Nové RegioPantery jsou prý na některé stanice příliš dlouhé. Jde ale jen o jednu, a navíc dočasnou

09. 10. 202416:02
Nové RegioPantery jsou prý na některé stanice příliš dlouhé. Jde ale jen o jednu, a navíc dočasnou
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

České dráhy zahájily provoz nových elektrických jednotek RegioPanter na lince S4/U4 z Prahy do Ústí nad Labem. Nové soupravy mají nabídnout větší kapacitu i pohodlí. Ovšem některé novinky cestující matou. Připraveni nebyli na rozpojování souprav v Kralupech nad Vltavou ani na fakt, že takzvaní Panteři, jsou na které stanice příliš dlouzí.

Elektrické jednotky RegioPanter nabízejí bezbariérové cestování s palubní wifi sítí i elektrickými zásuvkami. Nově byly nasazeny na trať spojující Prahu, Kralupy nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosice a Ústí nad Labem. Mají odlehčit dálnici D8 a nabízí pohodlnou alternativu pro cesty na této trase pod označením S4/U4.

Háček pro cestující však představuje několik ramen trasy. RegioPantery totiž obsluhují jak krátké rameno z Prahy do Kralup nad Vltavou, tak i to více než sto kilometrů dlouhé z Prahy do Ústí nad Labem. K tomu pak i regionální spoje mezi Ústním nad Labem a Roudnicí nad Labem. Z kapacitních důvodu jsou vytížené spoje v úseku mezi Prahou a Kralupy nad Labem vedeny dvojitou trakcí, která zvládne až 450 sedících cestujících, tedy asi o 140 více, než se vejde do jednotek CityElefant.

Dělení způsobuje chaos

Zdvojení s sebou však přináší nutnost dělení souprav v Kralupech nad Vltavou, kde se jedna ze dvou jednotek odpojí. Cestující, kteří jedou až do Ústí nad Labem, proto musejí cestovat v přední části vlaku, jinak do své cílové destinace jednoduše nedojedou. Dokazuje to příspěvek na sociální síti Threads, na který redakci upozornil jeden ze čtenářů. Podle něj je to problém. Zejména pak na stanicích, které nejsou pro dvojitý vlak dostatečně dlouhé.

„ČD nasadily na naší trasu nové soupravy. Shrneme si to: jelikož se jedná o vytíženou linku, zjistilo se, že nasadit soupravu, kde je o 100 míst k sezení méně než v Elefantu, který jezdil dřív, nebyl nejlepší nápad (lidi se tam prostě nevejdou). Problém s nedostatkem místa se vyřešil tak, že se v půlce cesty připojuje druhá souprava. Ovšem vlak je pak tak dlouhý, že v některých stanicích není dostatečně dlouhé nástupiště, a proto z bezpečnostních důvodů nelze nastoupit/vystoupit ze zadní soupravy,“ napsala v příspěvku ohledně nových vlaků cestující.

panterSouprava RegioPanter v barvách PID. Foto: České dráhy

Informovanost prý není ideální

Jak následně doplnila v komentářích, lidé se to prý dozvídají od průvodčích, kteří chodí po vlaku a upřesňují, že pokud chce někdo na určité stanici vystoupit, musí si nejprve přesednout. „Což například ti se sluchátky neslyší a pak se jen zoufale v dané stanici snaží proskočit oknem,“ napsala.

Problém je prý ale už při nastupování, protože průvodčí musí opět instruovat cestující o tom, že druhá souprava jede pouze do Kralup nad Vltavou. „Zároveň tradičně vysvětluje, proč do zadní soupravy nelze někde nastoupit. Nicméně teď jsem si všimla, že na chytré tabulce běží informace o tomto novém systému, takže cestující se s tímto mohou teoreticky seznámit. Ovšem lze to, co je na tabuličce napsané, přečíst? Nikoliv, a to mám dneska brýle,“ dodala v dalším z komentářů.

Jde o zvyk. Větší problém je krátké nástupiště

Podle některých komentujících jde zatím pouze o zvyk, a pokud bude systém fungovat dlouhodobě, chaos ustane. Co ale většinu zaujalo nejvíce, byla informace o krátkých nástupištích. „Spíš nechápu, jak to, že je možný, že nejsou nástupiště upravený v moderní době na normalizovanou délku pro takové situace. Nová zastávka Karlovy Vary-Aréna je třeba čtyřikrát delší než vlak a nikdy tam není připojeno víc souprav, tak předpokládám, že taková norma už existuje. Proč se to tedy nepředělává na normu co nejrychleji? Nebo na to budeme klasicky česky sr.t a radši to takhle blbě vyřešíme než zainvestovat do infrastruktury? Kord když se jedná o tepnu železnice do Prahy... Ostuda,“ komentoval situaci jeden z nich.

Podle dalších komentářů se má však jednat pouze o jedinou stanici, kterou je Holešovice zastávka. „Holešovice zastávka jsou velmi dočasná záležitost do zprovoznění Buben, hlásí se to ve vlaku, ve stanici a je to zanesené v jízdním řádu. Nevím, co víc pro to udělat. Nikde jinde problém není. Šíříte dezinformace,“ osočil další z komentujících autorku příspěvku.

Aktuální stav je provizorní, potvrdily České dráhy

Redakce se na nové soupravy zeptala přímo Českých drah. Zajímala nás nejen údajně krátká stanice, ale i dosavadní funkčnost a ohlasy na rozdělování jednotek. Jak nás v odpovědi ujistil tiskový mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský, aktuální stav je pouze dočasné provizorium do stavby nové stanice Bubny. Běžná délka nástupišť na zastávkách v rámci Pražské integrované dopravy (PID) je prý konstruována minimálně pro dvě elektrické jednotky.

„Zastávka v Praze Holešovicích je aktuálně už jen provizorní. V místě probíhá výstavba nové tratě a nové železniční stanice Praha-Bubny u stanice metra Vltavská. Ta má být otevřena během roku 2025. Tato nová stanice bude mít parametry moderního nádraží včetně výšky nástupišť (ty jsou ve stejné výšce jako podlaha nových vlaků, umožní bezbariérový nástup) a také včetně délky nástupišť,“ uvedl na náš dotaz Šťáhlavský.

Podobný postup, jaký zažívají cestující v Holešovicích, je podle jeho dalších slov zcela běžný, například pokud v zastávkách probíhá stavební činnost. V takových případech prý dokonce dochází k omezení výstupu nebo nástupu na konkrétní vozy nebo dveře, obvykle prý třeba jen na první dveře vlaku.

Spojování a rozpojování jednotek je zcela běžné

Zcela běžné je prý i spojování a rozpojování jednotek. „Takto například fungovaly vlaky CityElefant na lince S7, které se spojovaly a rozpojovaly v Praze hlavním nádraží, nebo na lince S2 v Nymburce. V zahraničí je podobné dělení vlaků a vedení posilových jednotek nebo takzvaných křídlových vlaků (každá jednotka jede do jiné cílové stanice, kdy se některé vlaky během cesty dělí až na 3 různé směry) úplně normální, a to jak u dálkových vlaků a rychlovlaků (ICE, railjet a tak podobně) tak u regionálních vlaků a linek,“ popsal tiskový mluvčí.

Dělení v Kralupech nad Vltavou tak podle jeho slov probíhá podobně jako v jiných případech a zkušenosti jsou v zásadě stejné. „Pro cestující je to v Kralupech nad Vltavou sice novinka (aktuálně asi týden), na kterou si podle našich i zahraničních zkušeností z jiných míst, kde k tomu dochází, velmi rychle zvyknou,“ uzavřel Šťáhlavský.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných