foto: SOR/Městský autobus českého výrobce SOR Libchavy
Na pražské autobusové lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov má začít v testovacím provozu jezdit autobus na vodík. Cílem je zlepšit životní prostředí. Dopravní podnik (DPP) má začít vozidlo předběžně testovat ve druhém pololetí letošního roku a test potrvá jeden rok s možností prodloužení o dalších 24 měsíců.
Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí projednají pražští radní. Magistrát podepíše memorandum o testování s DPP a firmami Škoda Electric a Orlen Unipoetrol RPA. Město spolu s DPP už několik let zavádí v MHD vozy na alternativní pohon.
„Účelem dlouhodobého testování je prověření provozních i technických parametrů vozidla v různých ročních obdobích,“ píše se v dokumentu. Test zároveň umožní výrobci reagovat na zjištěné okolnosti provozu a provádět případné úpravy na vozidle.
Současná vodíková technologie podle dokumentu již po technické stránce umožňuje provoz autobusů na tento pohon. „V rámci dostupných nízkoemisních a bezemisních alternativ se však jedná zatím o nejdražší variantu,“ píše se v něm.
Trojnásobné náklady na provoz a dvojnásobné na údržbu
Pro srovnání - spotřeba paliva na jeden kilometr jízdy vodíkového autobusu vyjde na 30 korun oproti deseti za naftový. Opravy, údržba plus odpisy a pronájem pak vyjdou u vodíkového autobusu rovněž na zhruba dvojnásobek. Při dodržení plánu, kdy by autobus na vodík po Praze najezdil asi 50.000 kilometrů, jsou tak vícenáklady proti naftovému autobusu zhruba o 1,95 milionu vyšší.
Linka 170 byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu. Vůz by měl vyjíždět z garáži Kačerov.
Spolupráci na testování v pražské MHD podle materiálu předběžně přislíbily zmíněné společnosti - Orlen Unipetrol RPA chystá provozovat vodíkovou plnicí stanici na Barrandově a Škoda Electric by dodala testovací autobus. S oběma firmami magistrát a DPP podepíší memorandum.
Psali jsme
Téměř nikdo je nemá rád, říká se o nich, že jsou ztracené existence, jsou terčem nadávek a nezřídka kdy dostanou i „na budku“. Řeč je…
DPP letos v polovině ledna zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E'City 36 BB, který vyjel ze zastávky Želivského na lince 213. Vůz průběžně obsluhuje také linku číslo 154 a 124. Dalších 13 vozů by mělo vyjet na konci února.
Na začátku ledna začala stavba trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba by měla trvat asi deset měsíců. Po nové trati bude jezdit trolejbusová linka číslo 58, která nahradí autobusovou linku 140.
Psali jsme
Vítr ve čtvrtek nekomplikuje jen provoz na silnicích a na železnicích, ale svou sílu ukazuje i na ruzyňském letišti. Německý Airbus přerušil…