Pekelná muka. Tak vypadá cesta vlakem bez klimatizace

22. 06. 202410:26
Pekelná muka. Tak vypadá cesta vlakem bez klimatizace
foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Vlak, ilustrační foto

Více než polovina všech vozidel Českých drah disponuje klimatizací, která se s přicházejícím létem stává téměř nezbytnou. Právě v těchto dnech probíhá zevrubná kontrola všech klimatizovaných jednotek. Přesto se může stát, že se technika porouchá. Své o tom ví cestující Marek, který naší redakci popsal svou loňskou cestu z polských Katovic do Prahy. Během několikahodinové jízdy klimatizace nefungovala. Cestující se tehdy dočkali omluvy a poukázky na 30 korun.

České dráhy nasazují klimatizované vozy tradičně na nejfrekventovanější spoje páteřních dálkových a regionálních linek v Česku i do zahraničí. Základní nastavení interiérové teploty je ve vlacích 22 stupňů Celsia, ve velkoprostorových vozech může být obsluhou vlaku upraveno asi o 2 stupně.

Kromě pravidelných prohlídek probíhají v těchto dnech, tedy krátce před příchodem letní sezóny, také mimořádné kontroly všech klimatizovaných jednotek. Zaměřují se na kontrolu porušenosti chladícího okruhu, správné množství chladícího média a ověření funkčnosti celého systému. Přesto jde o pouhou techniku, která se vždy může porouchat.

Příčin může být mnoho

„Pokud jde o drobnou závadu, například vypadnou jističe, pak může personál přímo během jízdy závadu odstranit a jističe „nahodí“. Závažnější poruchy musí odstranit odborník v depu, kam se vlak vrací po plánovaném výkonu. Pokud je závada většího rozsahu, je třeba vůz/vlak odstavit i na delší dobu. Pokud klimatizace nejde nebo je méně účinná, nemusí jít vždy o závadu. K vypnutí klimatizace dochází například při vypnutí napájení vlaku elektrickou energií (výměna lokomotiv ve stanici nebo místo na trati, kde vlak projíždí bez napájení například se staženým sběračem). Účinnost klimatizace ovlivňuje také například uzavření dveří do oddílu, na představek nebo dlouhodobější otevření nástupních dveří,“ představil naší redakci možná řešení potíží s klimatizací Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí Českých drah.

Vliv na činnost klimatizace může mít podle jeho slov řada faktorů. Například vysoká vnější teplota. Systém totiž vždy udržuje rozdíl teploty mezi interiérem a exteriérem vlaku na zhruba 8 stupních. Takový rozdíl je dle lékařů optimální. Při vnější teplotě vzduchu 35 stupňů by tak mělo být uvnitř vlaku asi 27 stupňů i při plně funkční klimatizaci.

Když klimatizace nespolupracuje, připomíná to peklo

Pro cestující může být nespolupracující klimatizace ve vlaku velice nepříjemným zpestřením cesty. V návaznosti na zvyšující se venkovní teploty a přicházející léto je navíc toto téma opět aktuální. Své o tom ví například Marek, který nefunkční klimatizaci zažil vloni v největších vedrech na vlastní kůžu.

Během cesty vlakem z polských Katovic až do Prahy, trvající téměř 5 a půl hodiny, vloni v srpnu prý klimatizace fungovala asi hodinu. Zbytek cesty podle jeho slov připomínal cestu do pekla. Jedné z cestujících se dokonce udělalo špatně a byla jí přivolána záchranná služba.

„Když jsem v Katovicích nasedl, všechno vypadalo v pořádku. Seděl jsem ve velkoprostorovém voze a bylo tam tak normálně. Venku už dopoledne začalo být vedro, určitě přes 30 stupňů. Zhruba hodinu jsme jeli bez problémů, pak se nám všem začalo hůře dýchat a ve voze začalo být velké vedro a dusno. Navíc tam ani nejdou otevřít okna, takže to bylo jako skleník,“ přiblížil Marek začátek své cesty, kterou popisuje jako úmornou.

Radost trvala jen pár minut

Jak dále vzpomíná, někteří cestující se začali pídit po důvodu nepříjemného vedra. Když se ukázalo, že nefunguje klimatizace, průvodčí slíbil, že se pokusí o opravu. „Na stanici se tam v tom pak asi 3 lidi hrabali. Nakonec to naskočilo, všichni jsme si oddechli, že to bude dobré a brzy nám bude zase fajn. Ta radost ale trvala jenom pár minut po rozjezdu vlaku ze stanice, pak to zase umřelo,“ popsal cestující.

Také na další stanici se dle jeho slov pracovníci snažili klimatizaci rozběhnout. Po několika neúspěšných pokusech to prý ale vzdali s tím, že to zřejmě nedokážou a vůz bude muset projít zevrubnější technickou kontrolou. Do Prahy se tak jelo bez klimatizace.

Na jednu z cestujících počkala sanitka

„Nějaká paní, co seděla za mnou, si pak stěžovala, že se jí špatně dýchá. Že má žízeň a je jí na omdlení. Lidé jí dali vodu, stěžovala si ale dál. Nakonec průvodčí zavolal záchranku, která si ji na další stanici vyzvedla. Vůbec se tomu nedivím, bylo tam opravdu nedýchatelně,“ popisuje svůj zážitek Marek.

V podobných případech se České dráhy snaží cestující v první řadě přesadit do vozů, ve kterých klimatizace funguje. Podle Marka to ale nešlo, protože vlak byl úplně plný: „Byla to volba mezi sedadlem v tom pekelném vagónu, anebo pětihodinovým stáním v chodbě, namačkaný mezi lidmi. Takže jsem zůstal sedět, stejně jako většina ostatních.“

Kompenzace nevystačila ani na jeden nápoj

Společně s kontrolou cestovních dokladů se cestující s místenkami v dotčeném vagónu prý přeci jen dočkali kompenzace. Byla jí poukázka na 30 korun formou slevy na nákup dalších jízdenek nebo občerstvení v minibaru či v jídelním voze. Nebylo to prý moc, rozhodně to ale bylo lepší než nic.

odškodněníOdškodnění za nedodržení teplotní pohody. Zdroj: redakce PrahaIN.cz

„Za poukázku jsem si šel hned do jídelního vozu koupit nějaké studené pití. Nevystačilo mi to ani na jednu plechovku nealkoholického piva, musel jsem ještě doplácet. Ale udělal jsem dobře. Minibar pak hlásil všechno pití vyprodané a lidé, co si šli do jídelního vozu pro něco studeného, také říkali, že už je to tam úplně vybrakované. Asi dvě hodiny před Prahou už tam prý neměli studeného vůbec nic,“ přiblížil situaci Marek.

„Evropská ani národní legislativa v takovém případě cestujícím žádné odškodné negarantuje. České dráhy přesto sami v rámci své obchodní a marketingové politiky poskytují ve vlacích dálkové dopravy odškodné ve výši 30 korun v případě nepohody, kdy nejde například klimatizace. O odškodné je třeba požádat vlakový doprovod na místě a má podobou voucheru v hodnotě 30 korun,“ dodal k odškodnění Petr Šťáhlavský.

Dva extrémní případy

Do Prahy pak úspěšně dorazil. Jak ale sám dodává, podobnou cestu už nikdy nechce absolvovat. „Tak moc zpocený jsem ještě nikdy nebyl. Fakt jsem byl hrozně rád, že jsem z toho vlaku v Praze mohl vystoupit. Takový zážitek nepřeji ani svému největšímu nepříteli,“ uzavřel svůj zážitek Marek.

Opačnou zkušenost s klimatizací má naše kolegyně, když jela z Prahy na jižní Moravu. Vlak byl vychlazen tak, že si na sebe oblékla vše teplejší, co měla v kufru. Po opakované žádosti o zvýšení teploty průvodčí nechala klimatizaci vypnout, nicméně to příliš nepomohlo, během pár minut se totiž ve vlaku udělalo takové horko, že ji ostatní cestující „proklínali“.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných