foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Ryanair, ilustrační foto
Evropská spotřebitelská organizace (BEUC) podala stížnost Evropské komisi a síti dohledu nad ochranou spotřebitele (CPC) na sedm leteckých společností. Předmětem stížnosti jsou neoprávněně účtované poplatky za příruční zavazadla.
Především nízkonákladové letecké společnosti v posledních měsících zpřísňují kontroly velikosti příručních zavazadel. Zatímco v minulosti byly kontroly spíše namátkové, v průběhu posledních několika měsíců se podle řady cestovatelů zpřísnily a neminou už před nástupem do letadla téměř nikoho.
Hlavní hvězdou těchto kontrol jsou přitom speciální měřící boxy, do kterých se musí dané zavazadlo vejít. Pokud přesahuje, případně se vůbec nevejde, letecká společnost si za nadměrnou velikost zavazadla účtuje až 70 euro. Na sociálních sítích se objevují také příběhy, kdy museli cestující odlomit kolečka ze svého kufru, jen aby se poplatku vyhnuli. V dalších případech vadila i lehce vyboulená kapsa na kabelce.
Neoprávněné poplatky jsou předmětem stížnosti
A právě na neoprávněně účtované poplatky za příruční zavazadla si na sedm evropských leteckých společností stěžuje Evropská spotřebitelská organizace spolu se svými šestnácti spotřebitelskými organizacemi včetně českého dTestu. Ten v tiskové zprávě rozeslané médiím informoval, že součástí stížnosti je také žádost o zahájení celoevropského vyšetřování obchodních praktik těchto aerolinek i celého odvětví.
Stížnost konkrétně směřuje na letecké společnosti Easyjet (Velká Británie/Rakousko), Norwegian Airlines (Norsko), Ryanair (Irsko), Volotea (Španělsko), Vueling (Španělsko), Transavia (Francie) a Wizzair (Maďarsko).
Psali jsme
Cestování nízkonákladovými aerolinkami je cenově výhodnější a dostupnější, zákazník musí ale počítat s tím, že v základní ceně nemá kromě sedadla…
Účtování poplatků je nezákonné
„Kdo nezažil obavu, že se naše osobní zavazadlo nevejde do měřicí klece letecké společnosti, a bude nám účtován další poplatek? Dnes podnikáme kroky proti sedmi aerolinkám, které zneužívají spotřebitele a ignorují rozhodnutí nejvyššího evropského soudu, který jasně řekl, že účtování poplatků za přiměřeně velké příruční zavazadlo (hand baggage) je nezákonné. To potvrdily i nedávné pokuty ve Španělsku, které jasně ukázaly, že si cestující mohou vzít přiměřeně velké příruční zavazadlo na palubu bez dalších nákladů,“ uvedl ve zprávě Agustín Reyna, generální ředitel BEUC.
Že přeprava příručního zavazadla nemůže být zpoplatněna, pokud splňuje přiměřené požadavky na rozměry a hmotnost a odpovídá bezpečnostním předpisům, rozhodl soudní dvůr Evropské unie už v roce 2014. Rozsudek v plném znění je k dispozici na webu Soudního dvora Evropské unie. Na konci roku 2024 pak španělské ministerstvo sociálních práv a spotřeby udělilo pěti aerolinkám pokuty ve výši 179 milionů eur za zneužívající praktiky týkající se příručních zavazadel. O pokutách informovala například britská BBC. V květnu 2024 se stížnosti objevily také v Belgii a Portugalsku. Je proto podle BEUC třeba postupovat na celoevropské úrovni.
„Kromě naší celoevropské akce je probíhající revize nařízení o právech cestujících v letecké dopravě ideální příležitostí, aby EU vyjasnila, které služby mají být zahrnuty v základní ceně letenky. Naše data ukazují, že spotřebitelé očekávají, že základní letenka zahrnuje malý osobní předmět (například kabelka) a jedno příruční zavazadlo. Zákonodárci by také měli přesně definovat, co znamená ‚přiměřená velikost a hmotnost‘ příručního zavazadla, aby se předešlo nepříjemným překvapením na letišti a zároveň se snížil počet sporů, které stojí spotřebitele i aerolinky čas a peníze,“ dodal ve zprávě Agustín Reyna.
Emoce vzbuzují i nové ohrádky
Stížnosti cestujících si vysloužil také nový systém takzvaného pre-boadingu v podobě jakýchsi ohrádek, které se na základě požadavků nízkonákladových leteckých společností objevily začátkem letošního roku i na pražském Letišti Václava Havla. O novince jsme informovali ZDE.
Tento nový systém má podle letiště výrazně urychlit nástup do letadla, protože do ohrádkou vymezeného prostoru jsou vpuštěni jen ti, kterým už byly zkontrolovány cestovní doklady i zavazadla a byla jim načtena palubní vstupenka. Cestující si však stěžují, že se v ohrádkách zbytečně desítky minut mačkají bez možnosti si sednout anebo dojít na WC.
„Od aerolinek přišla prosba zavést toto i v Praze, udělali jsme si proto rešerši, jak takové prostory vyřešila jiná velká letiště a nejvíce jsme se inspirovali pre-boardingem v Helsinkách. Nutno dodat, že ve všech zahraničních letištích je prostor pre-boardingu bez toalet. Cestující může prostor pre-boardingu do uzavření gatu kdykoliv opustit a zase se vrátit, a využít tak jednu z nejbližších toalet,“ vysvětlila tehdy redakci tisková mluvčí letiště Denisa Hejtmánková.