foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Barrandovský most
Náklady na opravu Barrandovského mostu se dle aktuálních odhadů více než zdvojnásobí. Celkové očekávané navýšení ceny za první až pátou etapu je totiž téměř 600 milionů korun. Hotovo by ale mělo být do konce roku. Stavaři pouze doufají v příznivé počasí.
Technická správa komunikací (TSK) v polovině května oznámila, že nestihne původně avizovaný termín dokončení opravy Barrandovského mostu. Ukázalo se totiž, že stav mostu je horší, než se čekalo. Problém silničáři objevili při zahájení betonáže speciálním vysokopevnostním betonem, když se po jeho položení začala původní betonová konstrukce ohýbat, a rozlamovala tak tu novou.
S řešením přišli zástupci magistrátu a TSK asi o měsíc později. Jak jsme tehdy informovali, na stávající beton bude nakonec velice náročnou metodou ukotven inovativní UHPC beton. Tento moderní vysokohodnotný beton má zajistit vyšší zatížitelnost, voděodolnost i životnost až o několik let.
Hotovo bude do konce roku
Už tehdy náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvedl, že i přes komplikace by měl být Barrandovský most kompletně opraven a otevřen bez dalších omezení ještě v letošním roce. Na tiskové konferenci k aktuálnímu postupu prací a financování rekonstrukce dne 10. září tento odhad potvrdil.
„Mohu potvrdit to, co jsme avizovali, protože už máme odkrytou desku Barrandovskému mostu. Díky tomu lze potvrdit původní předpoklad, že pokud bude alespoň trochu normální počasí, oprava Barrandovského mostu bude dokončena v tomto roce. V příštích letech budou ještě nějaké další opravy, ale ty už budou bez uzavírek,“ uvedl Hřib na konferenci.
Investice, která se vyplatí
Sdělil také, že veškeré komplikace budou mít svou cenu. Kromě nezanedbatelné inflace prý téměř 70 procent nákladů tvoří cena za využití inovativního UHPC betonu. „Troufnu si tvrdit, že to je investice, která se Pražanům vyplatí, protože se výrazně zvyšuje životnost mostu. Jinými slovy nebude nutné na to několik desítek let sáhnout. Za druhé je to záležitost, která nám vůbec umožnila ty práce dotáhnout do finiše letos. Kdybychom ten beton nepoužili a chtěli ušetřit, tak by to v praxi znamenalo, že bychom teď stáli ještě před dvěma roky k dokončení rekonstrukce. Což si myslím, že by nikdo z nás nechtěl,“ uzavřel Hřib.
Na mostě se rozjíždí pokládka betonu
Jak to na mostě v současné době vypadá, přiblížil místopředseda představenstva TSK Josef Richtr. Práce jsou podle něj momentálně ve čtvrté etapě z pěti, tedy poslední, která vyžaduje dopravní omezení. Předchozí etapa byla ukončena 19. srpna a harmonogram se tak podle jeho slov podařilo zkrátit o 9 dnů.
„Novou etapu jsme zahájili frézováním vozovkového souvrství, demolicí říms, zábradlí a svodidel. Máme komplet zaměřenou mostovku, máme vyhodnocenou mostovku a v těchto dnech se rozjede pokládka UHPC betonu. To znamená, že se začne čistit nosná konstrukce, začnou se provádět vrty, začne se armovat a v blízké době budeme pokládat beton. Spoustu věcí máme dále předpřipravených,“ přiblížil práce Richtr.
Psali jsme
Lávka, která do října loňského roku spojovala ulice Nádražní a Dobříšská přes kolejiště Smíchovského nádraží, bude bezúplatně převedena…
Problém nastal na opěře číslo 1
Největší starosti prý stavařům dělá mostní závěr na opěře číslo 1 na Braníku. Tam se prý ukázalo, že mostní závěr i celá konzole je ve velmi špatném stavu. Musela být proto využita hydrodemolice, aby byla zachována veškerá potřebná výztuž.
„Když jsme to všechno provedli, tak konzola klesla o 40 centimetrů. Ale práce běží a harmonogram je sestaven. Věříme, že se to podaří zrealizovat v tomto roce. Máme ale obavy o počasí. Nejdůležitější bude počasí při pokládce vozovek, tam je potřeba, abychom měli opravdu štěstí,“ uzavřel Richtr.
Navýšení ceny bude asi dvojnásobné
Finanční stránku celého projektu nakonec přiblížil generální ředitel TSK Filip Hájek. Podle jeho slov byla první až pátá etapa prací původně vysoutěžena za cenu 594 milionů korun. Aktuální odhad je ale výrazně vyšší. Část je prý dána zlepšením, tedy použitím UHPC betonu, velkou část prý ale definoval nevyhovující stav mostu.
„Celkové očekávání navýšení ceny první až páté etapy je nějakých 545 milionů. Je to aktuální odhad. Z toho 92 milionů jde za inflací. My jsme to stavěli v době největšího inflačního nárůstu, čemuž odpovídá i to, že jedna pětina nárůstu je dána tímto. Ostatní vlivy jsou nějakých 452 milionů,“ sdělil na konferenci Hájek.
Celková rekonstrukce od začátku až do konce prý podle aktuálních odhadů vyjde asi na 1,3 miliardy korun. Tedy zhruba na dvojnásobek původních odhadů.
Finance jdou na Barranďák i na úkor jiných projektů
Hájek dále doplnil, že jde zatím o odhady: „Stavbu provádíme podle smluvního standardu FIDIC, který funguje tak, že základní část máme vysoutěženou, ale veškeré změnové listy fungují tak, že standard FIDIC nám dává vodítko, jak dospět k finální ceně. Máme nějaké předběžné odhady, ale samozřejmě finální ceny budou známé, až budou odsouhlasené mezi zhotovitelem a správcem stavby.“
Finance na celou stavbu jsou dle jeho slov čerpány ze dvou zdrojů. Prvním je Státní fond dopravní infrastruktury, ze kterého prý na Barrandovský most putují veškeré volné prostředky, aby byly státní peníze zapojeny v co největší míře. Zbytek jde z městského rozpočtu. Částečně prý i na úkor jiných akcí.
Po právě probíhající etapě bude následovat ještě pátá, finální. Půjde konkrétně o sanaci vnějších povrchů, která bude uskutečněna bez dalších omezení dopravy v následujícím roce. Zpracovatel této zakázky bude teprve vysoutěžen.