Plán udržitelné mobility představil chystané dopravní investice

08. 04. 202419:12
Plán udržitelné mobility představil chystané dopravní investice
foto: Zdeněk Strnad pro PrahaIN.cz/Výstavba metra D

Hlavní město zveřejnilo takzvaný jízdní řád dopravních investic. Je součástí návrhu Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí do roku 2026 a představuje chystané dopravní projekty, na které město nebude potřebovat finanční příspěvky od státu.

Aktualizace Plánu udržitelné mobility počítá s prioritními projekty dopravní infrastruktury, s tím spojeným efektivním vynakládáním energie na přípravu těchto projektů. Snaží se také úspěšně usilovat o získávání financí z dotačních titulů Evropské unie do roku 2030. Vyplývá to z tiskové zprávy magistrátu.

„Je nezbytné se dívat na plány a záměry města také z pohledu prioritizace jednotlivých dopravních investic a stanovit jim jasný jízdní řád, protože městský rozpočet není neomezený. Díky tomu můžeme více upnout síly na projekty, které jsou už ve vysoké fázi připravenosti a rozložit si efektivněji v čase záměry, které teprve musí získat od státních úředníků kulatá razítka,“ uvedl k plánu náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nejnáročnější je stavba metra D. Pravděpodobně se navíc prodlouží

Finančně nejnáročnější dopravní stavbou je vznik metra D. Se stavbou nové linky se začalo už v roce 2022 a dle původních plánů mělo být hotovo v roce 2029. Kvůli sporům ohledně dodavatelů a opakovaným posuzováním vítězných nabídek se však projekt pravděpodobně zpozdí.

Jak jsme informovali ZDE, Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil v březnu výběr vítěze stavby druhé části metra D mezi Olbrachtovou a Novými Dvory. Hodnotící komise tak musí znovu posuzovat původně vítěznou nabídku sdružení firem vedeného společností Subterra.

Ve výstavbě je momentálně kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice.

Finance si vyžádají také opravy mostů nebo silnic

Kromě této zakázky musí hlavní město počítat také s výdaji na průběžné opravy mostů nebo ulic ve výši asi 12,4 miliard korun. Plán udržitelné mobility se tak bude nově aktualizovat každé dva roky, aby byly finanční síly rozloženy aktuálně a rovnoměrně.

Pro roky 2025 až 2026 budou dopravní investiční akce stát celkově asi 32,1 miliard korun. Metro D z toho ukousne zhruba 19,3 miliard. Následující pětileté období od roku 2025 do roku 2030 počítá s částkou 110,2 miliard, z čehož asi 56,9 miliard tvoří náklady na metro D.

Městský okruh by měl financovat stát, tvrdí Hřib

„Praha by si rozhodně zasloužila, aby vnitřní Městský okruh financoval stát, podobně jako tomu je v Brně. Jedná se jednoznačně, stejně jako v případě metra D, o stavby celostátního významu. Bohužel se tak zatím neděje,“ připomněl ve zprávě Hřib.

Městského okruhu a jeho financování se přitom týkal také jeho letošní aprílový příspěvek na Facebooku, ve kterém na rozdíl ve financování brněnského a pražského okruhu reagoval. Obyvatele hlavního města v žertovném příspěvku upozornil, že na stavbu se budou muset lidově složit.

Ceny parkování nejsou udržitelné

„Díky využití evropských dotací postavíme nové tramvajové tratě včetně tramvajového okruhu, který jsme ve volbách slíbili voličům. Z prezentovaného plánu je také jasné, že je potřeba upravit ceny extrémně levného parkování, protože není udržitelné, abychom parkování ve městě dotovali více než dotujeme MHD. Za uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru je nutné zaplatit férovou cenu, protože toho prostoru ve městech je málo a je velmi cenný a může být využit nejen na parkování, ale také třeba na výsadbu stromů nebo pro hospodské zahrádky,“ dodal náměstek pro dopravu.

V rámci rozvoje hromadné dopravy plánuje hlavní město pokračovat ve výstavbě Dvoreckého mostu, automatizaci metra C, výstavbě Terminálu Smíchov, tramvajového okruhu, výměně vozového parku či bezbariérovosti stanic metra.

Oprav se dočkají mosty. Na Libeňském už práce začaly

Opomenuty by ale neměly být ani mosty. Kromě dokončení rekonstrukce toho Barrandovského se péče dočkají také mosty Legií, Palackého, Čechův nebo Hlávkův. Práce už odstartovaly na Libeňském mostě, který je od ledna kvůli havarijnímu stavu uzavřen pro tramvajovou dopravu.

„Po přípravných pracech, které probíhaly od roku 2022, jsme udělali první krok k obnově samotné konstrukce mostu. Konkrétně se jedná o zahájení demolice oblouku nad bývalým ramenem Vltavy (dnes prostor mezi Štorchovou a Voctářovou ulicí). Do září bude probíhat demolice v oblasti bývalého ramene řeky u Palmovky. Potom bude moci začít výstava repliky mostu. Ta bude navazovat na představy architekta Libeňského mostu Pavla Janáka, z jehož originálních skic se dokonce při tvorbě nových návrhů vycházelo. Stavbu navíc vylepšíme, aby lépe fungovala v moderním městě. Například oživíme podmostí a vytvoříme tady nové náměstíčko pro různé kulturní a společenské akce nebo setkávání,“ uvedl Hřib k obnově Libeňského mostu na Facebooku.

Radní plán projednají do konce května

S návrhem aktualizace Plánu udržitelné mobility byli seznámeni zastupitelé, členové dopravního výboru i komise a široká veřejnost. Návrh vznikl na základě dat od městských organizací DPP, ROPID, TSK, IPR, OICT, od Středočeského kraje a IDSK, odborů dopravního, ochrany prostředí, evropských fondů a investičního na magistrátu.

Rada by měla materiál projednat do konce května a pak ho předat Zastupitelstvu. Do konce dubna mohou příslušné komise, organizace a výbory zasílat své případné připomínky.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných