Největší soutěž svého druhu na železničního dopravce. Pořádá ji Praha se Středočeským krajem

02. 05. 202408:48
Největší soutěž svého druhu na železničního dopravce. Pořádá ji Praha se Středočeským krajem
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

Nové či modernizované vlaky by mělo přinést výběrové řízení na nového železničního dopravce. Ten pokryje přepravu na území Prahy a Středočeského kraje. Smlouvy by měly být platné od prosince roku 2029. Hlavní město i kraj tak reagují na změny, které s sebou rok 2029 přinese.

Jak uvádí tisková zpráva Středočeského kraje, úprava systému napájení na trase Praha – Beroun, modernizace trati mezi Prahou a Kladnem a mnoho dalších změn znamená nutná opatření, na která se již nyní oba kraje připravují. V rámci výběrového řízení budou vysoutěženi dopravci na 15 a 30 let.

„Každý pracovní den dojíždí do Prahy téměř 300 tisíc lidí. Abychom v hlavním městě takový nápor dopravně zvládli, je pro nás zcela zásadní, aby co největší počet dojíždějících využíval příměstskou, kolejovou dopravu. Důležité je proto zachování její vysoké kvality, a to nejen navyšováním kapacit, ale i zvyšováním komfortu pro cestující,“ uvádí ve zprávě náměstek primátora Zděněk Hřib (Piráti).

„Jde o největší soutěž svého druhu v novodobých dějinách naší republiky. Nejvýraznější změnou by mělo být nasazení čtyřiapadesáti nových, elektrických jednotek EMU 400, které by v provozu postupně nahrazovaly pomalu dosluhující a méně kapacitní CityElefanty, byť i s těmi se v provozu počítá až do začátku čtyřicátých let. Sedmnáct těchto nejstarších vozidel by však mělo být k prosinci 2029 ze systému zcela vyřazeno. Na první pohled to vypadá, že vypisujeme soutěž ve velkém předstihu, nicméně výrobci železničních vozidel jsou schopni dodávat první kusy nové techniky nejprve po čtyřech letech po podepsání smlouvy. Je tedy nejvyšší čas hledat nejen dopravce, ale i výrobce nových vlaků, které chceme v našem kraji nasadit a udržet tak nastavený trend postupné proměny vozového parku a zvyšování kvality přepravy,“ uvádí Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje.  

Soutěž na dopravce

Osloveno bylo předběžně 6 předních evropských výrobců železničních kolejových vozidel a devět relevantních dopravců. Kraje se však nedržely jen v České republice. Osloveni byli také dopravci z Rakouska, Polska, Slovenska a Německa. Vypsání soutěže je naplánováno do druhé poloviny letošního roku a potrvá až do roku 2026. Soutěž na elektrické jednotky EMU 400 bude vyhlášena ještě v tomto roce, jejich smlouva by měla trvat od roku 2029 do roku 2044. Jako poslední poté bude čekat soutěž na vlaky City Elefant v roce 2026, jejichž provoz bude dopravce zajišťovat také do roku 2044.

Monitorovat bude zakázku Transparency International

Společnost Transparency International má zaručit transparentnost a dohlédnout na finální výběr nového dopravce.

„S transparentností při zadávání zakázek to myslíme opravdu vážně. Jde o soutěž, kde dopravce bude pro provoz ve Středočeském kraji a Praze pořizovat vlaky za více než 20 miliard korun, se započítáním vozidel z opcí je to dohromady přes 44 miliard korun. To je svým objemem a hodnotou největší zakázka svého druhu v historii České republiky, a proto je nutno učinit všechna dostupná opatření vedoucí k její maximální transparentnosti a korektnosti pro omezení rizika napadnutí soutěže třetími stranami, které by mohlo vést ke zpoždění zakázky a tím pádem nemožnost adekvátní zajištění přepravy cestujících na páteřních, příměstských linkách. Na nákladech se budeme dělit s Prahou“, uvedl již dříve radní Petr Borecký v tiskové zprávě Středočeského kraje.

Protikorupční společnost se dle informací na svých webových stránkách snaží o mapování stavu korupce v republice a jejímu omezování. Věnují se však nejen kauzám a korupci jako takové, ale i protikorupčním zákonům a mediální gramotnosti.

„Takzvaná transparentní novela zákona o veřejných zakázkách z dubna roku 2012 přinesla do této oblasti mnoho pozitivních změn, především odstranila nechvalně známé losovačky a značně rozšířila okruh informací o veřejných zakázkách, ke kterým má veřejnost přístup na takzvaných profilech zadavatelů,“ uvádí organizace na svém webu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných