foto: Adéla Houbová, PrahaIN.cz/Někteří cestující se do autobusu XC nevešli
REPORTÁŽ: Ve čtvrtek 3. července odstartovala čtyřdenní výluka na lince metra C, kvůli které musejí cestující využívat náhradní autobusovou dopravu v podstatě přes celé centrum města. Výluka se totiž ve čtvrtek a pátek týká úseku Nádraží Holešovice – Pražského povstání a o víkendu úseku Nádraží Holešovice – I. P. Pavlova.
Výluka byla pražským dopravním podnikem (DPP) předem avizována, pro cestující tak nebyla nutnost využít náhradní autobusovou dopravu žádným překvapením. Ještě před zahájením výluky si však cestující stěžovali na fakt, že v průběhu největších vln vedra bude jízda přeplněným autobusem za trest, obzvláště pak přes magistrálu, která je proslulá kolonami. Rozhodli jsme se proto jízdu vyzkoušet na vlastní kůži.
Autobusem s označením XC jsme v ranní špičce absolvovali celou trasu z Nádraží Holešovice až na Pražského povstání. Už při příchodu k první jmenované zastávce jsme si všimli, že autobusů bylo do provozu nasazeno opravdu velké množství a ve všech případech šlo o dlouhé kloubové vozy. Na odjezdové zastávce se střídaly v rychlém sledu, nečekali jsme ani dvě minuty.
Asi dvacet lidí se do autobusu nevešlo
Autobus se rychle naplnil k prasknutí. Z Nádraží Holešovice jsme vyjížděli přesně v 8 hodin a 25 minut a na stanici jsme nechali zhruba dvacítku cestujících, kteří se už do vozu zkrátka nevešli. Bezprostředně za námi jel ještě druhý vůz. Také zcela naplněný.
Na Vltavské vystoupilo jen několik lidí, jejichž místa byla okamžitě zaplněna dalšími cestujícími. Větší výměna osazenstva autobusu proběhla až na Florenci, kam jsme dorazili přesně v 8:30 a odkud jsme odjížděli o něco lehčí a s o něco více místem kolem sebe.
Největší zmatek jsme zaznamenali na Hlavním nádraží. Skupinka turistů s velkými kufry se totiž několika dalších cestujících tázala, jestli se autobusem opravdu dostanou na I. P. Pavlova a zda tedy našli správné nástupiště. Další lidé si se zájmem prohlíželi informace na speciálně zřízené zastávce. Zjevně také zjišťovali, kudy mají jet.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Zmrzlina je jednou z nejoblíbenějších letních pochutin, která v parném horku uspokojí malé i velké. Není tedy divu, že poptávka po ní…
Kolona se téměř nekonala
Do pověstné pražské kolony na magistrále jsme se připojili až cestou na Václavské náměstí. Nešlo ovšem o žádnou tragédii, protože jsme na zastávku Muzeum dorazili v 8 hodin a 35 minut, tedy přesně po deseti minutách jízdy. Autobus se tu opět naplnil na maximum své kapacity a několik lidí muselo počkat na další spoj. Několikrát se také stalo, že se dveře vozu začaly zavírat, ale cestující ještě nebyli zcela uvnitř. Minimálně ve dvou případech tak musel poslední nastupující doslova vlastním tělem držet dveře otevřené tak, aby mu v nich nezůstala noha, nebo třeba zavazadlo.
Další poměrně velká výměna osazenstva autobusu proběhla ve stanici I. P. Pavlova. K uvolnění místa ale nedošlo. Autobus byl opět velice rychle úplně plný. Průjezd po Nuselském mostě proběhl naprosto bez komplikací a na zastávku Vyšehrad jsme dorazili přesně v 8:40.
Rozdíl je 7 minut
Do karet nám hrála nejen nevšedně průjezdná magistrála, ale i počasí, které se nad námi zřejmě umoudřilo. Slunce se totiž celou cestu skrývalo za mraky, takže se uvnitř přeplněného dopravního prostředku držela poměrně přijatelná teplota.
Na konečné zastávce, Pražského povstání, jsme vystupovali v 8 hodin a 44 minut. V autobusu jsme tak strávili necelých 20 minut, což nás mile překvapilo. Za normálních okolností totiž stejná trasa metrem zabere 12 minut, tedy jen o 7 minut méně.