foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Autosedačka; ilustrační foto
Jedná se o zásadní informaci, o které ovšem málokdo ví. Aby byla zaručena stoprocentní bezpečnost autosedaček, nesmí žádný jejich komponent jevit známky poškození. A to se i v případně drobné autonehody nedá vyloučit. Na tento fakt pamatují i pojišťovny.
Bezpečnost dětských autosedaček může být znehodnocena, pokud jsou ve voze, které se stalo účastníkem dopravní nehody. Takové sedačky by neměly být už dále používány. Tato informace je často uvedena v návodu ke konkrétní autosedačce, ovšem málokdo si ji ale přečte.
Při autonehodě mohou na dětské sedačce vzniknout praskliny na konstrukci nebo na zádržném systému. V případě další krizové situace pak nemusí sedačka plnit svojí funkci tak, jak by měla.
Z tohoto pohledu není také vhodným řešením pořizovat dětské autosedačky z druhé ruky, protože neznáme jejich historii a skutečný stav.
Na bezpečnost autosedaček myslí i tuzemské pojišťovny. Redakce oslovila Českou kancelář pojistitelů a také několik velkých pojišťoven, které nám shodně potvrdily, že v případě nehody mají lidé nárok na jejich úhradu.
Úhrada nového kusu proběhně primárně z povinného ručení viníka nehody.
Jak to vidí přímo pojišťovny?
„Pojišťovny proplácejí poškozené autosedačky ve vozidle poškozeného, a to z povinného ručení viníka. Hradí se většinou cena nové srovnatelné, jelikož tyto bezpečnostní prvky se zpravidla nedají opravit. Hradí se obvyklá cena srovnatelné autosedačky,“ prozradil na dotaz naší redakce Vladimír Krejzar, ředitel řešení likvidací České kanceláře pojistitelů.
„Ke každému takovému případu přistupujeme individuálně - posoudíme charakter a sílu nárazu auta a jeho poškození. Dopravní nehoda je třeba i odmrštěný kamínek do čelního skla na dálnici nebo ťukanec nárazníkem do zaparkovaného auta u supermarketu. Pokud dojdeme k závěru, že by mohlo dojít k poškození dětské autosedačky, a to i mikroskopicky bez vizuálního poškození, tak ji uhradíme. Zdraví dítěte má prioritu a nechceme se podílet na tom, že autosedačka příště selže.
Ve sporných případech můžeme žádat po klientovi důkaz, že má vůbec malé dítě, případně že sedačka ve vozidle při nehodě vůbec byla. V protokolech policie není prakticky nikdy uvedena ani vyfocena. A to je chyba účastníků nehody. Důvodem je, že na sedačku si každý vzpomene až doma, a pak už se mu do ní nechce své dítě znovu posadit. Ve většině případů tedy samozřejmě hradíme,“ prozradila pro PrahaIN.cz tisková mluvčí Allianz pojišťovny Kateřina Pavlíková.
„Pokud při přepravě dítěte sedícího v autosedačce dojde k dopravní nehodě, aktivuje se zádržný systém a dětskou autosedačku je třeba z bezpečnostních důvodů vyměnit, poškozený účastník má v takovém případě nárok na nákup nové z povinného ručení viníka,“ říká tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.
Výměna při nárazu v rychlosti 20 km/h a více
„Výměna autosedačky po nehodě se nehradí z povinného ručení automaticky – takové řešení nedává smysl. Pokud je po nehodě nárokována výměna dětské autosedačky, která není viditelně poškozená (i to se v praxi stává), postupujeme s ohledem na průběh nehody. Něco jiného je parkovací škoda v malé rychlosti či nedobrzdění na křižovatce (tzv. lehké ťukance), něco jiného například čelní náraz,“ řekl pro PrahaIN.cz mluvčí Generali České pojišťovny Jan Marek.
„Při běžných nehodách z provozu vozidla přistupujeme k řešení náhrady dětské autosedačky individuálně podle síly nárazu. Bereme při tom v potaz zejména doporučení výrobce, který udává konkrétní podmínky. Někteří výrobci mají v tomto jasno – když byl náraz ve vyšší rychlosti než 20 km/h, tak doporučují výměnu vždy.
Když doporučení výrobce neexistuje, posuzujeme sílu nárazu. Vodítkem zpravidla bývá skutečnost, že při střetu došlo k poškození nosných částí karoserie. Představit si můžete prahy, sloupy nebo nosníky.
Pokud došlo k jejich narušení, vysoce pravděpodobně se to stalo ve vyšší rychlosti. A ta tedy mohla ovlivnit i bezpečnostní prvky dětských sedaček. Pak je na místě její výměna a tedy i úhrada z povinného ručení viníka s ohledem na tržní hodnotu sedačky před nehodou,“ doplnil k problematice Jan Marek.
Psali jsme
Klimatizace. Dobrý sluha, ale také zlý pán. Vymoženost, kterou zejména v letních měsících ocení téměř všichni. Mezi řidiči jsou ovšem tací, kteří…
Psali jsme
To, co nejprve zakazovaly hlukové normy najednou neplatí. Na rekonstruovaném Barrandovském mostu v Praze začne příští týden pracovat třetí, noční…