Na české železnice míří dosud nejmodernější vlaky ComfortJet

11. 04. 202408:53
Na české železnice míří dosud nejmodernější vlaky ComfortJet
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Hlavní nádraží

Nejmodernější vlaky Českých drah by mohly první cestující začít vozit už před začátkem léta. ComfortJety by měly být nejprve nasazeny na linky spojující Prahu s Bohumínem a Františkovými Lázněmi. Po železnicích se budou pohybovat rychlostí až 230 kilometrů za hodinu.

Novou vlajkovou loď dálkové flotily Českých drah měl možnost si ještě před nasazením do provozu vyzkoušet ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Oba si dle tiskové zprávy dopravce jízdu dosud nejmodernějším vlakem na českých železnicích užili. Kromě inovativních novinek, například v rychlosti až 230 kilometrů za hodinu, umožní nasazení ComfortJetů také další vyřazování starších souprav.

„ComfortJet se svou maximální rychlostí představuje moderní soupravu, kterou můžou České dráhy v budoucnosti provozovat i na úsecích vysokorychlostní železnice, jejíž příprava u nás postupuje kupředu a do budoucna díky ní ještě zlepšíme železniční spojení našich regionů  a České republiky se všemi kouty Evropy,“ uvedl Martin Kupka.

Nejmodernější prvky a vysoká rychlost

Soupravy jsou vybaveny nejmodernějšími prvky a cestujícím nabídnou ten nejvyšší možný komfort. Do provozu budou poprvé nasazeny v rámci vybraných linek na trase Praha – Bohumín a následně Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. V dočasném řazení budou bez řídícího a restauračního vozu, ty budou zatím řešeny klasickými vozy ze stávajícího parku Českých drah.

Koncem léta budou ComfortJety také součástí vlaků Berliner směřujících do Německa. Následně by se měly začít ukazovat i na linkách z Prahy do Vídně. Maximální rychlost budou moci využít mezi Berlínem a Hamburkem, později snad i na prvních úsecích vysokorychlostních tratí v České republice.

vlakNejmodernější vlak Českých drah ComfortJet. Zdroj: České dráhy

Wifi je dnes samozřejmostí, dříve tomu tak nebylo

Asi nejvyhledávanější a nejpoužívanější službou v rámci vlakové dopravy je nabídka bezplatného připojení k internetu, kterým v dnešní době disponují téměř všechny soupravy, včetně těch lokálních. ComfortJety nebudou výjimkou. Ještě před pár lety to přitom vůbec nebyla samozřejmost.

Jak informuje web uvtnet.cz, prvním vlakovým dopravcem nabízejícím wifi připojení se v Česku stal v roce 2011 soukromý RegioJet. Internet nabídl na lince z Prahy do Ostravy. Ve stejném roce se připojily také České dráhy, které wifi nabídly nejprve v Pendolinu. O rok později pak ve vagónech prvních tříd CityPendolino a na trase Praha – Ostrava. Od listopadu 2012 nabízí připojení také další soukromý dopravce, Leo Express.

Zastaralé routery čeká výměna

Národní dopravce navíc v letošním roce plánuje výměnu starých internetových routerů ve svých vlacích. Jak informuje tisková zpráva, na lepší připojení se mohou těšit cestující v dálkové dopravě i vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID). Výkonnější technologie se má objevit ve 146 osobních vozech a všech jednotkách railjet.

„Kvalitní připojení k internetu je jednou z nejžádanějších služeb ze strany našich zákazníků a objednatelů veřejné dopravy. Vlak je pak možné využít jako pojízdnou kancelář, snadno se dá surfovat po sociálních sítích a vyřizovat maily a další zprávy. Wi-Fi jsme zavedli ve vlacích už před delší dobou, a tak je původní technologie už v mnoha ohledech přežitá. Proto jsme se rozhodli provést výměnu za moderní, výkonná zařízení, která posílí Wi-Fi a připojení k internetu především v dálkových vlacích. Nová technologie bude fungovat i s podporou 5G sítí, což zaručuje skutečně významné zvýšení kvality,“ uvedl Michal Krapinec letos v únoru.

Moderní vlaky mají nalákat více cestujících

Výměna routerů je další z investic, které mají na železnice přivést nové zákazníky. Moderní vlaky ComfortJet nabídnou kromě toho bezbariérový průchod, prostor s dětským kinem, dobíječky pro elektrokola, inovativní technologii oken, nastavitelná sedadla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů nebo zásuvky.

Dodání prvních souprav je součástí letošní plánované rekordní obnovy vozového parku Českých drah. Na železnice by totiž mělo v průběhu letošního roku vyjet skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek. V přepočtu na sedačky to má být asi 22 tisíc míst, která nabídnou spolehlivé připojení k wifi, bezbariérovost nebo klimatizaci.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných