PID si pochvaluje úpravy jízdních pruhů

02. 02. 202517:20
PID si pochvaluje úpravy jízdních pruhů
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Trolejbus, ilustrační obrázek

V průběhu roku 2024 se Pražské integrované dopravě (PID) podařilo zlepšovat podmínky provozu pro tramvaje i autobusy. Vzrostl například podíl křižovatek, kde mají tramvaje nebo autobusy preferenci. Přibylo také vyhrazených autobusových pruhů. I pro letošní rok jsou v plánu úpravy jízdních pruhů, zejména v souvislosti s otevřením Dvoreckého mostu.

Úspěchy roku minulého i plány pro ten budoucí přiblížil PID v tiskové zprávě. Zaměřil se tentokrát na zlepšování podmínek provozu MHD pro tramvaje a autobusy. Ačkoli jde často o na první pohled bezvýznamná vylepšení, autobusům i tramvajím prý výrazně pomáhají.

„Zajištění plynulého průjezdu tramvají, trolejbusů a autobusů je klíčem k úspěšné a atraktivní městské hromadné dopravě! Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 procent všech světelně řízených křižovatek, u autobusů je to 310 křižovatek. A i v roce 2025 budeme v jejich rozšiřování pokračovat. MHD je totiž nejvyužívanějším způsobem dopravy v Praze, a proto je důležité zajistit cestujícím ty nejlepší možné podmínky,“ uvedl ve zprávě náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Bus pruhy už mají více než 70 kilometrů

Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl v průběhu loňského roku konkrétně na 93,8 procent, tedy 242 křižovatek. U autobusů jde o 58,4 procent křižovatek. O téměř dva kilometry přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy, které už tvoří síť dlouhou celkem 73,63 kilometrů. Z toho 0,4 kilometru přibylo na tramvajovém tělese.

„Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ doplnil ve zprávě ředitel ROPID Petr Tomčík.

Místní nebyli spokojeni, radnice ano

Ne všichni občané jsou však z takzvaných bus pruhů nadšeni. Jak PrahaIN.cz informovala v říjnu, četné stížnosti místních obyvatel vyvolalo například zavedení nepřetržitých pruhů pro autobusy na Evropské ulici v Praze 6. I přes nevoli obyvatel byla ale už tehdy radnice Prahy 6 s řešením spokojená a považovala ho za vydařené. Kolony v ranních hodinách se prý díky permanentním BUS pruhům podařilo odsunout z rezidenčních oblastí Dejvic a Bubenče směrem v Vltavě, což bylo hlavním cílem opatření.

Kromě Evropské byly pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů upraveny také ulice Jugoslávských partyzánů, Kamýcká, Roztocká a Podbabská. Na všech platí vyhrazené autobusové pruhy od září 2024 celodenně. Menší změny ve snaze urychlit MHD provedl PID také například v ulicích Na Poříčí, Radlická, Zálesí, Strakonická nebo V Podzámčí.

Nový vyhrazený pruh se objevil v ulici Novopetrovická, konkrétně od zastávky Jakobiho až po křižovatku s ulicí Štychova. Celkem měří 645 metrů. „Nový dopravní režim se osvědčil a při zhoršené průjezdnosti znamená úsporu až 4 minuty. Provoz v ulici Novopetrovické bývá často ovlivněn i problémy s průjezdností D1 a D0, protože je jednou z jejich náhradních tras,“ sdělil redakci k novému pruhu již dříve tiskový mluvčí PID Filip Drápal.

Úpravy režimu čekají cestující a řidiče také letos

Také pro letošní rok jsou v plánu další úpravy jízdních pruhů, přibližně na deseti místech. Většinou půjde o změny související s převedením autobusů na Dvorecký most. Opatření budou z tohoto důvodu realizována na Modřanské ulici.

Úpravy režimu pro lepší provoz autobusů se dočká také ulice Horňátecká, konkrétně úseky před křižovatkami s Přemyšlenskou, Mirovickou a Třeboradickou. V ulici Pod Lisem bude ve směru do centra prodloužena jízda linek 112 a 234 po tramvajovém tělese. V Trojské dojde k regulaci vjezdu do oblasti ulic K Bohnicím. Na Trojském mostě bude ve směru z centra upraveno řazení a vznikne nový bus pruh. Také v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická bude upraven režim pro lepší provoz autobusů.

Všechna nová preferenční opatření vznikají na základě spolupráce PID s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a Technickou správou komunikací (TSK) za významné podpory hlavního města Prahy i jednotlivých městských částí.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných