Od začátku nového roku si budou chodci a vozidla rovni

16. 12. 202308:53
Od začátku nového roku si budou chodci a vozidla rovni
foto: Redakce PrahaIN.cz/Staroměstské náměstí

Sdílená zóna odstraňuje tradiční rozdělení mezi chodci, cyklisty a řidiči. Maximální povolená rychlost bude v těchto oblastech 20 kilometrů v hodině. Cílem projektu je rozšířit možnosti zklidnění dopravy v obytných, pěších a cyklistických zónách. Je to navíc šance, jak propojit fragmentované trasy pro pěší a cyklisty.

Kraje, města a obce budou moci sdílené zóny zavádět už od 1. ledna 2024. Umožňuje jim to novela vyhlášky číslo 294/2015 Sb. společně s novelizací zákona 361/2000 Sb. o silničním provozu, kterou schválila Legislativní rada vlády ČR. O novince informovala tisková zpráva spolku Partnerství pro městskou mobilitu.

„Od převážně prostého dodržování dopravních předpisů se každý účastník dopravního provozu musí posunout k osobní zodpovědnosti za svou momentální roli ve veřejném prostoru. To bude asi ta nejbolestivější a nejrizikovější, na české poměry zásadní, změna: změna v myšlení a v přístupu účastníků dopravního provozu,“ uvedl ve zprávě poslanec Michael Rataj (STAN), který byl iniciátorem pozměňovacího návrhu.

Rychlost má zásadní vliv na bezpečnost v ulicích

V obytných, pěších a nově i sdílených zónách je omezená maximální rychlost. Právě ta má zásadní vliv na reakční dobu i závažnost následků případné nehody. Jde také o jednu z cest, jak zvýšit bezpečnost na českých silnicích. Ve sdílené zóně je navíc důležitým faktorem i celkové stavební uspořádání, které zvyšuje vzájemnou viditelnost a ohleduplnost účastníků provozu.

„Vyšší bezpečnost sdíleného prostoru oproti původnímu uspořádání dokazuje řada zahraničních studií provedených v Belgii, Francii nebo Dánsku. Už dnes víme o několika českých městech, kde mají zájem tato opatření zavést – Praha, Karlovy Vary nebo Příbram, a budou přibývat. Legislativní návrh byl připraven v úzké spolupráci s městy, Policií ČR a Ministerstvem dopravy,“ doplnil dopravní inženýr Vojtěch Novotný, který je spoluautorem koncepčního návrhu sdílené zóny v českých podmínkách.

V zahraničí už koncept úspěšně funguje

Koncept vychází ze zahraniční zkušenosti s názvy Shared Space, Shared Street, Begegnungszone, Zonde de rencontre nebo Woonerf. Ty úspěšně fungují v zemích západní Evropy, Severní Ameriky, Austrálie či Nového Zélandu. Jak informuje na webových stránkách Akademie městské mobility, jde o moderní urbanisticko-dopravní koncepci založenou na integrovaném využívání prostoru ulice všemi módy dopravy. Veřejný prostor tak lze využívat pro společenskou, ekonomickou, pobytovou i dopravní funkci po celé jeho šířce.

Hlavní principy jsou přitom velice jednoduché. Pro řidiče platí pouze pravidlo pomalé jízdy a přednosti zprava, ve středu projektování je ale člověk a ne vozidlo. Přesto mají všichni účastníci stejná práva, protože doprava v ulici je prostředek, nikoliv cíl. Vše navíc funguje na principu takzvaného produktivního chaosu, tedy nejistota všech účastníků pomáhá ke skutečné bezpečnosti.

V Česku už podobná místa existují, jejich značení bude jednodušší

Jak dále informuje web vojtechnovotny.cz, dnes už v České republice existuje mnoho míst, která jako sdílená zóna fungují. Obce je však kvůli chybějící legislativě osazovaly jinými formami značení, nejčastěji pěší nebo obytnou zónou. Od začátku ledna se i na těchto místech dopravní značení zjednoduší.

Typickými lokalitami, kde by měly sdílené zóny vznikat, jsou náměstí, návsi, významná veřejná prostranství, městské třídy, obchodní ulice, přednádražní prostory, přestupní body, školní kampusy, malá náměstí, úzké ulice či křižovatky s charakterem náměstí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných