Pražské unikum: Obyvatelé budou losovat o parkovací místa

02. 05. 202413:01
Pražské unikum: Obyvatelé budou losovat o parkovací místa
foto: Markéta Grušáková, PrahaIN.cz/Havlíčkova ulice a zastávka Masarykovo nádraží

Od pondělí 29. dubna je na dva měsíce uzavřena ulice Havlíčkova. Z důvodu rekonstrukce tramvajové trati tudy neprojíždí tramvaje ani automobily, což je komplikace nejen pro cestující, ale i pro místní. Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (BEZPP) nabízí pomoc s parkováním. Ale jen někomu.

Ulice Havlíčkova je uzavřena až do soboty 29. června. Nese to s sebou velkou řadu změn a výluk v rámci tramvajové dopravy. Jak informuje Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na webu, omezení, do kterých promlouvá také uzavřený Libeňský most, se dotýkají celkem patnácti tramvajových linek. Konkrétně čísel 1, 3, 6, 7, 12, 14, 15, 24, 25, 26, 27, 91, 92, 94 a 96. Nově zavedeny jsou ještě další tři denní tramvajové linky a jedna noční.

Problémy ale pociťují také obyvatelé okolních domů. Nejen, že se k domu autem nedostanou, nemají často ani kde zaparkovat. Vojtěch Ryvola proto na sociálních sítích informoval, že pro rezidenty Havlíčkovy ulice, kteří v oblasti parkují na svých či pronajatých místech a nevlastní rezidentní kartu pro modré parkování, zajistil několik parkovacích míst zdarma. Stačí se o ně prý přihlásit.

„Pro ty, co parkují v dané oblasti ve svých nebo pronajatých místech, a nemají tudíž kartu na modrou zónu, jsem po domluvě s firmou PENTA zajistil na jejich pozemku několik parkovacích míst pro vás ZDARMA. Prosím tedy, pošlete mi poptávku do této neděle a v pondělí 6. 5. rozhodnu. V případě většího počtu zájemců vyberu losem,“ uvedl v příspěvku na Facebooku.

Snaha pomoci se setkala s kritikou

„Je pravdou, že při akci jako je výměna tramvajových kolejí, rezident nemá právní nárok na náhradní parkovací prostor. Držitel parkovací karty pouze přeparkuje o ulici vedle, leč majitel nebo nájemce ve vnitrobloku či v podzemních garážích má smůlu. Požádal jsem však společnost PENTA, zda by tito rezidenti mohli po dobu dvou měsíců parkovat na jejich ploše připravené k potenciálním úpravám pod magistrálou. Souhlasili, a to bezplatně. Vážím si vstřícného přístupu takových sousedů,“ upřesnil Ryvola pro PrahaIN.cz.

Tato snaha pomoci se ale u veřejnosti nesetkala s přílišným pochopením. Kromě kritiky na společnost PENTA, která je v poslední době středem pozornosti zejména kvůli nové výstavbě v okolí Hlavního a Masarykova nádraží, se komentujícím nelíbí například to, že držitelé rezidenčních karet budou mít zkrátka smůlu.

„Mám tomu rozumět tak, že pro rezidenty nic… ať si zaparkují někde v přeplněné modré zóně?!“ tázal se jeden z místních, načež Ryvola reagoval: „Někteří rezidenti mají garáže nebo parkování na dvorech nebo pod zemí. Ti nepotřebují platit parkovací kartu, ale teď se na svá místa nedostanou.“

Nejde o reklamu, brání se radní

Na další komentáře, které se objevily pod příspěvkem ve veřejné facebookové skupině Praha číslo 1 a které se vyjadřovaly nelichotivě vůči společnosti PENTA, reagoval argumentem, že jiná vhodná místa v blízkosti Masarykova nádraží nejsou. Odmítl také, že jde o reklamu. „Jestli máte možnost zápůjčky vlastního pozemku v okolí, kam se můžou rezidenti přeparkovat, skvělé!!! Heuréka. Prosím, napište počet parkovacích míst a adresu. Zbytek zařídím. A to pomáhat nám rezidentům je moje práce, nikoliv PR,“ komentoval Ryvola.

Jak ještě přiblížil naší redakci, z kritiky si nedělá velkou hlavu. Jeho nabídka prý účel splnila a o parkovací místa mezi rezidenty Havlíčkovy ulice zájem je.

Společnost Penta staví v současné době právě v okolí Masarykova nádraží. Přímo nad kolejištěm má vzniknout platforma propojující Florenc a Hybernskou ulici a Masarykovo s Hlavním nádražím. Penta je také jedním z vlastníků pozemků u Hlavního nádraží, kde by mohlo vzniknou zastřešení kolejiště a nová čtvrť obytných domů. Zatím je ale pouze podán podnět na změnu územního plánu těchto pozemků.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných