Ostrá tiskovka Ryanair: Taková kritika pražského letiště a Smartwings dosud nezazněla

14. 09. 202314:38
Ostrá tiskovka Ryanair: Taková kritika pražského letiště a Smartwings dosud nezazněla
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Z tiskovky Ryanair

Většinou se akce leteckých společností pro novináře konají ve slavnostní atmosféře. Jsou spojené se zdvořilostmi, zejména když se oznamuje jakékoli nové letecké spojení z Prahy. Bývají doprovázeny přípitky, velkými rauty, úsměvy letušek, vzájemným děkováním si s vedením letiště. Středeční „tiskový brunch“, který v Praze do relax zóny vedle letištní restaurace svolal bázovaný největší evropský dopravce Ryanair, probíhal jinak.

Po oznámení novinek a úspěchů společnosti přišla kritika letištních poplatků, výsměch české konkurenci a zúčtování s cestovkami v duchu irského sebevědomí a razantnosti.

Zástupci Ryanair předstoupili před několik novinářů se čtyřicetiminutovým zpožděním. Úvodu se ujal Jason McGuinness, obchodní ředitel Ryanair, který po narážce na nebývalé zdržení na bezpečnostní kontrole pražského letiště, kterým omluvil zpoždění zahájení prezentace, rovnou vystřelil první velkou novinku. Šlo o bázování čtvrtého letadla společnosti v Praze pro zimní sezonu.

A hned přidal další.

„Ryanair těší, že může pražským zákazníkům v zimě nabídnout ještě širší výběr a nižší tarify díky 27 linkám včetně šesti velice zajímavých nových tras do Katánie, East Midlands, Gdaňsku, Malagy, Sevilly a Tirany, ale i zvýšený počet frekvencí u dalších dvanácti spojů. A to včetně populárních míst pro zimní cesty za sluncem a eurovíkendy: Barcelona, Budapešť, Dublin, Madrid, Manchester, Paříž a Řím. K zajištění provozu při takto obsáhlém letovém řádu jsme přidali další nové letadlo a zvýšili počet strojů bázovaných v Praze na čtyři, což představuje další investici ve výši 100 milionů dolarů na celkových 400 milionů dolarů a vytvoření třiceti nových lokálních pracovních míst. A to společně s průběžným zvyšováním konektivity, růstu příjezdového cestovního ruchu a počtu pracovních míst v Praze,“ sdělil.

Potenciál

Následně vystoupil i Ray Kelliher, ředitel pro rozvoj leteckých spojení.

Ten na úvod sdělil, že tento rok bude mít Ryanair 183 milionů cestujících, což je dokonce o 23 procent více než v období před pandemií. Pokračoval úspěchy, že jsou číslo jedna v dochvilnosti letů a spolehlivosti v Evropě. A rovnou se pochlubil novou obří objednávkou tří set nových letadel, kterou navýšili stávající objednávku, takže do roku 2034 by se mělo jednat o rozšíření flotily o úctyhodných 400 strojů. V této souvislosti doplnil, že nově objednané Boeingy 737 - Max 10 umožní navýšit kapacitu letadel o 21 procent, hladinu hluku sníží o polovinu při pětinové úspoře paliva. Podle Jasona McGuinnesse to budou nejvíce ´environmental-friendly´ letadla ve vzduchu.

Letadlo  Ryanair. Autor: PrahaIN.cz

Uvedl, že v současné době má Ryanair 92 základen (včetně Prahy) a operují na celkem 228 letištích, která obsluhuje 560 letadel na skoro 3.200 letech denně. S novými letadly by se měli dostat na přepravu 225 milionů pasažérů do roku 2026.

Do konce finančního roku Ryanair počítá s přepravou 2.4 milionu zákazníků z a do Prahy.

A vzápětí vyslovil přání, že Praha by si zasloužila bázovat 5,7,9 a možná až deset letadel, protože zde vidí obrovský potenciál růstu. Hned nato si vzal slovo McGuinness a rovnou ukázal novou marketingovou kampaň s nabídkou letenek z Prahy za 739 korun a znovu zopakoval, že vidí obrovský potenciál růstu v Praze.

„Uvítáme 2,4 milionu pasažérů na linkách z a do Prahy, ale chtěli bychom hovořit o deseti milionech!“

Kritika Prahy

A zde začala ostrá kritika letištních poplatků v Praze. Podle něj je na čtyřnásobku průměru všech evropských letišť, kam letecká společnost létá. Dodejme však, že je kritika poplatků trvalým koloritem zástupců Ryanair, nedávno je kritizoval například ve Vídni. Ryanair zmínil, že většina letišť, regionů a agentur pro podporu cestovního ruchu v Evropě doslova „agresivně bojuje o růst počtu spojů provozovaných společností Ryanair.”

Prahu, o které opakovaně mluvil jako o městě s množstvím mladých lidí a obrovským potenciálem, přirovnal k Portu, kde bázují rovnou dvanáct letadel. Opakovaně konstatoval, že mu Praha přijde nedostatečně obsluhovaná leteckým provozem. V kritice našeho největšího letiště dále pokračoval, že by klidně mohlo obsluhovat až třicet milionů pasažérů ročně.

„A kolik že má nyní? Dvanáct?“

Pak dodal, že se dostalo na zhruba 75 procent cestujících před pandemií, že menší čísla ve srovnání s dobou před pandemií už mají jen některá německá letiště. Zopakoval, že by se pražské letiště mělo zaměřit na vyšší efektivitu za nižší cenu. Češi prý rádi cestují a mohou si dovolit cestovat často. Ryanair by chtěl „5,7,8, možná i 10 milionů cestujících z Prahy“.

O reakci ke kritizovaným poplatkům jsme oslovili i tiskového mluvčího Letiště Praha Michala Procházku, který v této souvislosti uvedl:

Situaci ohledně letištních poplatků nemůžeme blíže komentovat, protože právě probíhají jednání s dopravci. Letištní poplatky jsme naposledy zvyšovali v roce 2021. Nyní vzhledem k ekonomické situaci související s vysokou inflací a nárůstem cen energií uvažujeme o zvýšení letištních poplatků od příštího roku o nižší desítky korun (přibližně 5 %) za jednoho odbaveného cestujícího.

Letiště Václava Havla Praha je v současné době na 76 % odbavených cestujících v porovnání s rokem 2019. Návrat na předpandemická čísla je pomalejší vzhledem k výpadku provozu ČSA a především kvůli přerušení letů na Ukrajinu a do Ruska, tyto trhy totiž ročně generovaly přibližně 2 miliony cestujících. Bez ztráty těchto cestujících bychom dnes byli na více než 90 % předpandemického provozu.


Na dotaz serveru PrahaIN.cz, jaký by mohl být rozvoj v další letní sezóně, zda se neplánují třeba nové linky z Prahy do Chorvatska nebo Bulharska, Ryanair opět potvrdil, že díky vysokým letištním poplatkům bude pro další sezonu limitován. A opět se snažil apelovat na „robustní vyjednávání s letištěm o jejich výši“.

Následně jsme se zeptali, zda se připravují na další rozvoj například v severní Africe nebo na Středním východě.

McGuinness zmínil velký růst na linkách do Maroka, kde mají tři báze. Podobný vývoj je i v Jordánsku a Izraeli. Nevidí ovšem potenciál ve vzdálenějších destinacích, kde jsou limitováni na dva lety denně na jedno letadlo, a navíc jsou nuceni soupeřit se státem podporovanými aerolinkami, jako je tomu například na Středním východě.

Smartwings?

Takže nemají zájem o Dubaj, Abu Dhabi nebo o destinace v Saudské Arábii.

Jako příklad dopravce uvedl, že mají 113 linek z Maroka.

„Chceme navíc maximálně pomoci turismu, obzvlášť po událostech posledních dní, kdy Maroko postihlo zemětřesení. To je země, která má jasný plán pro turismus, chtějí zdvojnásobit počet turistů za pět let,“ zaznělo na tiskovce.

Ray Kelliher (ředitel pro rozvoj leteckých spojení)Jason McGuinness (obchodní ředitel Ryanair). Autor: PrahaIN.cz

„Pražské letiště žádný plán nemá! Kde je plán? Není!“ stupňoval obchodní ředitel kritiku.

Na dotaz portálu Aeroweb ohledně konkurenčních Smartwings a oblast charterových letů McGuinness razantně kontroval: „Smartwings nemají žádné lety přes zimu, snad pár charterových letů do Tuniska, nebo bůhví kam, ale jinak utečou a zmizí, jak začne být zima. My máme v Praze čtyři letadla trvale a 120 pracovních míst, protože tu nechceme mít letadla jen v letní sezóně. My je tu máme celý rok a létáme i v listopadu, kdy je tu šedo a deštivo stejně jako u nás v Dublinu. Smartwings budou v zimě někde v Argentině a létat si po Jižní Americe. My tu jsme stále, a to je ten zásadní rozdíl.“

A vidí Ryanair potenciál ve spolupráci s cestovkami?

Na to McGuinness rezolutně odpověděl, že ne.

„Nemáme s nimi žádné obchodní vztahy a nemají autorizaci nabízet sedadla na naše lety. Nenabízejí žádné benefity ani pro cestující. Jen nabízí přemrštěné poplatky. Jsme v tomto naprosto jednoznační. Vždy rezervujte letenky jen na našich stránkách a v naší aplikaci, abychom vám mohli dát nejlepší cenu a mohli s vámi komunikovat přímo, ať se děje jakákoli mimořádná událost, jako se odehrála například před dvěma týdny na Heathrow při výpadku systému tamního letiště,“ uzavřel.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných