foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Antonov An-124 Ruslan
Po celý rok PrahaIN.cz přinášela reportáže z nejvýznamnějšího leteckého uzlu Česka - z pražského letiště. To zaznamenalo v uplynulém roce značný nárůst cestujících a dostalo se na třetí nejvyšší objem cestujících v historii. Přinášíme velkou fotogalerii zajímavých letadel, která v roce 2024 dosedla v Ruzyni.
Celkem branami Letiště Václava Havla Praha prošlo v minulém roce 16.347.474 pasažérů. Na svém účtu X o tom na začátku roku informoval předseda představenstva Letiště Praha, a.s. Jiří Pos. Rychle se tak přibližuje rekordnímu předcovidovému roku, kdy odbavilo 17,8 milionu cestujících.
Značně se rozšířily možnosti dálkových letů komfortními širokotrupými letadly. V tomto ohledu nejvíce zarezonoval prosincový návrat takzvaného Superjumba Airbusu A380-800 společnosti Emirates na denní frekvenci. Ten oproti doposud využívanému Boeingu 777-300ER navýšil přepravní kapacitu o 3.570 sedadel týdně na letech do Dubaje, která je populární turistickou destinací českých cestujících, ale je zároveň přestupním hubem pro dálkové lety do dalších 140 lokalit. K navýšení kapacity došlo i na spojení Qatar Airways do Doha, který zajišťují letadla A320 a Boieng 787 Dreamliner.
Vůbec nejemotivnějším dnem letectví v České republice v loňském roce, bylo dojemné loučení na posledním letu ČSA s legendárním letovým kódem OK. Ten se uskutečnil 26. října na letu z Paříže a byl vyprodán do posledního místa dlouho dopředu, protože o let mělo zájem mnoho leteckých nadšenců. Konec páté nejstarší aerolinky, která spojovala cestující se světem, nastal 101 let po jejím vzniku.
ČSA se tak nedočkaly ani poslední dodávky zbrusu nového letadla, Airbusu A220, který ještě v jejích barvách dorazil o měsíc později a létá pod kódem QS letecké společnosti Smartwings. Během letního letového řádu by mělo být letadlo Airbus A220 nasazeno až do 11 destinací. Konkrétně se má jednat o lety do Antalye, Burgasu, Cagliari, Katánie, Lamezie Terme, Olbie, Tirany a na Kos, Mallorcu a Rhodos. Informoval o tom web Aeroroutes.
Psali jsme
Poslední let ČSA s legendárním letovým kódem OK proběhl na lince z Paříže do Prahy před necelým měsícem v sobotu 26. října. Konec páté…
Velkou pozornost si vysloužil i slavnostní návrat po čtyřleté pauze prvního dopravce z Číny. Hainan Airlines obnovil svoji přímou linku mezi Pekingem a Prahou, kterou začal provozovat celoročně třikrát týdně na palubě letadel Airbus A330. V provozu je i dálková linka dopravce China Airlines mezi Prahou a Taipeí.
Významnou událostí byla i oslava 20. výročí linky Korean Air, ta v současnosti létá do Prahy letadly Boeing 787 Dreamliner. Ještě před covidovou pauzou do Prahy létala legendární letadla Boeing 747-8 označovaná jako Jumbo Jet. Z Koreje k nám přiletěl v uplynulém roce i prezidentský speciál s početnou delegací na mezistátní návštěvu.
Vzhledem k rostoucí oblibě exotických dovolených začala širokotrupá letadla v zimní sezoně nabízet cestovní kanceláře Čedok a Der Touristik, pod které spadají CK Fischer a Exim Tours. Dopravu si pro vybrané zájezdy zasmluvnila letadla od společnosti Neos a World2Fly. Do Prahy poprvé zavítala například i linka z Mongolska Eznis Airways, uzbecká společnost Qanot Shark nebo gruzínská společnost Georgian Wings.
Na pražském letišti jsme ale mohli pozorovat i mnoho vládních speciálů, vojenských letadel nebo velkých cargo spojů. Mezi ty patřily i Boeingy 747 nebo ukrajinský Antonov An-124 Ruslan, který v Praze přistál před necelým měsícem. Na začátku roku také pokračoval výcvik na Airbusu A380 společnosti Lufthansa.
V roce 2025 z ruzyňské letiště plánují zahájení provozu další dopravci. Tím je například dopravce Etihad Airways z Abú Dhabí, spojení s Korejí doplní Asiana Airlines a zahájení čeká i Air Canada, která spojí Prahu s Torontem. Probíhají však velmi intenzivní jednání o dalších linkách především do Asie a USA.