foto: Patrik Pašek/vlak
Ministr dopravy Martin Kupka se byl podívat na železniční staveniště u Radotína. A věří, že do konce příštího roku bude kompletně hotova modernizace úseku z pražského Smíchova do Černošic. Tam cestující v posledních letech zažívali mnoho nepěkného.
Za Hlavním nádražím projedete Vinohradským tunelem a otevře se před vámi Nuselské údolí. Nahoře vlevo se nabídne jeden z mála milosrdných pohledů na monstrózní Kongresové centrum, a už jste u Vltavy. Na Vyšehradském mostě se vám zprava ukáže ikonické panorama Malé strany, pak pár ulic starého Smíchova a jste na stejnojmenném nádraží.
Ať cestujete lokálkou na Beroun nebo rychlíkem na Plzeň, na Nádraží Praha- Smíchov budete tak jako tak stát.
Vlak každých deset minut, plánuje ministr
Další pokračování vaší cesty se ale v dohledné budoucnosti má zcela zásadně změnit.
Již v příštím roce by se měla otevřít plně zmodernizovaná trať mezi Smíchovem a Černošicemi. Velká rekonstrukce má obnášet mimo jiné navýšení možné rychlosti až na 140 kilometrů v hodině, kompletní rekonstrukci stanice v Radotíně a výstavbu dalšího čtyřkolejného úseku.
Ministr dopravy Martin Kupka vykonal na stavbě kontrolní den a po prohlídce uvedl: „Modernizace výrazně přispěje k tomu, aby se po železnici dostalo do Prahy a z ní více lidí. Po dokončení modernizace totiž budou tady v dopravních špičkách jezdit vlaky každých deset minut,“ plánoval ministr.
Aktuálně je stavební ruch v plném proudu u Radotína a ve stanici Praha - Velká Chuchle, kde se buduje opěrná stěna a podchod. Po dokončení této etapy se má od roku 2022 zevrubně rekonstruovat stanice Praha- Smíchov.
Sto šedesát let provozu
Trať mezi Smíchovem a Černošicemi je velmi důležitou dopravní tepnou, která do metropole přivádí regionální dopravu od Berouna i rychlíky z Plzně nebo z Mnichova.
Železnice Praha- Plzeň funguje již od roku 1862. Od prosince na ní České dráhy posílají nejmodernější vlaky RegioPanter.
Dvouvozový, bezbariérový a klimatizovaný výrobek z plzeňské Škodovky je nejmodernější posilou kolejové flotily Českých drah. Tomu má od příštího roku odpovídat i modernizovaná podoba trati.
V minulých letech byla právě tato trať často terčem kritiky pro zpoždění vlaků, která často trvala déle než hodinu. Na vytížené železnici se stává, že problém jednoho vlaku působí komplexní železniční katastrofu.
V dubnu letošního roku se kvůli pádu sloupu trakčního vedení zastavila veškerá doprava a tisíce lidí z jihozápadních předměstí, dojíždějících do centra do práce, zůstaly trčet na domovských nádražích. Zpoždění nabírala mnoho hodin. A to na klíčové železniční tepně znamenalo velký průšvih.
Autor tohoto textu má nezapomenutelný zážitek z loňského srpna, kdy touto tratí cestoval ze zastávky Srbsko, která je poslední před Berounem. Za zastávkou Praha- Velká Chuchle byl kvůli problémům na smíchovském nádraží vlak odkloněn a objel půl Prahy, než asi s devadesátiminutovým zpožděním dojel na Hlavní nádraží od Hostivaře.
Romantika podél Berounky
Jinak trať vedoucí údolím Berounky patří k nejmalebnějším ve středních Čechách. Platí zde, že co zastávka, to zajímavost. V Chuchli můžete sledovat architekturu místního dostihového závodiště (někdy tam koně i trénují, zaujme hlavně děti). V Radotíně se nádraží právě přestavuje, na konci roku 2022 má být nejmodernější na úseku.
V Černošicích můžete před zastávkou přímo z vlaku vidět torzo velkolepé vily podnikatele Radovana Krejčíře, odsouzeného v Česku i v JAR. Přitom můžete u okénka přemýšlet, kudy se mu podařilo z vily uniknout přímo uprostřed domovní prohlídky elitního policejního komanda.
O této domovní prohlídce zpíval i Ivo Jahelka.
A jedeme dál. Ve Všenorech se možná už na konci roku budete moci pokochat zrekonstruovanou historickou budovou nádraží, kterou Správa železnic původně chtěla zbourat. Tlak občanské petice tomu ale zabránil. Vizualizace zastávky vypadá velmi pěkně, i když samozřejmě od malování v PowerPointu je k realitě v terénu daleko.
Následují Dobřichovice, další ze série malebných letovisek u Berounky. Zde především se slavným jezem, který můžete pozorovat z bezprostřední blízkosti při přejíždění řeky na viaduktu.
V Řevnicích můžete již znervóznělým potomkům (ve středočeské lokálce jste strávili už více než půl hodiny) vyprávět o Martině Navrátilové a nebo jim ukázat místní půvabně zrekonstruované nádraží.
Přes Zadní Třebáň po dalších deseti minutách dojedeme na Karlštejn, kde se před námi mezi kopci vysoko nad řekou zjeví stejnojmenný hrad. A vypadá fakt impozantně, byla by škoda ho přehlédnout. Do playlistu: Lásko má, já stůňu.
Přes již zmíněné Srbsko, které je ideální turistickou základnou na staroslavný Tetín nebo velkolepé lomy Malá a Velká Amerika, jsme v Berouně. Tady můžete dětem třeba předvést místního rodáka Leoše Mareše.
No uznejte, že pokud se k tomu přidá i slibovaný cestovatelský komfort 21. století, bude zde cestování po železnici opravdovým zážitkem.
Psali jsme
„Stala jsme se katedrálami průmyslového věku,“ zaznívalo v dokumentární sérii o nejslavnějších evropských nádražích, kterou v loňském roce…