foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní foto v článku)/Pracovníci dopravního podniku právě sundávají troleje na trati mezi Ohradou a Palmovkou.
Od nedělní půlnoci nejezdí tramvaje mezi Ohradou a Palmovkou. Právě zde začala dlouho plánovaná rekonstrukce tramvajové trati, která po mostní estakádě spojuje obě lokality. Výluka zde bude dopravního podniku trvat asi 15 měsíců. V tuto chvíli už mizí troleje a upravuje se i okolí tratě.
Déle, než rok nepojedou tramvaje mezi Ohradou na Žižkově a Palmovkou v Libni. Aktuálně totiž začala kompletní rekonstrukce tramvajové trati, která se dotkne i samotného mostu, po kterém trať překonává vlakový koridor a údolí pod Krejcárkem.
Podle informací PrahaIN.cz z pražského dopravního podniku bude tramvajová trať dlouhá 1,5 kilometru, uzavřena minimálně do konce května příštího roku. Celkem se výluka dotkne osmi tramvajových linek. Trasu mění linky 1, 6, 10, 11, 13, 14, 19 a noční linka 95. Přes den nahradí tramvaje v daném úpseku autobusová linka X10, v noci pak autobus X95.
Dřevěné pražce, polské kolejnice
Tramvajová trať Ohrada – Palmovka, která poprvé přímo spojila Libeň se Žižkovem, byla zprovozněna před téměř 32 lety, 22. listopadu 1990. Její součástí je také první pražská tramvajová estakáda Krejcárek nad hlavním železničním koridorem Masarykovo nádraží – Libeň a nad tratí Hlavní nádraží – Vysočany.
„Tramvajová trať v minulosti prošla několika běžnými opravami, naposledy v roce 2009. Za celou dobu ale nebyla zrekonstruována, stejně jako estakáda Krejcárek. Prakticky v celém úseku se nachází ještě původní dřevěné pražce z konce 80. let a zejména v části Ohrada – Krejcárek, i původní polské kolejnice 180S. Izolace mostu ani jeho odvodnění na mnoha místech už neplní svoji funkci,“ uvádí dopravní podnik v aktuální tiskové zprávě.
Troleje jdou dolů
Na místě již pracují speciální plošinové vozy, které se díky přídavnému podvozku pohybují přímo po kolejích. V tuto chvíli pracovníci dopravního podniku odstraňují původní troleje, další pak likvidují nálety v okolí tratě. Na místě je již i těžká technika, která bude postupně ostraňovat kolejové svršky včetně štěrkové navážky.
Dopravní podnik na celé trati vymění trakční vedení.
„Stavební práce potrvají do konce května 2023, většinu z nich zrealizují společnosti COLAS CZ a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby, část modernizace provede DPP vlastními silami. Předpokládané náklady na rekonstrukci tratě jsou 239,5 milionů korun,“ potvrdila PrahaIN.cz mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Podle jejích slov bude z estakády spojující Krejcárek a Palmovku kompletně odstraněno tramvajové těleso, aby bylo možné opravit a přeizolovat samotnou mostní konstrukci. „Jen z estakády to znamená demontáž 1 246 metrů kolejí, více než 1 800 dřevěných pražců a odtěžení 2 650 m3 štěrku z kolejového lože,“ přiblížila mluvčí s tím, že asi polovinu vytěženého štěrku dopravní podnik zrecykluje a využije při budování nového tramvajového tělesa a obsypům kolem mostních opěr.
Sítě půjdou do kolektoru
Kompletně přeloženy budou také optické sítě, které aktuálně vedou pod evakuačními chodníky. Po rekonstrukci povedou vlastním kolektorem v mostním tubusu a budou tak lépe přístupné. Kompletní rekonstrukcí projde také odvodnění mostu i tramvajové tratě. „Budeme čistit odtokové kanálky, většina z nich je už rozkradená, nově by se měly dávat plastové vpusti,“ potvrdil PrahaIN.cz přímo na místě jeden z pracovníků dopravního podniku, který pěšky procházel podél trati a kontroloval její stav.
Zastávka Krejcárek projde také rekonstrukcí. Nyní se čistí její okolí od křovin a náletů.
Opravy se podle mluvčí podniku dočká i krátký úsek tratě mezi křižovatkou Palmovka a začátkem estakády. „Na mostě samozřejmě opět vybuduje nové tramvajové těleso, což znamená 2 650 m3 štěrku, 1 858 nových betonových pražců a celkem 218 tun nových kolejnic,“ přiblížila mluvčí.
Krejcárek v novém
Nová bude po rekonstrukci tratě také samotná zastávka Krejcárek, kde se například zvýší nástupní hrana pro pohodlnější nástup a výstup z tramvají. Zlepší se také bezbariérový přístup od křižovatky (křižovatka ulic Pod Krejcárkem, Pod Plynojemem, Novovysočanská) a bezbariérový bude i přechod přes tramvajovou trať.
V určité fázi rekonstrukce pak pod,e dopravního podniku dojde i na omezení vlakových tratí, které vedou pod tramvajovou tratí. „Výluky budou nutné pouze v době montáže ochranných lávek pod mostní konstrukcí. Budou pouze ve večerních nebo nočních hodinách, a vždy jenom na určitých skupinách kolejí. Díky tomu nebudou mít žádný vliv na cestující v osobní železniční dopravě. První z výluk je plánována na noc z 2. na 3. května 2022, další pak v následujících dnech do 11. května 2022,“ upřesnila na dotaz PrahaIN.cz mluvčí Řehková.
Nejdřív trať, pak Libeňský most
Samotný termín opravy je podle primátorova náměstka pro dopravu Adama Sheinherra (Praha sobě) zvolena záměrně tak, aby předcházela plánované rekonstrukci Libeňského mostu. „Do doby, než dokončíme rekonstrukci estakády Krejcárek, nebude tramvajový provoz na Libeňském mostě nijak omezen,“ potvrdil Sheinherr s tím, že po rekonstrukci by měla trať vydržet minimálně 10 let běz větších zásahů, samotná estakáda pak alespooň třicet let.
Psali jsme
Trasy některých linek tramvají ovlivní rekonstrukce tratě mezi Ohradou a Palmovkou. Praha 14 přijde na více než rok o linku 19 a nebude tak…
Psali jsme
Od podělí 21. března do neděle 27. března musí cestující počítat s omezením provozu v oblasti Ohrady a Nákladového nádraží Žižkov.…