foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Úřad městské části Praha 8
Rada Městské části Praha 8 zásadně nesouhlasí se zřízením regulačního světelného signalizačního zařízení na rozhraní Osmičky a Troji. Záměr odsouhlasilo pražské zastupitelstvo na svém říjnovém zasedání. Jde přitom už o druhý podobný návrh. V roce 2019 se závorou nesouhlasila nejen Osmička, ale i policie a Technická správa komunikací (TSK).
Regulační semafor měl zamezit jízdě automobilů z ulice K Pazderkám do ulice K Bohnicím a dále do ulice Trojská v Troji. Aktivní měl být v době špičky, tedy ve všední dny od 7 do 10 hodin a během víkendů od 8 do 18 hodin. Radní se však podle tiskové zprávy z roku 2019 obávali nárůstu dopravní zátěže na komunikacích Lodžská a K Pazderkám a vytvoření dopravní zátěže v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách.
„Lze předpokládat, že individuální automobilová doprava, která je v současnosti rozptýlená, se při instalaci světelné závory přesune do dopravně neregulovaných ulic a způsobí dopravní komplikace na jiných místech na území Prahy 8. Odmítáme snahu vedení Prahy řešit dopravní problémy jedné městské části přenesením na jinou. Obyvatelé Bohnic a Čimic mají stejné právo jezdit v ulicích Prahy, jako obyvatelé Troji,” uvedl tehdy v tiskové zprávě Martin Jedlička (Společně pro Prahu 8), zastupitel Prahy 8 a předseda komise pro dopravu.
Nesouhlas vyjádřila také policie a TSK
Světelnou závoru připravovala TSK na základě pokynu tehdejšího náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě). Dopravní omezení prosazovala městská část Praha-Troja. K nesouhlasnému stanovisku se však následně přidala také Policie ČR a TSK. Osmička o tom v únoru 2020 informovala v tiskové zprávě.
Podle policie by došlo ke vzdutí dopravy na neúnosnou míru v oblasti Bohnic, což by přineslo zvýšení hluku a exhalací. Nastal by také kolaps MHD, zhoršení průjezdu vozidel integrovaného záchranného systému, zvýšil by se počet dopravních nehod a zvýšená by byla doprava i v rezidenčních čtvrtích a v okolí škol.
Psali jsme
V ulici K Pazderkám se schyluje k další dopravní kontroverzi. Plánované zřízení semaforu, které navrhuje sousední vedení městské části…
TSK tehdy radnici Prahy 8 sdělila, že nedisponuje žádnou studií, která by podrobně analyzovala dopravní situaci a predikovala dopady vyvolané realizací světelné závory, protože k tomu údajně nedostala konkrétní zadání. Generální ředitel a předseda představenstva TSK Jozef Sinčák radnici Osmičky už téměř před pěti lety v dopise sdělil, že regulace automobilové dopravy je z pohledu TSK nekoncepční a vede k přesunu problémů na jiná místa.
Ostatně o tom se městská část i její obyvatelé na vlastní kůži přesvědčili už v roce 2017, kdy byla silnice K Bohnicím uzavřena zákazem vjezdu. Vedlo to k úplnému dopravnímu kolapsu na Kobyliském náměstí a problémy zasáhly i sjezd z dálnice D8 ve Zdibech.
Po pěti letech je závora znovu ve hře
Z realizace sice nakonec sešlo, ale nyní, po pěti letech, je světelná závora znovu na stole. A mohou za to obyvatelé z Troji. Realizace provizorní dynamicky řízené světelné závory je totiž úkol pro Radu hlavního města Prahy z usnesení pražského zastupitelstva ze dne 24. října ohledně řešení občanské petice za zajištění dopravní bezpečnosti a regulaci tranzitní dopravy v ulici Trojská.
O této petici jsme již dříve informovali. Impulzem pro její sepsání byla dopravní nehoda z letošního června, kdy na přechodu před ZŠ Trojská srazil motorkář nezletilou školačku. Ta utrpěla vážná zranění pánve a kyčle.
„Já jsem jeden ze zakladatelů petice a zároveň jsem i otec té dcery, která tam 17. června utrpěla dost těžká zranění, na základě kterých byla tři měsíce v Motole a jeden měsíc byla v těžkém bezvědomí. Jako rodiče jsme si řekli, že s tím musíme něco udělat. Protože tohle je tranzit, kde se nachází 3 školy a dvě školky pro 700 žáků. A nemáme tady jediný semafor, nemáme tady jediný ostrůvek na přechodu, kde by se ty děti mohly rozhlédnout, a nemáme tam žádný radar,“ uvedl dne 16. října na jednání Kontrolního výboru Zastupitelstva hlavního města Prahy otec sražené dívky Josef Cícha. Situace je podle jeho dalších slov nebezpečná nejen pro děti, které jdou do školy, ale i pro další občany nebo seniory.
Psali jsme
Sedmička hledá cesty, jak ulevit dopravně přetížené ulici Šmeralova na Letné. Ta v současné době slouží často jako jediná možná objízdná trasa…
Petici řešili zastupitelé
Peticí se následně zabývalo pražské zastupitelstvo, které ji na svém říjnovém zasedání vzalo na vědomí a vyřízením pověřilo náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Uložilo navíc Radě hlavního města Prahy pět bodů, jejichž termín splnění byl stanoven na „ihned“. Mezi tyto body patřilo například zajištění realizace úsekového měření rychlosti v ulici Trojská nebo zajištění posílení přítomnosti strážníků městské policie v ranních a odpoledních hodinách.
Nejvíce kontroverze však vyvolal bod, ve kterém má pražská rada prostřednictvím TSK zajistit realizaci provizorní dynamicky řízené světelné závory. Má také zajistit zpracování analýzy návrhu systémového přístupu k řešení světelných závor na území celého hlavního města a mimo to má zajistit monitoring dopravy, zejména dopady na sousední městské části, a po 3 měsících vyhodnotit dopady realizace zavedení světelné závory. Vyplývá to ze schváleného usnesení.
Osmička je stále zásadně proti
Praha 8 se opět zásadně postavila proti tomuto řešení. Jak uvádí v tiskové zprávě, od jejího předchozího stanoviska se vlastně téměř nic nezměnilo. „Umístění světelného zařízení, které by v časových intervalech omezovalo vjezd vozidel od ulice K Pazderkám do ulic K Bohnicím a Trojská by vedlo k přetížení komunikací na území Prahy 8 a pouze zesílilo již tak dopravně zatížené ulice Čimická, Kobyliské náměstí, Zenklova, Pod Sídlištěm či V Holešovičkách,“ vysvětlil ve zprávě radní Prahy 8 pro dopravu Tomáš Slabihoudek (Společně pro Prahu 8).
Mezi hlavní důvody nesouhlasu radních Prahy 8 se světelnou závorou patří odůvodněné obavy ze zvýšení dopravní zátěže v okolních ulicích, obavy z nadměrného zatížení křižovatky Kobyliské náměstí, která je již v současné době v době dopravních špiček na hraně své kapacity i fakt, že stále neexistuje žádná dopravní studie, která by možné dopady na okolí prověřila.
„Navržené opatření absolutně nerespektuje princip proporcionality a upřednostňuje jednu skupinu obyvatel na úkor druhých. Na jedné straně přinese společenský přínos a užitek pro MČ Praha-Troja, na straně druhé dojde ke znatelnému snížení komfortu bydlení pro občany dotčené navrhovanou změnou na území MČ Praha 8,“ uzavírají radní své důvody pro trvající zásadní nesouhlas se světelnou závorou.