Na palubě výročního letu ČSA: Zážitek za tisíce, ale na celý život

30. 10. 202316:00
Na palubě výročního letu ČSA: Zážitek za tisíce, ale na celý život
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Před nástupem

REPORTÁŽ: Pátá nejstarší aerolinka na světě zcela nečekaně oznámila, že v neděli 29. října, přesně v den 100. výročí prvního pravidelného letu ČSA Praha – Bratislava, uspořádá zážitkový let z Letiště Václava Havla v Praze nad územím České republiky. Letělo se letadlem Airbus A320 s jubilejním logem připomínajícím 100 let ČSA. Vzhledem k tomu, že PrahaIN.cz o letectví a zajímavém dění na letišti pravidelně informuje, nemohli jsme na palubě chybět.

Devadesátiminutový let byl i přes poměrně vysokou částku 3.990 korun za osobu vyprodaný za necelé čtyři hodiny. Jelikož jsme s rezervací neotáleli, podařilo se nám zajistit si místa u okna. Zájem o zážitkový let byl tak velký, že se ČSA rozhodly přidat druhý termín, který se uskutečnil ještě o den dříve, na státní svátek Den vzniku samostatného československého státu.

Let začínal klasickým odbavením na terminálu 3, který se používá pro privátní a speciální lety. Po získání palubního lístku jsme zamířili jako při jakémkoli standardním letu na bezpečnostní kontrolu a následně do gatu. Ten se zcela zaplnil asi 25 minut před plánovaným odletem a následně byla jeho brána otevřena a mohli jsme se vydat k letadlu. Na rozdíl od odletů z terminálů 1 a 2 jsme došli k letadlu po svých. Skoro každý se před připraveným Airbusem A320 s registrací OK-IOO (připomínající číslovku 100) zdržel a pořídil si pár snímků a selfíček.

V letadle všechny cestujícího s vřelým úsměvem přivítali stevardi ČSA. Na sedadle měl každý z pasažérů jako dárek takzvaný amenity kit, což je taštička s kosmetikou, zubním kartáčkem, malou zubní pastou a maskou na oči s logem ČSA.

Víte, že? Foto: PrahaIN.cz

Následně proběhla klasická bezpečnostní předodletová instruktáž. Hned po ní promluvil do palubního intercomu zkušený kapitán Richard Biras, který byl v čele posádky zážitkového letu, jenž dostal symbolické označení OK1923. Zavzpomínal na začátky letecké společnosti a poutavým způsobem vyprávěl o historii ČSA až po současnost a o letadlech, která v dobách svého největšího rozkvětu naše aerolinie používaly, až po složité období, se kterým se poslední dekádu společnost potýká.

Nechyběl ani optimistický závěr, který má podle něj přijít po reorganizaci a s dodáním dlouho očekávaných moderních Airbusů A220.

Při pojíždění mohli cestující na pravé straně zahlédnout formaci Boeingu 787 Dreamliner, jenž bude mít v Ruzyni základnu na celou zimní sezónu a který v Praze takzvaně bázuje společnost LOT pro klienty CK Čedok a hned vedle něj stojícího Airbusu A350 tchajwanské společnosti China Airlines, která zajišťuje přímé spojení do Tchaj-pej.

Krása. Foto: PrahaIN.cz

Brnu se pilot vyhnul

Následně jsme dostali povolení ke startu a letadlo se v 9:14 vzneslo z ranveje 24 a vydalo se na zážitkový let. Počasí bylo po startu s dobrou dohledností, zvolená trasa poskytovala díky letu v minimální řízené letové hladině půvabné scenerie naší republiky. Let po startu vedl Středočeským krajem mezi Vraným nad Vltavou a Mníškem pod Brdy, kde se následně otevřel nádherný pohled na Slapskou přehradu. U Mladé Vožice před Pacovem se letadlo stočilo na Pelhřimov a mezi Humpolcem, Jihlavou a Velkým Meziříčím letoun letěl podél naší nejstarší a často nejproklínanější dálnice D1.

Oblasti Brna se kvůli větší oblačnosti pilot vyhnul. V tu chvílí začal palubní personál každému cestujícímu rozdávat sladkou čokoládovou pozornost a vedoucí kabiny začala číst dechberoucí úryvky z reportáže z prvního letu Československých státních aerolinií, který se uskutečnil 29. října 1923 jako první dálkový let z Prahy do Bratislavy. Vzdálenost 320 kilometrů překonali kapitán ČSA Brabenec a první cestující, redaktor Lidových novin Václav Koenig, s upraveným vojenským strojem Aero A-14.

