Obří trolejbusy nově zamíří na letiště. Polovinu cesty pojedou na baterie

04. 12. 202210:30
Obří trolejbusy nově zamíří na letiště. Polovinu cesty pojedou na baterie
foto: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation (se svolením)/Nový trolejbus bude dosud největším silničním strojem ve vozovém parku dopravního podniku.

Na pražské letiště Václava Havla povede nová trolejbusová linka, kterou začne už od ledna budovat pražský dopravní podnik. Unikátní bateriové velkokapacitní vozy spojí v budoucnu letiště s autobusovým terminálem na Veleslavíně a nahradí stávající autobusovou linku 119.

Pražský dopravní podnik (DPP) oživil trolejbusovou dopravu v Praze po dlouhých padesáti letech na lince z Letňan do Čakovic. U toho ale nezůstane, už nyní se připravují další tratě v Praze 5 a nově i linka, spojující terminál u veleslavínského nádraží s letištěm. Podle informací z DPP by zde měly cestující vozit dvě desítky tříčlánkových trolejbusů Škoda Solaris 24m, jejichž nákup podnik vysoutěžil už letos v únoru.

Unikátní obří vozy

Podle informací PrahaIN.cz jde o první čtyřnápravové a tříčlánkové vozy pro Prahu. Jsou dlouhé téměř 25 metrů a v provozu mohou jet až sedmdesátikilometrovou rychlostí. Pojmou téměř dvě stovky cestujících. Do provozu by se měly dostat koncem příštího roku a hned na úvod je čekají „zkušební kilometry“. Deset tisíc jich musí najezdit bez cestujících, dalších dvacet tisíc pak ve zkušebním provozu s cestujícími. Jde totiž o zcela nový typ vozidla, který ještě není schválen pro běžný provoz.

Z vizualizací, které redakci poskytl společný podnik Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation, je patrné, že jde skutečně o velké vozy, jaké v Praze ještě nejezdily.

Trať by se podle tiskové zprávy DPP měla začít stavět už v lednu, aktuálně už ale podnik připravuje stavbu elektrické měnírny a nabíjecích stanic pro tyto trolejbusy v garážích Řepy, kde budou mít „základnu“ stejně jako další, menší trolejbusy, které budou obsluhovat linky 131, 137, 176 nebo 191. Pro ně zde už vzniká asi 50 nabíjecích míst.

O elektrifikaci linky 119 na pražské letiště rozhodli pražští radní už v roce 2019. Podle aktuálního sdělení dopravního podniku vyjde na necelých 355 milionů korun. Zakázku na výstavbu tratě získala firma Elektrizace železnic Praha ve výběrovém řízení.

Troleje jen na polovině trati

Zajímavostí nové trolejbusové linky je osazení trolejí pouze na polovině linky. Elektrické vedení budou trolejbusy využívat v úseku od Nádraží Veleslavín po Evropské třídě a v ulici K Letišti, kde bude ukončeno před kruhovým objezdem u Terminálu 3. Zbytek trasy pojedou trolejbusy v bateriovém režimu. „Celkem bude postaveno 11,6 kilometru trolejového vedení,“ uvádí DPP v tiskové zprávě.

Technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m:

  • Délka: 24 700 mm, Šířka: 2 550 mm, Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)

  • Počet náprav: 4, Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm

  • Celková maximální hmotnost: 38 000 kg

  • Maximální rychlost: 70 km/h

  • Poháněné nápravy: 2 (druhá a třetí), Řiditelné nápravy: 2 (přední a zadní)

  • Počet dveří pro nástup a výstup: 5, Nástupní výška: 320 mm

  • Celkový počet sedadel: 52, Celkový počet cestujících: 179

  • Počet motorů: 2, Výkon jednoho trakčního elektromotoru: 160 kW

  • Kapacita trakční baterie: 60 kWh

Nabíječky i na konečné

Kromě garáže Řepy vzniknou v rámci elektrifikace autobusové linky 119 nabíjecí místa také na konečné, v obratišti na Letišti Václava Havla Praha, kde DPP postaví také kontejnerovou měnírnu.

Trolejové vedení tratě bude napájeno z celkem čtyř měníren. Kromě zmiňovaných dvou DPP nainstaluje další kontejnerovou měnírnu v autobusovém terminálu Nádraží Veleslavín a část trolejového vedení bude napájena také z nové měnírny Dědina, kterou DPP nyní staví v Drnovské ulici v místě budoucí tramvajové smyčky společně s novou tramvajovou tratí Divoká Šárka – Dědinská.

Historie trolejbusové dopravy sahá až do meziválečného období. Jak uvádí agentura ČTK, do ulic Prahy trolejbusy vyjely poprvé v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných