foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Nový design pražských zastávek
Pilotní provoz informačního kanálu na vybraných digitalizovaných zastávkových přístřešcích spouští hlavní město prostřednictvím své akciové společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP). Prvních 27 autobusových a tramvajových zastávek bude vysílat smyčku z aktuálního dění v metropoli.
Městský informační kanál (MIK) bude zatím spuštěn na 27 vybraných zastávkách. Další stovka digitálních ploch na 90 zastávkách pak bude technicky připravena v únoru příštího roku. Právě tehdy by měl být MIK spuštěn v běžném provozu. Informuje o tom THMP v tiskové zprávě.
„Zprovozněním městského informačního kanálu vstupujeme do další fáze ambiciózního projektu obnovy a digitalizace zastávkového mobiliáře. Moderní přístřešky vybavené LCD obrazovkami posunou cestování po Praze na soudobý standard běžný ve vyspělých evropských metropolích,“ uvedl v tiskové zprávě radní hlavního města pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09).
Pilotní vysílání přibližuje aktuální dění
Současné pilotní vysílání sestává ze smyčky představující aktuální dění v metropoli. Na provozovatele reklamy, která obsah informací pro občany doplní komerčním sdělením, bude vyhlášena soutěž. Právě komerční reklama by přitom měla být zdrojem příjmů, které zajistí návratnost investic do nových zastávkových přístřešků.
I přesto by neměl obsah komerčních sdělení překročit 40 procent vyhrazeného času smyček. To má zajistit výrazný úbytek reklamy na zastávkách MHD. Dosud totiž celou síť provozovala soukromá společnost.
Ostrý provoz nabídne informace, aktuality i tipy a zajímavosti
„Velkoplošné obrazovky zabudované v bočnicích přístřešků nabídnou Pražanům zajímavosti a novinky z dění v metropoli a zkrátí čekání na zastávkách. Online řízení městského informačního kanálu umožní jeho budoucí využití i v oblasti krizového řízení, pro aktuální dopravní informace o síti MHD a další užitečné informace pro pražské cestující a veřejnost,“ doplnil Hroza.
Vysílání kanálu MIK by mělo zahrnovat informační servis z metropole, aktuality, tipy pro volný čas a kulturu nebo zajímavosti. Variabilní řešení navíc umožňuje přizpůsobovat obsah na míru konkrétním lokalitám. Na výběru témat se bude podílet THMP společně s pražským magistrátem.
Kvalita 4K a automatické nastavení jasu
V ostrém provozu nabídne vysílání nekomerční a reklamní část v podobě dvou až tří minutových neozvučených smyček složených z krátkých spotů. Ty se budou navíc měnit každé dva týdny. Pilotní provoz zatím obsahuje pouze jednu smyčku dlouhou 1 až 2 minuty se zpravodajským obsahem o aktualitách z hlavního města.
„Městský informační kanál nabídne atraktivní vizuální obsah ve špičkové kvalitě 4K. Provozní doba LCD obrazovek je nyní stanovena od 6 hodin ráno do 23 hodin večer, mimo tento interval budou obrazovky zcela vypnuty. Díky vestavěnému senzoru světelného okolí obrazovek systém automaticky upravuje jas v závislosti na vnějším osvětlení, čímž šetří provozní náklady, spotřebu energie a zároveň minimalizuje dopady světelného smogu. Provozní hodnoty budou dále odladěny v rámci pilotního provozu, kdy může dojít i na omezení animovaných sekvencí a další úpravy ve prospěch vyváženého funkčního systému a dopadů do života Pražanů. Počáteční hodnoty jsou nastaveny v kontextu obdobných systémů v evropských metropolích jako je například Štrasburk, Paříž nebo Barcelona. Kompletní dokončení 1. etapy projektu je plánováno na jaře 2024,“ uvedl Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP.
Psali jsme
Praha zažívá největší revoluci ve výměně zastávkového mobiliáře za posledních několik desítek let.
Nové přístřešky v Praze rostou od roku 2021
Výměnu přístřešků na zastávkách MHD zahájilo hlavní město na konci roku 2021, kdy ukončilo smlouvu se společností JCDecaux, která zastávkový mobiliář do té doby zajišťovala. Na proces plánované výměny původních přístřešků za nové pak byla podle tiskové zprávy uzavřena takzvaná Dohoda o exitu.
Nový design zastávek vzešel z otevřené designové soutěže. Ulice už dnes zdobí více než 700 přístřešků v novém vzhledu. Plánovaná digitalizace přístřešků pak probíhá od poloviny letošního roku. Na vybraných frekventovaných místech nahradí klasické papírové plochy.
Nový design spojuje tradici a současnost
Autory nové podoby zastávek jsou podle informací z webu Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) pedagogové Vysoké školy uměleckoprůmyslové, majitelé studia Olgoj Chorchoj a společnosti Artěl Michal Froněk a Jan Němeček spolu s Alešem Kachlíkem a Martinem Klanicou.
Komise na vítězném návrhu kladně hodnotila zejména designerské řešení, které spojuje tradici a současnost a funguje dobře v pražské atmosféře. Výhodou je také poměrně snadná možnost sériové výroby a celkové údržby.
Variant přístřešků je celkem sedm. Všechny ale vyzařují jednotný vzhled. Testovací prototyp zastávky byl už v roce 2020 umístěn na Palackého náměstí a postupně se rozšířil na celé území hlavního města.