foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Dopravní špička v Praze
Na jaře se uskutečnila velká rekonstrukce tramvajové trati na Malé Straně. Doprava od Újezdu až ke stanici metra Malostranská byla vyloučena a po levém břehu Vltavy se nemohlo jezdit. Objízdné trasy vedly tehdy tunelovým komplexem Blanka a Strahovským tunelem.
V době opravy náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) poprvé připustil, že by nebylo od věci tranzitní dopravu z oblasti Malé Strany vytlačit zcela. Myslel tím, že bude přizpůsoben systém dopravy tak, že se vlastně Malá Strana stane neprůjezdnou.
Bude se platit
Obyvatele centrální městské části stále dopady dopravní přetíženosti trápí. Na radnici prvního městského obvodu, ale i na magistrát směřují řady požadavků na dopravní omezení. I proto se pod patronací Prahy 1 uskutečnila veřejná diskuze k dopravním otázkám. Tady se znovu k otázce uzavření Malé Strany, ale v podstatě celé první městské části znovu vyjádřil Zdeněk Hřib. „Po domluvě se současným vedením Jedničky jsme se názorově posunuli. Nechceme Malou Stranu uzavřít, ale vjezd do ní výrazně zpoplatníme. My pochopitelně nechceme, aby auta, která jedou po kolejích, zpomalovala hromadnou dopravu. Zpoždění, které tramvaje naberou v této části města, se pak přenáší do celého města a způsobuje to nepříjemnosti v metropolitní dopravě,“ řekl Zdeněk Hřib.
Se stejným problémem se potýkají ale i jiná česká města. V první řadě musíme mluvit o městech s velkým turistickým potenciálem. Přehuštěnost dopravy trápí například Český Krumlov, Kutnou Horu nebo Karlovy Vary. A právě tady chce bývalý primátor Zdeněk Hřib hledat systém, jak zklidnit dopravu v pražském centru: „Chceme použít takzvaný karlovarský vzor. V tomto krajském městě je pro veřejnost zcela uzavřen vjezd do lázeňské oblasti. Rezidenti mají vjezd pochopitelně zdarma, to chceme zachovat i v Praze, pro ostatní je ale zpoplatněný. Nechceme znovu vymýšlet už vymyšlené kolo, a tak převezmeme zkušenosti kolegů z Karlových Varů,“ řekl Zdeněk Hřib.
Cena není ještě stanovena
Uzavírku centra města nelze udělat ze dne na den. Je potřeba zjistit, jaké je aktuální zatížení tranzitních ulic, nastolit různé varianty uzavřeného území, různě to propočítat. Pak musí následovat úpravy a změny dopravního značení v ulicích. Z různých variant musí vybrat tu nejvýhodnější firma Technická správa komunikací.
Dalším velkým oříškem bude rozhodnout se, jakým způsobem se bude vybírat za vjezd do centrální části města. V úvahu připadá například i vybudování mýtných bran, daleko výhodnější je však použití už existujícího kamerového systému. Ten totiž ve velké části historické Prahy takto už funguje.
Psali jsme
Vedení Prahy 1 se dohodlo s hlavním městem na společném řešení parkování a dopravy v památkové rezervaci v centru města. Výrazné změny by…
„Na pravém břehu Vltavy jsou kamery připraveny už nyní, aby plnily funkci kontroly, kdo má oprávněný vjezd do centra města a kdo ne. Tuto schopnost kamery mají už několik let, zatím však nebyla žádná politická vůle tuto schopnost využít a nikdo na to neslyšel,“ řekl k danému problému bývalý radní první městské části pro dopravu a současný předseda komise pro informatiku a Smart cities Richard Bureš (ODS).
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba nečeká centrum metropole žádný apokalyptický stav. Hřib ale upozorňuje na to, že dřív než k začátku roku 2024 se nepodaří opatření zavést do praxe. Stejně tak ještě nemůžeme na produkt nalepit cenovku. „Kolik bude vjezd do centrální části města stát, to je ještě otázkou diskuze,“ řekl Hřib.
Radní pro dopravu Vojtěch Ryvola (ANO) má však největší radost z toho, že se vůbec v této otázce začalo něco dít: „Vzpomínám si na rok 2008, kdy chtěl vjezd do centra města zpoplatnit už tehdejší primátor Pavel Bém (ODS). Patnáct let se nic nedělo. Není důležité udělat na úvod všechno. Důležité je udělat první krok, zpoplatnit vjezd. Výsledek se může postupně upravovat a korigovat,“ řekl Ryvola.
Došlápnou si i na hříšníky ze zahraničí
Další pozitivum připomněla starostka první pražské městské části Terezie Radoměřská (TOP 09): „Zákonné zpoplatnění vjezdu do centra města má další výhody. Porušení vjezdu do centra se tím stane mezinárodně vymahatelným přestupkem. Dnes se zahraniční řidiči neoprávněně se pohybující a parkující v centru města mohou pokutám od policie nebo městské policie jen zvesela smát. V budoucnu s touto změnou už bude možné pokuty posílat do jejich země a bazírovat na mezinárodní vymahatelnosti.“
Podle starostky Radoměřské nepůjde rozhodně o to, že se výrazně zaplní pokladna první městské části, ale jde spíš o to, že i tato skutečnost bude mít na potenciální porušovatele zákona psychologický dopad.