Modernizace Strahovského tunelu spolkne šest miliard korun

14. 09. 202311:10
Modernizace Strahovského tunelu spolkne šest miliard korun
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Strahovský tunel

V následujících deseti letech plánuje vedení hlavního města kompletně zmodernizovat Strahovský tunel. Stát to bude asi šest miliard korun. Nové budou technologie, odvodňovací šachty i vozovka. Zlepšit by se měla také celková bezpečnost provozu i případný úkryt osob pro případ ohrožení obyvatel.

Na šestimiliardové modernizaci, která by měla být hotova v roce 2033, se dle tiskové zprávy magistrátu dohodlo vedení města. První etapa oprav by přitom měla začít už v příštím roce.

„Strahovský tunel je zásadní součástí Městského okruhu. Umožňuje přímé spojení mezi Smíchovem a Břevnovem a jeho průjezdnost je naprosto klíčová pro fungování automobilové dopravy ve městě. Proto Praha plánuje investovat do oprav tunelu v následujících deseti letech až šest miliard korun. Veškeré práce budou rozděleny do čtyř různých etap, které nebudou v konfliktu s dokončením rekonstrukce Barrandovského mostu,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy.

Devátý nejbezpečnější tunel v Evropě

Strahovský tunel byl přitom poprvé otevřen už v roce 1997. Jeho projekt vznikal od 80. let minulého století. Pět let po svém otevření byl v rámci hodnocení FIA (Mezinárodní automobilová federace) hodnocen jako devátý nejbezpečnější tunel v Evropě z třiceti testovaných.

„Strahovský tunel slouží nejen pražským řidičům již přes čtvrtstoletí, modernizaci potřebuje. Zvýší to i jeho bezpečnost, což je jednou z priorit současného vedení hlavního města,“ doplnil primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).

První etapa začne už příští rok

První etapa by měla začít dle předpokladů už příští rok na jaře. Uskuteční se nezbytné průzkumné ověřovací a diagnostické práce na stavební a technologické části tunelu. Tyto práce automobilový provoz nijak neomezí. Počítá se s průzkumem betonu a výztuže horní klenby, paty tunelu, desky vozovky a spodní klenby. Prověřen bude i ochranný systém a přístupové štoly. Tyto a dílčí práce by měly trvat až do poloviny roku 2026.

Od června 2026 do října 2028 je naplánována druhá etapa, která naváže na dokončení celkové rekonstrukce Barrandovského mostu. V plánu je prodloužení stávající odvodňovací šachty dlouhé asi 700 metrů vedoucí z portálu Smíchov. Vyrazit by se měly také čtyři nové rozvodny, začne výstavba dvou trafostanic a vznikne požární nádrž. Ani v této fázi nečeká řidiče žádné výrazné omezení, jen pravidelné noční uzávěry.

Vystrojování a zprovoznění nových technologií se pak bude týkat třetí etapa, která skončí asi v polovině roku 2031. Poslední, čtvrtá etapa, pak bude zaměřena na výměnu povrchů vozovky a jejího odvodnění, instalaci bezpečnostních zařízení a celkovou modernizaci tunelu.

Po dokončení všech prací by měl tunel sloužit provozu automobilů i případnému ukrytí osob při ohrožení obyvatelstva po dobu minimálně dalších 20 let bez nutnosti větší rekonstrukce. Ochranný systém Strahovského tunelu slouží jako součást ochranného systému metra, je totiž propojen s trasou B. Odtud může být zásobován elektrickou energií či pitnou vodou.

Největší pražský kryt civilní ochrany

Strahovský tunel je největší kryt civilní ochrany v Praze (více jsme psali zde). Schovat by se do něj mohlo až 15 tisíc lidí, na tři dny by je ochránil i v případě jaderného útoku.

Jedná se o již existující a technologicky vybavený systém k ochraně obyvatelstva proti účinkům zbraní hromadného ničení po dobu 72 hodin, který využívá přirozených ochranných vlastností podzemní dopravní stavby. V praxi je tato ochranná funkce zajištěna hlavně skalním masivem nad tunelem.

Samotný úkryt se nachází pouze v ražené části tunelů, tedy v délce asi jednoho a půl kilometru z celkových dvou kilometrů, které tunel měří od portálu k portálu. Každá z trub má šířku asi osm metrů a minimální výšku necelých pět metrů. Celková provozní délka tunelu je 2.004 metrů.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných