foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Nehoda, ilustrační obrázek
Praha zaujímá první místo z hlediska počtu dopravních nehod v rámci celé České republiky. Průměrně se na jejím území uskuteční více než 19 tisíc nehod ročně, čímž nechává ostatní kraje daleko za sebou. Mezi deset nejrizikovějších křižovatek patří například mimoúrovňová křižovatka v Kbelích nebo křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská.
Nechvalné první místo z hlediska počtu nehod zaujímá hlavní město dlouhodobě, bez ohledu na velikost ostatních krajů či jejich umístění. Vyplývá to z tiskové zprávy Portálu nehod, podle které je na druhém místě Středočeský kraj. Naopak nejméně nehod eviduje Karlovarský kraj.
Absolutní většinu dopravních nehod v Praze, téměř 70 procent, způsobují řidiči svou neopatrnou jízdou. Dalších 20 procent vzniká nedáním přednosti v jízdě a 6 procent je zaviněno nepřiměřenou rychlostí. Pouhá 3 procenta nehod vznikají tak, že jejich viníkem není řidič.
Situace byla vyhodnocena podle jednotlivých policejních obvodů. Ty jsou v rámci hlavního města celkem čtyři. Území městských částí Praha 1, Praha 6 a Praha 7 spadá pod obvod Praha I, území druhé a páté městské části je obvodem Praha II, Praha 3, Praha 8 a Praha 9 je policejní obvod Praha III a obvod Praha IV obsahuje městské části Praha 4 a Praha 10.
Nejrizikovější je území Prahy 4 a 10
Poslední jmenovaný obvod, Praha IV, je oblastí s největším počtem dopravních nehod. Setkává se tam totiž tranzitní a dálková doprava s místní dopravou. „Ročně se zde stane průměrně 5.534 nehod – tedy více jak čtvrtina (28 procent) všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – tento obvod je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a takzvaná Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve v této části Prahy. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města,“ uvedl ve zprávě Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je provozovatelem Portálu nehod.
V prvním obvodu se průměrně uskuteční 4.711 nehod ročně, ve třetím obvodu 4.532 a ve druhém 4.318 nehod ročně. Ve všech případech tvoří největší podíl příčiny nehod způsob jízdy řidičů. Nedání přednosti pak způsobuje asi 20 procent nehod. O něco vyšší procento nedání přednosti zaznamenává obvod Praha III, téměř 24 procent.
Psali jsme
Příští rok čeká stanici metra Českomoravská celkové uzavření. Komplikaci to způsobí jak místním, tak těm, kteří vyrazí do O2 areny.
Nebezpečí představují frekventované křižovatky
Portál nehod zveřejnil v rámci tiskové zprávy také 10 nejrizikovějších míst v Praze z pohledu dopravních nehod. Poměrně očekávaně jsou jimi frekventované křižovatky, kde se setkává intenzivní provoz, různé druhy dopravy a často také lidská nepozornost
„Jedním z nejkritičtějších míst je mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely. Zde došlo k 104 nehodám, přičemž hlavní příčinou bývá nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu. K obdobně rizikovým lokalitám patří i křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská, kde bylo za pět let zaznamenáno 86 nehod, nejčastěji kvůli nedání přednosti při odbočování vlevo,“ upozornil ve zprávě Marek Sibal ze společnosti DataFriends.
Dalšími nebezpečnými lokalitami jsou křižovatky ulic Povltavská a Bulovka (84 nehod za posledních 5 let), Průmyslová a Černokostelecká (83 nehod), Milady Horákové a Svatovítská (82 nehod a 19 zranění), Svatovítská a Generála Píky (76 nehod) nebo Legerova a Jugoslávská (71 nehod). Rizikový je také sjezd z ulice Cínovecké na Kosteleckou (59 nehod), okružní křižovatka ulic Veselská a Tupolevova či křižovatky ulic K Austisu a K Zadní Kopanině.
Ve Středočeském kraji pozor na zvířata
Co se týče Středočeského kraje, také tam je nejčastější příčinou dopravních nehod nesprávný způsob jízdy. Rozšířeným nešvarem je také překračování rychlosti. Obojí se týká zejména vysoce frekventovaných komunikací směřujících do Prahy, vyznačujících se hustým tranzitem. Nejčastější příčinou nehod, které vznikají bez zavinění řidiče, je střet se zvířetem. Vyplývá to z tiskové zprávy Portálu nehod.
„Téměř 1.650 nehod ročně se stane na území okrasu Praha-východ, který je tak okresem s nejvyšší nehodovostí ve Středočeském kraji. Následují okresy Benešov se 1.489 a Mladá Boleslav se 1.485 nehodami ročně. Zatímco u okresu Praha-východ mezi příčinami nehod jednoznačně dominuje s 55,1procentním podílem nesprávný způsob řízení, u okresu Benešov má podíl 45,1 procent a například 24,8 procent nehod zde není zaviněno řidičem – jde často o střety se zvěří, které jsou ve středních Čechách časté. U okresu Mladá Boleslav jsou statistiky podobné,“ uvedl ve zprávě Jan Chalas.