foto: MČ Praha 6/Třída, ilustrační foto
V metropoli je v současné době celkem patnáct takzvaných školních ulic. V posledních měsících se toto označení vžilo pro ulice, které ráno před začátkem vyučování omezují provoz na komunikacích před školními budovami.
U škol se ulice uzavírají zpravidla v čase od 7:30 do 8:00 a do ulic je možné vjet pouze na kole či koloběžce. Rodiče vezoucí děti do škol automobilem, musí zastavit před tímto omezením. Z a do dočasně uzavřené lokality pak v tomto čase mohou vjíždět pouze rezidenti či držitelé karty ZTP.
Redakce PrahaIN.cz například psala o vzniku nové školní ulice v Radotíně. Není však jediná. Podle specializovaného webu peskymestem.cz můžeme takto upravené komunikace najít například u pražských základních škol Hanspaulka a Na Dlouhém lánu v Praze 6 nebo u školy Pod Žvahovem v pátém pražském obvodu. Stejně tak to funguje i školy Chvaly.
Školní ulice se staly v poslední době fenoménem českých měst a obcí. Narazit na ně můžeme v Říčanech, Dobříši, v Mladé Boleslavi, v Třebíči a v zahraničí to funguje v téměř každém německém či rakouském městě. Školní ulice jsou i velmi hojné v Bratislavě.
Záměr rozšířit pražské školní ulice o další mají nyní v Kunraticích. Tady to však bude o poznání obtížnější. Projekt školní ulice tu zatím zkoušeli pouze nahodile, v určité dny například v rámci Dne Země nebo Dne bez aut.
V posledních týdnech tyto zkušenosti v Kunraticích důsledně vyhodnocují. Podle nich ke kunratické škole v Předškolní ulici letos přijelo v rámci projektu Den bez aut o 50 vozů méně než v běžné dny. Informuje o tom zpravodaj městské části Praha-Kunratice.
Příznivci trvalého zavedení školní ulice v kunratické Předškolní ulici pak vyjmenovávají přínosy tohoto kroku: „Sníží se lokální znečištění, množství aut před školou a podpoří se fyzická kondice dětí, jejich samostatnost i zdravé návyky,“ uvádí ve Zpravodaji člen dopravní komise městské části Kunratice Martin Šnobr (Kunratice sobě).
Pro rodiče, které vezou děti z větší vzdálenosti pak v tyto dny musí posloužit parkoviště K+R v blízkém okolí. Jejich počet se ale může jevit jako nedostatečný. I z toho důvodu podle Martina Šnobra zvažovala a vyzvala místní školská a dopravní komise ke zřízení nových K+R stání v přilehlých ulicích, a to včetně hlavní průjezní kunratické ulice Libušské.
Psali jsme
Městská část Praha 5 se zaměřila na bezpečnost dětí na cestě do škol. Má ji zajistit projekt s názvem školní ulice, který upravuje dopravní…
Jiří Čarský z Ústavu dopravních systémů ČVUT v Praze ve článku Školní ulice v Kunraticích – výhody a rizika kunratického zpravodaje uvádí, že podle něj mají nějaké školy pro zřízení školních ulic ideální podmínky, jinde však může jejich zavedením dojít ke zhoršení dopravní situace.
Podle Čarského je současný stav v Předškolní ulici téměř ideální. „Nejsou tady evidovány žádné dopravní nehody s účastí chodců. Silnice je částečně jednosměrná a v ranních hodinách funguje v praxi jako jednosměrná v celé své délce. V ulici jsou podélná parkovací stání, kde rodiče mohou bezpečně zastavit a jít s předškolákem anebo školákem po komfortním chodníku, který je široký 3 metry,“ uvádí se v kunratickém zpravodaji.
Zavádět nová K+R stání přímo v ulici K Libuši nebo na její opačné straně může být podle Čarského nerealizovatelné nebo dokonce nebezpečné.
Stejně skepticky se zástupce ČVUT dívá na vznik nových míst na frekventované komunikaci: „Ulice k Libuši patří mezi nadřazenou síť místních komunikací hlavního města Prahy, čemuž odpovídá i vysoká intenzita dopravy nad 16 tisíc aut za den. Zřízení podélných parkovacích stání v takovéto ulici za předpokladu, že by byla v ranní dopravní špičce zatížena velmi často opakovaným vyjížděním a vjížděním vozidel, by způsobilo ještě horší dopravní situaci v této ulici, než je dnes, kdy tam dochází v ranních hodinách k častým dopravním zácpám.“
Pohled Čarského tak vidí jako jediné možné případné navýšení parkovacích míst v lokalitách ulic Vavákova a Za Parkem.
Kunratice tak z hlediska dopravního nejsou zřejmě ideálním místem pro zřízení další zóny projektu školní ulice v metropoli. Jak se bude situace vyvíjet dál, se bude odvíjet od postoje zastupitelstva a tlaku těch, kteří chtějí školní ulici v Kunraticích prosadit.