foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy (stejně jako ostatní fotografie v textu)/Vizualizace lanovky z Podbaby do Bohnic
Studio William Mattews Associates mimochodem stojí také za návrhy londýnské lanovky Cable Car nebo za modernizací nádraží London Bridge. Novinku rozeslal do médii pražský dopravní podnik. Londýnské studio bude spolupracovat na celé přípravě projektu. Jako vítězi mu náleží odměna 1,8 milionů korun.
Na základě architektonické soutěže bude studio připravovat podobu třech stanic a pěti podpěr.
„Vítězný návrh William Matthews Associates, který má zkušenosti i s londýnskou lanovkou, nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Doufám, že již za několik let se budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem, do kterého bude možné nastoupit ve třech stanicích. Na obou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do krásného prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do Zoo Praha,“ uvedl v tiskové zprávě Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Bylo mi potěšením předsedat porotě této soutěže. Porota se musela rozhodnout mezi dvěma silnými návrhy. Jsem přesvědčen, že si Praha vybrala skvělý projekt. Přeji městu i vybranému architektonickému studiu hodně pozitivní energie při realizaci tohoto pro Prahu důležitého kroku vpřed v podpoře udržitelných způsobů dopravy,“ řekl Arjan Dingste, předseda poroty, hlavní architekt a ředitel nizozemského UNStudia.
Soutěž Dopravní podnik hlavního města Prahy vyhlásil v květnu letošního roku a přihlásilo se do ní celkem 23 zájemců z devíti evropských měst. O stavbě lanovky rozhodla městská rada o dva roky dříve, v červnu 2020. Město v současné chvíli považuje lanovku za nejlepší řešení, jak propojit Prahu 6 a Prahu 8. Podle serveru zDopravy.cz se jedná pouze o dočasné řešení na zhruba 30 let, než se podaří městské části propojit tramvajovým spojením.
„Lanovka nenahrazuje tramvaj. Jen ji bude nějaký čas suplovat. Navazující etapy přivedou tramvajovou trať ke konečné lanovky v Bohnicích směrem od metra Kobylisy. Další tramvajová trať povede z Podbaby do Suchdola, na kterou naváže další úsek přes řeku k mezizastávce lanovky v Troji. V této etapě vznikne nový most přes Vltavu,“ uvedl v roce 2020 Scheinherr.
„Lanovku naprojektujeme a postavíme do pěti let, odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka a bude čtyřikrát levnější,“ doplnil dále.
Aktuálně totiž trasa z Vítězného náměstí na sídliště Bohnice zabere přibližně 40 minut, ačkoli jsou od sebe obě cílově destinace vzdušnou čarou vzdáleny zhruba 3,5 kilometru.
Délka trasy lanovky bude 2 240 metrů. Počítá se s tím, že lanovka bude takzvaného oběžného typu, kdy je dopravní lano vedeno stále stejným směrem, přičemž udržuje konstantní rychlost. Kabiny jsou od tažného a dopravního lana odpojitelné a při příjezdu do stanic se snižuje jejich rychlost, aby bylo možné bezpečné nastupování a vystupování. Systém lanové dráhy bude třílanový s jedním lanem tažným a dvěma nosnými, což umožňuje lanové dráze nést velké kabiny schopné poskytnout více místa. Kabiny třílanového systému mají tak obvykle kapacitu 30 až 35 míst včetně 24 až 28 sedadel. Provoz lanovky bude probíhat pouze přes den. V noci budou všechny kabiny, kterých má být sedmnáct, odstaveny v mezistanici Troja.
Psali jsme
K výstavbě nové lanovky jsme zase o kousek blíž. Další lanová dráha by měla spojit pravý i levý břeh Vltavy v severní části hlavního města.…
Psali jsme
Pražský dopravní podnik vyhlásil architektonickou soutěž, jejíž vítěz by měl určit finální podobu stanic nové pražské lanovky. Ta spojí vltavské…