Pětka odstartovala projekt školní ulice

16. 09. 202315:21
Pětka odstartovala projekt školní ulice
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Děti, ilustrační foto

Městská část Praha 5 se zaměřila na bezpečnost dětí na cestě do škol. Má ji zajistit projekt s názvem školní ulice, který upravuje dopravní režim na komunikacích u škol v době ranní špičky. Pilotní projekt spustila u základní školy Pod Žvahovem.

O projektu informovala městská část v tiskové zprávě. Dopravní režim školní ulice má podobu krátkodobého omezení vjezdu motorových vozidel do ulic v bezprostřední blízkosti škol. Jde o model, který je velice oblíbený například v Paříži nebo Londýně. Je přitom prý jednoduchý, levný a účinný.

I v Praze už několik takových ulic existuje. Dobré zkušenosti hlásí ZŠ Na Dlouhém lánu nebo ZŠ Hanspaulka. Školní ulice úspěšně fungují i v dalších českých městech, například v Dobříši, Mladé Boleslavi nebo v Plzni.

Ulice bude každý den na půl hodiny uzavřena

Od 11. září se proto rozhodlo vedení páté městské části zavést speciální dopravní opatření také v úseku ulice Pod Žvahovem. Konkrétně od křižovatky s ulicí Ke Hřbitovu až k zastávce autobusu. Pro motorová vozidla bude ulice uzavřena ve dnech školního vyučování vždy od 7:30 do 8:00 hodin.

„Vnímám to jako velké nebezpečí zejména pro malé školáky, kteří se teprve učí samostatnosti. Jsem velmi ráda, že se nám podařilo projekt školní ulice na Pětce prosadit,“ dodala radní pro školství Alena Janďourková (Praha 5 sobě).

Úzké chodníky jsou nebezpečné

Ulice u školy Pod Žvahovem nedisponuje širokými chodníky. Jsou navíc posety osvětlením, což nutí děti i jejich rodiče často vstupovat přímo do vozovky. Místem navíc proudí každé ráno mnoho školáků. Rodičům, kteří budou potřebovat děti do školy přiblížit autem, budou vyhrazena parkovací místa u Raudnitzova domu v Hlubočepské ulici. Místa pro krátkodobé zastavení budou vyhrazena také na obou koncích uzavřeného úseku.

„Za tuto možnost je naše škola velmi vděčná. Každé ráno zažíváme stresové situace, způsobené složitou dopravní situací před školou i cestou dětí do školy. Bezpečí a zdraví dětí ale vždy stavíme nad pohodlí. A samozřejmě si velmi vážíme podpory a spolupráce rodičů, stejně tak i všech, kterých se toto řešení jakkoli dotkne,” uvedl k tomu ředitel školy Jan Horkel.

Vyhodnocení projektu je v plánu na konec října

Pilotní projekt bude platit dočasně do 27. října. Poté bude vyhodnocen. Poznatky pak budou zahrnuty do dalšího projektu stavebních úprav přechodů, rozšíření chodníků a změnu parkovacích míst v Hlubočepích. Do hodnocení by se prostřednictvím anket měla dle slov radního pro dopravu Milana Kryla (Piráti) zapojit i veřejnost.

Návrh školní ulice vzešel z důkladného dopravního průzkumu, který ve škole proběhl v rámci projektu Bezpečné cesty do školy. Byl také projednán s místními obyvateli, které trápila především tranzitní doprava.

„Ukázalo se, že většina dětí do školy přichází pěšky nebo jede na koloběžce. Oblíbený je také školní autobus 128. Přestože je podíl dětí, které rodiče dováží do školy autem, relativně malý, auta v úzké a nepřehledné ulici způsobují velké problémy a ohrožují bezpečnost ostatních dětí. Školní ulice poskytne všem bezpečnější a příjemnější prostor,“ okomentovala vznik dopravního režimu Blanka Klimešová, koordinátorka programu Bezpečné cesty do školy.

Školní ulice zřizuje také Praha 7

Do projektu školní ulice se dle informací na webu zapojila od letošního září také Praha 7. Dopravní omezení zavedla hned u na třech místech. U FZŠ Umělecká a MŠ U Studánky, ZŠ a MŠ Letohradská a u MŠ Kostelní a ZŠ Františky Plamínkové.

U prvních jmenovaných bude od 7 do 8 hodin omezen vjezd z ulice Kamenická do ulice Gerstnerova a dále z ulice Kamenické do ulice U Studánky. Vjet nebude možné asi ze Strojnické od křižovatky s U Studánky. Objízdná trasa vede rovně Kamenickou do ulic U Akademie a Malířská.

U ZŠ a MŠ Letohradská bude vjezd omezen od 7:00 do 8:30 hodin. A to do části Letohradské z ulice Kamenická a do ulice Františka Křižíka z ulice Milady Horákové ve směru do Kostelní. Vjet nebude možné ani do jižní části ulice Františka Křižíka, a to od Kostelní ve směru do Skalecké.

Praha se snaží zajistit Bezpečné cesty do škol

Program Bezpečné cesty do školy vyhlásilo hlavní město Praha ve spolupráci s občanským sdružením Pražské matky a Oživení v roce 2009. Jde o snahu zajistit dětem do školy co nejbezpečnější cestu a zmenšit zatížení komunikací v blízkosti škol. Program je zaveden mezinárodně a léta úspěšně funguje například v Rakousku, Velké Británii nebo v USA.

Bezpečné cesty jsou založeny na práci s dětmi. Jde v podstatě o bezpečnostní audit, při němž bezpečnost neposuzují jen dopravní odborníci, ale i samotní uživatelé komunikací jakými jsou v tomto případě rodiče a učitelé. Projekt probíhá například tak, že děti zakreslují do mapek cestu, kudy do školy chodí, a určují místa, kde se necítí bezpečně. V krátké legendě pak vysvětlí proč. Z takových individuálních mapek se pak složí mapka třídní a nakonec školní, která se stává podkladem pro dopravní odborníky.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných