech je podvedených. „Jde o masové podvádění s vědomím ministerstva dopravy,“ zmínil.

Za veřejnost se zúčastnil učitel autoškoly Oldřich Kasal a Miloš Komínek, řidič z Velkého Meziříčí. „Zpřísnění kontrol emisí je jen šikana a tlak na řidiče, kteří si nemohou dovolit nákup nového vozu. Tyhle předpisy vymýšlí lidi, kteří mají platy sto tisíc a víc,“ zmínil na úvod.

Zhruba po půl hodině vypjaté debaty se ujal slova znovu. „Nechtěl jsem to říkat, ale řeknu to. Jezdí tu sto tisíc aut z Ukrajiny, které jsou vyjmuty z toho, aby na tu technickou šly. Ty ničemu nevadí?“ dotazoval se Komínek.

Odpověděl mu Libor Fleischhans. „Ty mají ale lepší auta než my,“ uzavřel Fleischhans.

Jeho slovům se řidič Komínek doslova vysmál.

Téma se hojně řešilo také na sociálních sítích, kde jednotlivé příspěvky vyskakovaly ještě řadu dnů po odvysílání. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných