foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Stanice Florenc
V neděli 9. března v podvečer došlo ve stanici metra C Florenc k havárii inženýrských sítí následované výrazným průsakem vody přímo na nástupiště. Celá mimořádná situace s sebou samozřejmě přinesla řadu komplikací pro cestující. Někteří si například stěžují na nedostatečnou informovanost.
K uzavření stanice Florenc na lince metra C došlo dle informací z webu pražského dopravního podniku (DPP) v neděli 9. března v 17 hodin a 47 minut. Důvodem je havárie inženýrských sítí a proudy vody, které v jejím důsledku tekly ze stropu stanice přímo na nástupiště a také na koleje. Ostatně videa zachycující nevšední nehodu a obrovské množství vody tekoucí do stanice se na sociálních sítích začala objevovat téměř okamžitě.
Dopravní podnik stanici Florenc pro metro C dočasně uzavřel. Vlaky tudy pouze projíždějí, přičemž trvání omezení je předpokládáno na několik dní. Provoz ve stanici metra B není omezen. Pro přestup na linku C doporučuje DPP využít stanici Hlavní nádraží, která je z Florence v dosahu povrchové dopravy, ovšem s přestupem na Bílé labuti či Masarykově nádraží. Od pondělí 10. března funguje také náhradní tramvajová doprava XC na trase Florenc – Masarykovo nádraží – Hlavní nádraží, která je určena především pro osoby se sníženou schopností orientace a pohybu a jezdí každých 15 až 20 minut.
Informování cestujících prý pokulhávalo
Samotné omezení však nebyl ten největší problém. Redakce hovořila hned se dvěma cestujícími, kteří v době začátku omezení cestovali metrem. Oba se shodují, že informace podávané cestujícím přímo na trase nebyly zcela ideální. O nemožnosti přestoupit z linky B na linku C se prý někteří cestující dozvěděli až přímo na místě.
„Jela jsem metrem B ze Zličína. Nastupovala jsem asi v 18:50, takže hodinu potom, co už byl Florenc uzavřen. Jenže to jsem v té době nevěděla. Neměla jsem ani tušení, že se něco děje. Přímo na Zličíně jsem si nevšimla žádné cedule a určitě neproběhlo ani žádné hlášení, a to jsem na metro čekala asi 5 minut. Po celou cestu ze Zličína až na Florenc také nic. Ani slovo o tom, že nebude možné přestoupit na linku C, což jsem měla v plánu,“ svěřila se redakci cestující, kterou včerejší mimořádnost zastihla přímo na cestě.
Psali jsme
Jedním z velkých témat 14. zasedání Zastupitelstva městské části Praha 4 byli lidé bez domova. Kromě opozičních zastupitelů přišla na neadekvátní…
Překvapení čekalo až na Florenci
Jak jedním dechem dodává, je jí jasné, že v případě mimořádností je situace velice složitá a informovat všechny cestující včas není jednoduché. Hodinu po uzavření stanice by prý ale očekávala, že se o situaci za celou zhruba 25minutovou cestu ze Zličína alespoň jednou dozví. „Jen jednou jsem zaslechla hlášení na některé ze stanic. Myslím to bylo Karlovo náměstí, kde ve stanici nějaké hlášení probíhalo. Ale než jsem se z něj stihla cokoli dozvědět, metro zavřelo dveře a jelo dál. Takže jsem nevěděla nic a myslela jsem si, že se hlášení týkalo uzavřené Českomoravské,“ pokračovala cestující.
O tom, že nebude mít možnost přestoupit na metro C se dle svých dalších slov dozvěděla až přímo na Florenci, od policistů, kteří strážili přestup. „Schody byly zapáskované a stál tam policista. Trochu jsem se lekla, co se tam děje, a nebyla jsem jediná. Zamířilo nás na přestup víc. Nějaký pán se policie ptal, jestli bude moct nastoupit na „Céčko“, ale ti mu řekli, že ne, že je zavřeno a má jít na tramvaj. První oficiální hlášení o tom, že je stanice zavřená, jsem slyšela až na eskalátorech ven,“ uzavírá cestující, podle které stálo v neděli kolem 19:15 na místě několik blikajících policejních i hasičských vozidel.
Turisté měli smůlu
Na stejné téma, tedy informování cestujících o uzavírce stanice Florenc, hovořila redakce s dalším cestujícím. Ten jel v neděli kolem šesté hodiny metrem C z Vyšehradu. O uzavření stanice se sice v průběhu jízdy dozvěděl, ale přesto se mu styl předání informace zdá poněkud nestandardní. Od strojvedoucího se totiž cestující dozvěděli, že musí „přestup vyřešit nějak jinak“.
„Bylo to vlastně trochu úsměvné, když nám strojvedoucí oznámil, že kdo chtěl na Florenci přestoupit, bude to muset vyřešit jinak. Přesně takhle to řekl. Já to v Praze znám, takže jsem jakžtakž věděl, kam mám jít a čím můžu jet. Ale skupinka cizinců byla hodně zmatená, když jsme stanicí jenom projeli. Oni už se chystali vystupovat. Chudáci, bylo mi jich líto. Anglicky se nedozvěděli vlastně vůbec nic,“ uzavřel cestující.
Redakce se na DPP obrátila s několika dotazy týkajícími se informování cestujících o mimořádnostech. Především nás zajímalo, kdo má případné předání informací na starosti, či zda je standardní, aby se cestující o mimořádnosti v průběhu jízdy vůbec nedozvěděli. Odpovědi jsme však zatím neobdrželi.