Na letiště budeme jezdit nejdelším a nejdražším trolejbusem v republice

19. 02. 202216:41
Na letiště budeme jezdit nejdelším a nejdražším trolejbusem v republice
foto: DPP/Velkokapacitní Škoda-Solaris 24m

Vítězem veřejné zakázky na nákup 20 nových tříčlánkových bateriových trolejbusů se stalo česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech s vozidlem s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m.

DPP dle zaslané tiskové zprávy současně podepsal smlouvu na dodávku vysoutěžených vozidel, první z nich by se v Praze mělo objevit na konci roku 2023.

Velkokapacitní vozidla jsou určena pro budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci projektu elektrifikace nynější autobusové linky č. 119. DPP v tendru obdržel dvě nabídky, kromě vítězné také od švýcarské společnosti Carrosserie HESS. Celková hodnota zakázky je 623,22 milionů korun.

DPP bude prvním provozovatelem velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m a vůbec tříčlánkových vozidel v České republice. 

Částečně trolejbus a částečně elektromobil

Jedná se o městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi, celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je 100 procentně nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů. Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly.

Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris 24m bude DPP nasazovat primárně na budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci připravované elektrifikace současné autobusové linky 4. 119. Linka č. 119 bude elektrifikována pomocí systému tzv. dynamického nabíjení. Trolejové vedení by mělo vzniknout přibližně na polovině trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3. Ve zbylých úsecích pojedou bateriové trolejbusy v režimu na baterii. 

Škoda-Solaris 24m je plně bezemisní vozidlo, topení i klimatizace jsou napájeny výlučně elektricky. Trolejbusy splňují také veškeré Standardy kvality Pražské integrované dopravy, budou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem a dodány v novém jednotném designu PID.

Trolejbus

Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, bočními a couvací kamerou, navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače. Domovskou garáží velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů budou Řepy.

Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu a podobně). Právě oblast optimalizace energetického managementu bude jedním ze sledovaných bodů výzkumného projektu E-BRT. 

V zaslané tiskové zprávě je také uvedeno, že zajímavostí trolejbusu je vybavení dvěma bezúdržbovými trakčními elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími 7 pomocnými motory sloužícími např. k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace. Elektrická výzbroj včetně řídící elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla.

Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Nedílnou součástí všech vozů bude také možnost případného nouzového nabíjení z běžné sítě 3x400VAC/32A nebo 63A s kabelovým připojením dle standardu CCS-2. Trolejbusy budou dále vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku trolejového vedení. Vzhledem ke dvěma řiditelným nápravám obsahuje systém řízení vozidla dva oddělené hydraulické okruhy posilovače řízení, které ovládají přední a zadní řízenou nápravu. 

Životnost minimálně 15 let

Záruční doba každého z nových tříčlánkových trolejbusů je 8 let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy v souladu se Standardy kvality PID s dosahováním maximální povolené rychlosti, plném obsazení vozidla a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách.

Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let. Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až cca 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 000 spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem.

Celková hodnota veřejné zakázky za nákup 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m včetně čtyř nabíječek a sedmi sad hardware a software pro diagnostiku závad je 623 216 860 korun bez DPH, což je o bezmála pět milionů nižší cena, než byl předpoklad dle zadávací dokumentace. 

Základní technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m

Délka: 24 700 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
Maximální rychlost:70 km/h
Počet náprav: 4
Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
Počet dveří pro nástup a výstup: 5
Nástupní výška: 320 mm
Celkový počet sedadel: 52
Celkový počet cestujících: 179
Počet motorů: 2
Výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
Kapacita trakční baterie: 60 kWh 

Autor textu: DPP

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných