Na Žižkově se schyluje ke stavbě nové tramvajové trati

19. 06. 202411:06
Na Žižkově se schyluje ke stavbě nové tramvajové trati
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Nákladové nádraží Žižkov

Drážní těleso bývalého Nákladového nádraží Žižkov se přemění v tramvajovou trať. Stane se tak v Česku vůbec poprvé. V jednom z největších pražských brownfieldů má okolo nové tramvajové trati vzniknout také městská čtvrť pro tisíce lidí.

Rada hlavního města projednala v pondělí 17. června výkup drážního tělesa Nákladového nádraží Žižkov a pozemků pod ním. Důvodem je plánovaná stavba nové tramvajové trati, na kterou má navazovat vznik nové městské čtvrtě. Dle tiskové zprávy zaplatí hlavní město téměř 153 milionů korun.

„Oblast bývalého Nákladového nádraží Žižkov, jehož běžný provoz byl ukončen v roce 2002, je jedním z největších brownfieldů v Praze. Celková rozloha činí 71 hektarů a nová městská čtvrť, která zde vznikne, ubytuje tisíce lidí. Právě proto si tato lokalita žádá obsluhu novou tramvajovou tratí, která je ekologickým a kapacitním způsobem městské hromadné dopravy. Bude to v Česku poprvé, co využijeme drážní těleso po železnici za účelem výstavby tramvajové trati,“ uvedl radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).

Nefunkční dráha poslouží i při výstavbě Městského okruhu

Pozemky, které se promění v tramvajovou trať, mají celkem výměru 31.133 metrů čtverečních a patří k nim železniční spodek, železniční mosty, železniční svršek včetně kolejí, kolejový spodek, výhybky a osvětlovací stožáry. Výkup bude muset na svém zasedání schválit ještě Zastupitelstvo hlavního města.

Stávající nefunkční dráha bude rozdělena na dvě části. Východní část bude sloužit jako logistické zabezpečení výstavby severovýchodní části Městského okruhu. Po dokončení okruhu se pak, stejně jako druhá část, přemění na tramvajovou trať směřující k dopravnímu uzlu Depo Hostivař.

Stavba začne nejpozději za dva roky

Trať se ke stávající síti napojí v místě křižovatky Jana Želivského – Olšanská. Dále povede severně od Nákladového nádraží na východ k podjezdu pod ulicí K Červenému dvoru. Odtamtud se znovu napojí na koridor stávající železniční trati.

„Západní část dráhy, přibližně po ulici Osikovou, se chystáme transformovat na tramvajovou trať, a to z velké části s úplným využitím současného železničního spodku i svršku existující místní dráhy. Pro obyvatele nové městské čtvrti, která zde vznikne, je totiž třeba zajistit kvalitní dopravní obsluhu městskou hromadnou dopravou. Proto na novou tramvajovou trať už nyní řešíme stavební povolení. Samotná realizace tramvajové trati by pak měla být zahájena nejpozději v roce 2026,“ doplnil ve zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy.

Významný brownfield se promění v novou čtvrť

Nákladové nádraží Žižkov je jedním z nejvýznamnějších a největších pražských brownfieldů v širším centru s potenciálem transformace v obytnou čtvrť. Za účelem jeho proměny byla ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje (IPR) vytvořena urbanistická studie, která určuje kapacitu i strukturu budoucí čtvrtě. Jak IPR uvádí na webu, studie byla radou schválena v září 2022.

V říjnu 2023 byla k území podepsána historicky první trojstranná smlouva o spolupráci. Na kontribuční smlouvě se podílí hlavní město, městská část Praha 3 a společnost FINEP CZ.

„Uzavření této dohody považuji za velmi významné. Jednak jde o první dohodu tohoto typu. Na jejím základě se umožní výstavba více než tisícovky bytů, kterých je v Praze stále nedostatek. A zároveň s tím developer v této lokalitě zajistí potřebnou veřejnou vybavenost, což v minulosti nebylo obvyklé. Tímto naplňujeme cíle bytové politiky současného vedení hlavního města,“ uvedl v tiskové zprávě z loňského října primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS). Projekt skupiny FINEP s názvem U Staré cihelny má nabídnout asi 1.200 bytů. Developer se navíc bude podílet na veřejné vybavenosti příspěvkem přesahujícím 167 milionů korun.

Čtvrť nabídne parky, promenády i dopravní spojnici

Na podzim loňského roku už rada schválila také záměr přímého odkupu historické budovy nádraží. Stát by se z ní mělo kulturně společenské centrum a školní kampus.

Nová městská čtvrť má dále kromě tramvajové tratě nabídnout sérii vzájemně propojených parků a veřejných prostranství, zelené promenády pro pěší a cyklisty nebo dopravní spojení Malešické ulice s ulicí Českobrodskou. Převážně obytná zástavba svou výškou i objemem plynule naváže na stávající zástavbu. Při budově historického nádraží jsou navrženy tradiční bloky, dále bude struktura volnější.

„Dále jednáme s developery o příspěvcích na rozvoj školské a další veřejné infrastruktury v rámci projednávané změny územního plánu, a to transparentně na základě Metodiky spoluúčasti investorů na rozvoji území hlavního města Prahy. Jsem rád, že po několika letech usilovného plánování se nám daří činit konkrétní kroky. Výkupem drážního tělesa přibližujeme realizaci tramvajové trati, kterou Dopravní podnik již projektuje a mohl by ji začít stavět už v roce 2026,“ doplnil v nejnovější zprávě Petr Hlaváček (STAN), náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných