foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib
Dopravní podnik v srpnu letošního roku zastavil na popud magistrátu projekt nové stanice metra Depo Zličín. Podle zastupitelů by totiž stanice obsluhovala jen ty lidi, kteří by u stanice zaparkovali a pokračovali by metrem. Původně tu mělo vyrůst i P+R parkoviště. Téma parkování na okraji Prahy a dojíždění zejména Středočechů do centra se probíralo i na čtvrtečním jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy.
„Byl bych rád, kdyby se přestaly zastavovat projekty, místo toho se rozjížděly. Místo toho, co zaznělo na dopravním výboru, že pokud se nebude u modernizace depa stavět nová stanice, tak nebudeme mít způsobilé náklady na to, abychom mohli čerpat z operačního programu doprava. Jsou to náklady okolo jedné miliardy korun a chci se zeptat, kde vezmeme tu jednu miliardu, která se mohla čerpat z evropské dotace a nyní kvůli rozhodnutí o zastavení projektu se nemůže čerpat. Mě zajímají finance na modernizaci celého depa,“ ptal se na jednání zastupitelů Adam Scheinherr (Praha sobě).
Podle Zdeňka Hřiba je to jednoduché, pokud bude dotační titul, budou peníze z dotace, pokud ne, tak budou z rozpočtu.
„Ale bude se hledat cesta, kde nebude kolejové stání bránit postavení do budoucna stanice, kdyby tam byla potřeba postavit,“ uvedl Hřib.
Kromě záchytného P+R parkoviště na Zličíně zastupitelé řešili i nové parkoviště na stanici metra Opatov, ke kterému Praha vypíše tendr. Parkoviště na Opatově je podle Hřiba mnohem levnější než to na Zličíně.
Psali jsme
Situace s parkováním je zejména v centru metropole velice napjatá. Hlavní problém prý představují řidiči, kteří nerespektují pravidla parkování…
„Vy jako Piráti jste ve středních Čechách dostali na zadek i kvůli tomu, že na ty Středočechy kašlete. Plno Středočechů dojíždí do Prahy za prací, to víte vy sám nejlíp,“ řekl směrem k Hřibovi Martin Benkovič (ANO).
Slova se ujal také Milan Urban (SPD), který podle svých slov bydlí ve směru příjezdu těchto aut na Opatově. „Na okraji Prahy se vesele staví, ať už Jesenice či Kocanda. Realita je taková, že v tomto směru stále narůstajícího příjezdu osobní automobilové dopravy z jihu do Prahy je pouze P+R na Chodově v rámci obchodního centra. A to už je v devět hodin naprosto plné, někdy i v osm hodin je všechno naprosto plné. A nyní je tam Opatov, pravda, úrovňový P+R, který má kapacitu 350 vozů. A teď tu máme projekt za miliardu, nevím, kolik to bude na konci, a za tuto cenu projektujeme 450 vozů. Když už se to dělá, tak by to mělo být minimálně dvojnásobek, třeba kolem 1000 míst. K čemu tohle pomůže?“ ptal se Urban.
Ten rovnou navrhl, aby se výběrové řízení zrušilo a celý projekt se předělal tak, aby to dávalo smysl. „Aut se tam valí tisíce a další budou narůstat, až bude spojka. Navrhuji předělat projekt,“ dodal Urban.
Ondřej Prokop (ANO) také připomněl tiskovou zprávu, kterou magistrát vydal v roce 2022. „Letos začneme stavět nové PR v blízkosti stanice Opatov u D1.“
Rozpočet není nafukovací
Magistrát totiž původně vybral na konci roku 2022 jako vítěze předchozího tendru sdružení společností Společnost P+R Opatov - BAK & MTS DIZ & GG. Proti tomu další z účastníků podal několikrát námitky a kritika se objevila i ze strany antimonopolního úřadu. Na základě nového tendru chce Praha začít stavět příští rok. Tedy s dvouletým zpožděním.
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib si vše vyslechl a pak dlouze zareagoval. Zastupitelům podle jeho slov uniká důležitá věc, a to, že rozpočet města není nafukovací.
„Peněz je omezené množství, je nutné přemýšlet, musíte použít ten držák na uši, co máte na krku, abyste popřemýšleli o tom, kde jsou priority města. A taky musíte popřemýšlet trošku o tom, co je efektivnější než nějaké alternativy. A v momentě, kdy byste měli nalít tolik peněz do toho, abyste nejdřív postavili stanici města, k ní ještě P+R a platili navýšené provozní náklady, tak musíte promyslet, jestli by nebylo levnější zadotovat Středočechům nějaký Uber,“ uvedl Hřib s tím, že jednání se dostává za hranu, kdy by to opravdu mohlo být výhodnější.