foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Podzemní garáž, ilustrační foto
Na českých silnicích jezdí jen něco přes dva tisíce elektromobilů. Jejich počet sice meziročně pravidelně stoupá, řadu lidí ovšem děsí vysoká pořizovací cena a způsoby nabíjení. Zde hovoříme zejména o stanicích.
Platí, že elektromobily lze nabíjet dvěma způsoby: střídavým, nebo stejnosměrným proudem.
PrahaIN.cz u strýce našeho redaktora zaznamenala situaci, kdy si v rámci bytového domu jeden z vlastníků po celý rok dobíjel svůj vůz ve společných garážích. Celkový účet za tyto služby přesáhl 250 tisíc korun. Suma byla pochopitelně rozpočítána mezi zbylé vlastníky, což některým z nich přidělalo výrazné vrásky na čele.
Jakmile se dozvěděli, co je pravým důvodem zvýšení, bylo prý připraveno hned několik mužů v domě konat.
Přehled, co vše vlastníci domu platí. Foto: PrahaIN.cz
„Byl jsem mezi nimi,“ říká, teď už s úsměvem na tváři, strýc našeho reportéra. „Ale když jsem viděl, kolik mám platit navíc, to jsem málem padnul. Hned jsem šel vedle k sousedovi, protože nám to poslali všem současně do e-mailu. Koukali jsme na to spolu, pak jsme se obrátili na předsedu SVJ a ten nám řekl, že se jedná o nějakou chybu, že to zjistí, protože takhle vysoké doplatky nebyly za deset let,“ vysvětluje náš zdroj.
Situace před Vánocemi gradovala.
Druhý den po obdrženém vyúčtování se přišlo na to, že energie byla čerpána z garáží. A bylo jasno.
Psali jsme
Pražané si v příštím roce připlatí za vodu, proti nynějším cenám se zvýší vodné a stočné o dvacetikorunu na více než 128 korun za metr…
„Všechno zaplatím, slibuji.“
„Trestné“ komando se okamžitě vypravilo za majitelem elektromobilu. Ten byl ale ještě ve větším šoku než ostatní. „Byl úplně hotový, vůbec to nevěděl,“ přiblížil náš zdroj. „Mně ho bylo líto. Stál v trenkách a věděl, že má problém. Samozřejmě slíbil vše uhradit. Má naše čísla účtu a pošle nám přesně to, co jsme za něj zaplatili, ale to teda řeknu, že jsem měl co dělat, abych mu ten dluh neodpustil,“ popisuje dále majitel bytu v Praze 4.
Dotyčný majitel elektromobilu ostatním řekl, že netušil, o jak velký náklad se může jednat.
Na internetu se prý dočetl, že nabíjení doma přes noc patří k nejpohodlnějším a nejlevnějším variantám. Elektromobil je totiž možné připojit do běžné (230V) zásuvky, která je ve všech domácnostech.
Psali jsme
„Samozřejmě!“ konstatoval rezolutně manažer hobby řetězce Hornbach na dotaz, jestli se letos prodávají brikety víc. V OBI tuto větu ještě dvakrát…
„Jenže měl něco s tou jednotkou, takže to podle něj trvalo vždycky asi dvanáct hodin, jel na tom pár dnů a zase musel dobíjet, takhle to dělal celý rok,“ uzavřel náš zdroj.
PrahaIN.cz se současně obrátila na společnost ČEZ, která má v Česku zhruba polovinu dobíjecích stanic. „Veřejných míst, kde lidé mohou dobít baterii svého vozu, je dnes téměř tisíc a tento počet by se měl v následujících měsících a letech rapidně zvýšit. Vedle toho ale existuje privátní dobíjení, tedy v rámci parkovacích stání firem, domácností a zkušenosti ze zahraničí ukazují, že privátní dobíjení je dominantní. Odhadem 90-95 procent veškerého dobíjení je realizováno právě doma nebo ve firemní garáži,“ vysvětlilo mediální oddělení státního gigantu.