foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Hlavní nádraží
Správa železnic představila budoucí podobu nových podzemních železničních tratí pod Prahou. Vzniknout by měly dvě samostatné trasy i dvoupatrová centrální stanice pod hlavním nádražím. „Krásná utopie. Toho se nikdy nedožijeme,“ reagují Pražané.
Správa železnic už před několika lety zadala studii proveditelnosti, která řeší budoucí podobu pražského železničního uzlu (ŽUP). Zohlednit měla fakt, že příměstské vlaky využívá v metropoli stále více cestujících. Nový železniční uzel by měl zajistit komfortní vazby na metro i tramvaje, dostatečnou kapacitu pro osobní i nákladní dopravu i navýšení provozu na železnici, které nebude na úkor životního prostředí.
Předmětem dokumentu byly tři základní návrhy a dvě dodatečné modifikace jednoho z nich. Jedna z variant obsahovala dvě velké stanice pod hlavním nádražím a Václavským náměstím, mezi kterými by vlaky využívaly společný čtyřkolejný úsek. Druhá verze uvažovala o jedné centrální stanici s názvem Opera.
Dva tunely a pět nových zastávek
Ze studie nakonec Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala variantu se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. Kromě toho vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. Plán představila veřejnosti Správa železnic v tiskové zprávě.
„Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala nejvhodnější variantu, v rámci které se v centru Prahy vybudují dvě tunelové trasy v délce 10,6 kilometru a pět nových stanic. Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ uvedl ve zprávě ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Každým tunelem bude moci projet až 16 vlaků za hodinu v každém směru. Nové trasy navíc pomohou oddělit dálkovou dopravu od té regionální. Předpokládané náklady na celou stavbu se pohybují kolem 185 miliard korun.

Plán podzemní železnice. Zdroj: Správa železnic, pro média
Psali jsme
Sedačky v otřesném stavu a špína. Tak vypadal podle fotografií interiér jednoho z vlaků společnosti Regiojet, který vyvolal diskuzi…
Projekt je podle pražských politiků průlomový
Schválený záměr bude nyní zanesen do strategických dopravní plánů. „Projekt přináší nové kolejové kapacity přímo v centru města, a to včetně několika zastávek, které zkrátí docházkovou vzdálenost pro cestující. Výsledkem bude nejen vyšší atraktivita železniční dopravy, ale také uvolnění nejvytíženějších úseků MHD v centru. Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic. Méně aut ve městě znamená méně emisí, méně hluku a výrazné zlepšení životního prostředí,“ vyjmenoval ve zprávě výhody podzemní železnice Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy.
Podle Petra Hlaváčka (STAN), náměstka pro oblast územního a strategického rozvoje, je doprava v metropolitním regionu pro Prahu tím vůbec největším problémem. Nabídka i kapacita je podle něj nedostatečná a regionální doprava není s tou městskou dostatečně propojena. Projekt železničního uzlu tedy považuje za průlom.
Pražská integrovaná doprava (PID) ve facebookovém příspěvku upřesnila, že dle materiálu schváleného Centrální komisí Ministerstva dopravy by měly oba tunely i pět stanic vznikat mezi lety 2035 až 2047.
Pražané jsou skeptičtí. Zejména ohledně termínu
Reakce Pražanů na sebe samozřejmě nenechaly dlouho čekat. Většina z komentujících se shoduje, že jde opravdu o průlom, ovšem podle mnohých utopický, který nebude možné převést do reality. Někteří dokonce hovoří o plýtvání peněz daňových poplatníků.
„Praha potřebuje nejdříve dostavit oba okruhy a linku metra D a zlepšit dopravu na letiště,“ napsal jeden z komentujících. Další upozorňovali také na to, že rychlodráha na letiště měla být hotova už v roce 2010, ale stále není. Všechny tyto projekty tedy podle některých komentujících nemají za cíl nic jiného, než tahat peníze z kapes daňových poplatníků.
„Co je tohle zase za hovadiny?!?? Co raději zase zprovoznit normální nádražní hospody, které jste zničili nesmyslně vysokými nájmy!!“ objevilo se dokonce v komentářích pod facebookovým příspěvkem Správy železnic.
Podle většiny reakcí se ale zdá, že obyvatelé hlavního města plány oceňují, shodně ale pochybují o tom, že bude dokončena ve stanoveném termínu. „Se všemi možnými zpožděními, které to určitě nabere, budu rád, když se toho vůbec dožiju,“ uzavřel jeden z Pražanů. Další považují informaci za „Sci-fi pohádku jako tunel do Berouna nebo rychlodráha na letiště“.