foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Trolejbus, ilustrační obrázek
V průběhu roku 2024 se Pražské integrované dopravě (PID) podařilo zlepšovat podmínky provozu pro tramvaje i autobusy. Vzrostl například podíl křižovatek, kde mají tramvaje nebo autobusy preferenci. Přibylo také vyhrazených autobusových pruhů. I pro letošní rok jsou v plánu úpravy jízdních pruhů, zejména v souvislosti s otevřením Dvoreckého mostu.
Úspěchy roku minulého i plány pro ten budoucí přiblížil PID v tiskové zprávě. Zaměřil se tentokrát na zlepšování podmínek provozu MHD pro tramvaje a autobusy. Ačkoli jde často o na první pohled bezvýznamná vylepšení, autobusům i tramvajím prý výrazně pomáhají.
„Zajištění plynulého průjezdu tramvají, trolejbusů a autobusů je klíčem k úspěšné a atraktivní městské hromadné dopravě! Díky naší dlouholeté snaze o preferenci tramvají na křižovatkách se Praha řadí mezi špičky světového žebříčku. Přednostní průjezd tramvají umožňuje už téměř 94 procent všech světelně řízených křižovatek, u autobusů je to 310 křižovatek. A i v roce 2025 budeme v jejich rozšiřování pokračovat. MHD je totiž nejvyužívanějším způsobem dopravy v Praze, a proto je důležité zajistit cestujícím ty nejlepší možné podmínky,“ uvedl ve zprávě náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Bus pruhy už mají více než 70 kilometrů
Podíl křižovatek, kde mají preferenci tramvaje, vzrostl v průběhu loňského roku konkrétně na 93,8 procent, tedy 242 křižovatek. U autobusů jde o 58,4 procent křižovatek. O téměř dva kilometry přibylo také vyhrazených pruhů pro autobusy, které už tvoří síť dlouhou celkem 73,63 kilometrů. Z toho 0,4 kilometru přibylo na tramvajovém tělese.
„Nové vyhrazené pruhy pro autobusy se snažíme projektovat s maximální ohleduplností i pro ostatní účastníky silničního provozu. Mnohdy totiž stačí jen vhodně přeskládat řadicí pruhy před křižovatkami, aniž bychom omezili celkový průjezd aut v nejžádanějších směrech. Také se snažíme maximalizovat jízdu autobusů po tramvajových tělesech,“ doplnil ve zprávě ředitel ROPID Petr Tomčík.
Psali jsme
V plzeňském výrobním areálu Škodovky se poprvé projela první tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu. Do pražských ulic by mohla poprvé vyjet už…
Místní nebyli spokojeni, radnice ano
Ne všichni občané jsou však z takzvaných bus pruhů nadšeni. Jak PrahaIN.cz informovala v říjnu, četné stížnosti místních obyvatel vyvolalo například zavedení nepřetržitých pruhů pro autobusy na Evropské ulici v Praze 6. I přes nevoli obyvatel byla ale už tehdy radnice Prahy 6 s řešením spokojená a považovala ho za vydařené. Kolony v ranních hodinách se prý díky permanentním BUS pruhům podařilo odsunout z rezidenčních oblastí Dejvic a Bubenče směrem v Vltavě, což bylo hlavním cílem opatření.
Kromě Evropské byly pro lepší průjezd trolejbusů a autobusů upraveny také ulice Jugoslávských partyzánů, Kamýcká, Roztocká a Podbabská. Na všech platí vyhrazené autobusové pruhy od září 2024 celodenně. Menší změny ve snaze urychlit MHD provedl PID také například v ulicích Na Poříčí, Radlická, Zálesí, Strakonická nebo V Podzámčí.
Nový vyhrazený pruh se objevil v ulici Novopetrovická, konkrétně od zastávky Jakobiho až po křižovatku s ulicí Štychova. Celkem měří 645 metrů. „Nový dopravní režim se osvědčil a při zhoršené průjezdnosti znamená úsporu až 4 minuty. Provoz v ulici Novopetrovické bývá často ovlivněn i problémy s průjezdností D1 a D0, protože je jednou z jejich náhradních tras,“ sdělil redakci k novému pruhu již dříve tiskový mluvčí PID Filip Drápal.
Úpravy režimu čekají cestující a řidiče také letos
Také pro letošní rok jsou v plánu další úpravy jízdních pruhů, přibližně na deseti místech. Většinou půjde o změny související s převedením autobusů na Dvorecký most. Opatření budou z tohoto důvodu realizována na Modřanské ulici.
Úpravy režimu pro lepší provoz autobusů se dočká také ulice Horňátecká, konkrétně úseky před křižovatkami s Přemyšlenskou, Mirovickou a Třeboradickou. V ulici Pod Lisem bude ve směru do centra prodloužena jízda linek 112 a 234 po tramvajovém tělese. V Trojské dojde k regulaci vjezdu do oblasti ulic K Bohnicím. Na Trojském mostě bude ve směru z centra upraveno řazení a vznikne nový bus pruh. Také v oblasti zastávky Poliklinika Budějovická bude upraven režim pro lepší provoz autobusů.
Všechna nová preferenční opatření vznikají na základě spolupráce PID s Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a Technickou správou komunikací (TSK) za významné podpory hlavního města Prahy i jednotlivých městských částí.