Na místě budoucího úseku Pražského okruhu bylo nalezeno velké množství magnetů

23. 10. 202315:11
Na místě budoucího úseku Pražského okruhu bylo nalezeno velké množství magnetů
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Dálnice D1 u Chodova; Ilustrační foto

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dokončilo průzkumy pro zadání stavby nového úseku Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi. Na místě se postupně vystřídali pyrotechnici, archeologové i specialisté na archeogeofyziku. Vykopali několik set kilogramů předmětů.

Plochu o rozloze větší než 239 hektarů zkoumali specialisté za pomoci speciálních přístrojů. Jak ŘSD informuje v tiskové zprávě, nalezeno bylo například velké množství magnetů, které na měřících přístrojích prozrazoval signál podobně silný, jaký vydává letecká bomba.

„Jen v rámci pyrotechnického průzkumu nachodili geodeti, pyrotechnici a specialisté na magnetometrii téměř 4 tisíce kilometrů. Prozkoumali přitom plochu, která se svou rozlohou rovná ploše 362 fotbalových hřišť nebo téměř 60 Václavských náměstí v Praze,“ upřesnil Marcel Rückl, jednatel společnosti SAMSON PRAHA, která průzkum realizovala.

Magnetometry detekují železo, ocel i litinu

Při pyrotechnických průzkumech je používána metoda magnetometrie. Ta detekuje všechny feromagnetické předměty, tedy železo, ocel či litinu. Nad počty takto nalezené munice obvykle převažují různé části zemědělské techniky. U ocelových fragmentů lze navíc podle aktuální stavu určit, jestli jde o munici. Mapové výstupy pak zároveň informují o přesných trasách inženýrských sítí.

„Během průzkumu byla realizována téměř tisícovka kopaných sond, aby byl ověřen zdroj detekovaného signálu. Převážně ručně bylo vykopáno několik set kilogramů detekovaných předmětů. Odhadem při tom bylo odkopáno na 250 metrů krychlových zeminy,“ informoval Jiří Chládek, expert na pyrotechnické průzkumy a soudní znalec, který se na pyrotechnickém průzkumu také podílel.

Magnety určené kravám vydávají podobný signál jako letecké bomby

Na prověřovaném území bylo v porovnání s jinými lokalitami nalezeno velké množství magnetů. Podobné se vhazují do krmiva kravám, aby na sebe navazovaly vše kovové, co kráva případně sežere. Tak je zvíře chráněno před poraněním. Když magnet splní svůj úkol, projde trávicím traktem a společně s hnojem se dostane na pole.

„Magnetometr pak takový signál detekuje a výsledný signál na mapě měření je srovnatelný se signálem od letecké bomby,“ doplnil Jiří Chládek.

Zemědělci výzkum sabotovali

Pyroprůzkum probíhal v šesti fázích. V rámci první byl zpracován a následně schválen technologický postup práce. Ve druhé geodeti vytyčili obvod stavby včetně záborů po půdních blocích a dle pěstované plodiny. V rámci logistiky se muselo vše stihnout mezi sklizní a setím. Práci prý bohužel sabotovali někteří zemědělci, kteří podle zprávy úmyslně vytyčené kolíky zaorávali.

Ve třetí fázi už měřící skupina vyrazila s magnetometry na průzkum vytyčené plochy. Získaná data pak byla zpracována do formátu map vertikálního gradientu magnetického pole země, které obdržela pro své ověření skupina pyrotechniků.

Ta se na místo vydala vzápětí, aby pomocí magnetometru a ručních detektorů identifikovala přesnou pozici zdrojů signálu, ručně ji vykopala a předmět identifikovala. Munice byla odevzdána policii a zapsána do knihy nálezů. V případě větších nálezů pak pyrotechnici místo označili a vykopali pomocí bagru.

Práce budou pokračovat, na řadě je kácení stromů

V případě potřeby se na některých místech prováděla ještě doplňková metalodetekce pomocí ručních detektorů tak, aby byly odstraněny všechny předměty. Posledním krokem pak bylo zpracování a interpretace naměřených hodnot.

Přípravné práce teď budou pokračovat. V období vegetačního klidu dojde na kácení stromů následované dalším pyrotechnickým prověřením. ŘSD navíc už teď vybírá zhotovitele záchranného archeologického průzkumu, který by měl proběhnout příští rok. Vydání potřebného stavebního povolení je totiž očekáváno již letos v prosinci.

Nový úsek odlehčí Štěrboholské radiále i Jižní spojce

Úsek Pražského okruhu s číslem 511 spojí na jihovýchodě dálnici D1 a obec Běchovice. Jde patrně o jeden z nejpotřebnějších částí budovaného obchvatu hlavního města, protože jeho dokončení sníží intenzitu dopravy na Štěrboholské radiále a Jižní spojce. Spojí navíc dálnice D10 a D11 s již dokončenými jihozápadními částmi okruhu.

Trasa dlouhá 12.637 metrů povede mimo obytná sídla. Blízké obce se tak nemusí bát negativních vlivů na životní prostředí. S hlukem pak pomůžou opatření v podobě valů, stěn a zelených pásů. Zahájení stavby je naplánováno na rok 2024. První auta by se pak po novém úseku mohla projet v roce 2027.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných