foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Kamion, ilustrační obrázek
Magistrátní odbor dopravy vloni uložil v rámci kontroly nákladních vozidel a autobusů sankce ve výši téměř 20 milionů korun. V rámci intenzivních kontrol se pravidelně zaměřuje především na takzvané sociální předpisy, tedy dodržování stanovených dob řízení, bezpečnostních přestávek a dob odpočinku, ale i na vedení záznamů nebo zakázané instalace manipulující s tachografy.
Pravidelné kontroly nákladních vozidel o hmotnosti přesahující 3,5 tuny a autobusů provádí hlavní město skrz odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy dlouhodobě a intenzivně. Snahou je zajistit vyšší bezpečnost na silnicích v metropoli. Vloni byly za zjištěné přestupky uloženy sankce ve výši 19.362.000 korun.
Kontrolní činnost zahrnuje dle informací z tiskové zprávy kromě prověřování sociálních předpisů v silniční dopravě také kontrolu přepravy nebezpečných věcí či kontrolu dodržování specifických podmínek provozování autobusové dopravy. Společně s dalšími složkami prověřuje magistrát také další oblasti technického stavu vozidel, zónová omezení vjezdu či průjezdu tunelovým komplexem, způsob nakládky i upoutání nákladu a provádí se také nízkorychlostní kontrolní vážení a měření vozidel včetně kontroly nadrozměrných přeprav.
Letos přibydou dvě kontrolní místa
Speciálně vyškolení magistrátní kontroloři, především z řad zaměstnanců odboru dopravy, využívají v rámci kontrol nejmodernější technologie. Spolupracují také s hlídkami Policie ČR zařazenými do takzvaného Kamion týmu a mobilními expertními jednotkami Centra služeb pro silniční dopravu na území hlavního města.
V letošním roce se navíc Praha dočká dvou nových kontrolních stanovišť, určených právě pro nákladní automobily. Nejprve byly vytipovány vhodné lokality, následně byly nastaveny technické parametry a v současné době se dokončují projekční práce.
Psali jsme
Souběžně s modernizací železnice a budováním nové vlakové zastávky Praha – Výstaviště bude v letošním roce kompletně rekonstruována také ulice…
Manipulace s tachografy je nebezpečná
Kontroly se konají dle měsíčního plánu a mimo standardní silniční dohled se organizují také specificky zaměřené kontrolní akce. V tomto ohledu je zásadní kontrola zakázaných instalací ovlivňujících a manipulujících s tachografy ve vozidlech. Jak uvádí Policie ČR v tiskové zprávě, cílem manipulací je zkreslit činnost řidiče a zakrýt fakt, že nedodržuje denní dobu odpočinku, porušuje bezpečnostní přestávky a překračuje dobu řízení. Policisté se setkávají také s případy, kdy řidič do tachografu nevloží kartu a spoléhá na to, že nebude kontrolován.
Tachografy monitorují jízdu vozidla a činnost řidiče. Zaznamenávají informace o rychlosti jízdy, ujeté vzdálenosti a čase řízení. Nepovolená manipulace s nimi je nelegální a může vést k přetěžování řidičů a zvýšenému riziku jejich chyby způsobené únavou. Dojít může až ke vzniku tragické dopravní nehody.
Instalovanou manipulaci na nákladním vozidle navíc magistrátní odbor dopravy v součinnosti s dalšími složkami odhalil už v roce 2010 jako vůbec první kontrolní orgán na území České republiky. Samotná kontrola přitom může trvat i několik hodin, nutná je například zkušební jízda.
Předvýběr zajišťuje speciální komunikační systém
S vytipováním vozidel a zjišťováním dalších přestupků pomáhá pražským kontrolorům systém DSRC (Dedicated Short Range Communication). Tento komunikační systém s krátkým dosahem umožňuje dálkové čtení vybraných dat z tachografu bez nutnosti zastavení. Jeho využití je však možné pouze u vozidel vybavených příslušnou generací tachografu. Na druhou stranu je ale průjezdnost vozidel s tímto typem tachografu na mnoha místech Prahy velmi vysoká. Může se tak jednat o vysoce efektivní nástroj k předvýběru vozidel pro kontrolu.
Kromě tachografů se odbor dopravy zaměřuje také na kontrolu přepravy nebezpečných věcí dle Dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR). V rámci nebezpečných látek, například plynů, kyselin, výbušnin nebo radioaktivních látek, se kontroluje především dodržování předepsaných pravidel pro upevnění, označení či nakládku.