Několik úryvků z pozoruhodného článku z prvního letu z Prahy do Bratislavy:

V 12:30 vsedám na kbelském letišti do letadla L´Barc nadit do aviatického kožešinového kombiné. Býti prvým cestujícím Čs. Státní Aerolinie, první československé letecké společnosti je pocit, který naplňuje hrdostí a rád přijímám blahopřání ředitele Trnky a majora Hupnera, stejně jako je přijímá pilot Brabenec. Do letadla uložena pošta a zásilky pražských novin a po krátké zkoušce motoru a rovněž krátkém startu odlepuje se naše letadlo v 12:35 od země

Pojednou ocitáme se v husté mlze, které oko nepronikne dále než na tři kilometry. Ztrácíme orientaci, nevidí ani pilot. Letíme nad jakousi obcí, pilot hledá cestu a krouží nad vesnicí. Lidé vybíhají na náves, hejno husí mávajíc křídly prchá před netvorným ptákem. Nestarám se o cestu, začínám se bavit s obyvateli obce. Zmocňuje se mne letecká opička. Mávám jednou rukou, mávám druhou, mávám oběma; pak napadne mne křičet; neslyší mne sice ani pilot, ale volám slávu, směji se kozám hopkajícím na poli a vyměňuji posunkové pozdravy s ženami na poli, které odpovídají na mé pohyby rukou máváním svých kopáčů.

Jsem nadšen a s lítostí si uvědomuji, že tam před námi za kopci je Bratislava, konec této nádherné cesty. Skutečně – ozářená rovina Žitného ostrova rozepíná již k nám svou náruč vlnitým pásem Malého Dunaje a vpravo modrá se svými vížkami čtvercová stavba bratislavské zříceniny. Pilot mi ukazuje na velký kruh vyznačený na zemi a nápis Bratislava. Je to vajnorské letiště. Rychle sestupujeme. V několika velkých kruzích snášíme se k zemi a dotýkáme se jí v 14:55. Hukot motoru ustává, vítr hnaný vrtulí se utišuje a teplo slunečního dne bratislavského svlažuje tvář. A přeji každému příštímu cestujícímu stejně příjemnou cestu, jakou měl její první cestující.

Zdroj: Václav Koenig, Lidové noviny, 30. října 1923, přepis PrahaIN.cz

 

Mezitím míjíme Blansko a Vyškov a u Kroměříže se stočíme směrem na Ostravu a Opavu, kde už je opět viditelnost velmi dobrá a kde posádka letu sestoupila na pouhých 1.200 metrů výšky. Následně opět kapitán vystoupal na 2.500 metrů a pokračujeme do Olomouckého kraje. Na palubě ještě zavzpomíná vedoucí kabiny na léta, kdy ve flotile ČSA byl provozován největší letoun Airbus A330-300 s registrací OK-YBA, který zajišťoval spojení mezi Prahou a jihokorejským Soulem a na jehož palubě celá dnešní posádka kabiny létala. Model tohoto letadla se dal vzápětí na palubě zakoupit a mnoho účastníků této příležitosti využilo.

Ano. Plno. Foto: PrahaIN.cz

Tleskalo se dokonce čtyřikrát

Cesta probíhala ve výborné atmosféře a vzhledem k tomu, že byl na palubě pár slavící narozeniny, zazněla i píseň Happy Birthday To You a osobní blahopřání od vedoucí stevardky.

Přes Pardubický kraj jsme u Trhového Štěpánova zatočili opět nad D1 a pokračovali kolem Benešova až nad Prahu. Tu kapitán proletěl přímo nad Petřínem, u Roztok udělal smyčku nad Neratovice a Kostelcem nad Labem a pak už jsme byli přímo vektorováni k přistání na Ruzyň, kde jsme dosedli v 10:53.

V průběhu letu byl rozdán všem cestujícím pamětní certifikát, který si mohli nechat osobně podepsat posádkou. Pro PrahaIN.cz kapitán po přisání poskytl ještě v kokpitu exkluzivní rozhovor, kde prozradil, jaké je jeho nejoblíbenější letadlo a co by přál ČSA k narozeninám.

Na palubě se v průběhu letu a po přistání tleskalo dokonce čtyřikrát, čímž cestující odměnili posádku za zajímavý zážitek.

Průběh letu si můžete prohlédnout v naší reportáži.

Za další hodinu a půl již letadlo po úklidu a předletové přípravě pokračovalo na běžné lince do Paříže.

Oba zážitkové lety, kde se potkalo dvakrát 180 lidí na palubě a šest členů posádky, jasně ukázaly, že je v České republice stále silné pouto k této značce a všichni cestující, se kterými jsme hovořili, si zážitek, který připravily ČSA ke svému jubileu, pochvalovali. Pochopitelně měli velkou výhodu ti, kteří stihli zarezervovat místo u okénka. Doufejme, že se stoletý dopravce vymaní z letitých problémů, které ještě ztížil příchod pandemie a uzemnění letecké dopravy a s novými letadly opět naváže na úspěšné doby ve své letecké historii.

PrahaIN.cz si náklady na cestu hradila z vlastních zdrojů. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných