foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Hlavní nádraží, ilustrační foto
„V posledních měsících máme stále méně práce,“ postěžovala si redakci pokladní, která prodává jízdenky na vlak na pražském hlavním nádraží. I její práci totiž v mnoha případech zastoupí moderní technika.
Na některých menších vlakových nádražích jízdenka již nejde koupit vůbec, prodejny jsou zavřené a cestující si doklady kupují až ve vlaku, na dalších nádražích jdou zakoupit v prodejnách, které jsou primárně například trafikou nebo malou samoobsluhou. Tam, kde prodejní okénka zůstávají, prý není komu prodávat, zákazníci si lístky pořizují zejména skrz chytré telefony.
Naše redakce se dotazovala více než deseti osob, které alespoň občas využívají pro své cesty vlak, jaký způsob nákupu cestovních dokladů preferují. Většina odpověděla tak, že si jízdenku zakoupí buď předem na počítací a mají ji staženou v e-mailu, nebo k nákupu použijí přímo aplikaci dopravce. „Je to jednodušší, lístek si koupím přímo v aplikaci a jako bonus sbírám body, které pak mohu využít ke slevě,“ odpověděl jeden z dotazovaných. Jedna jediná žena odpověděla, že si jízdenky kupuje klasicky u okénka na nádraží. „Chytrý telefon mám, ale jsem zvyklá chodit k pokladní,“ sdělila redakci žena v důchodovém věku.
Starší lidé a cizinci
Pokladní na hlavním nádraží potvrzuje, že chodí spíše starší lidé. „Nebo cizinci, kteří nevědí, kde jinde jízdenku koupit. Když řeknu, že lidí je méně každým týdnem, asi nebudu lhát. Pamatuji si, kdy se tu stály obrovské fronty, ty sice teď nikomu nechybí, ale pro nás je to trochu smutné,“ přiznává.
Zvýšený podíl prodaných jízdenek prostřednictvím online kanálů Českých drah redakci potvrdil i tiskový mluvčí Filip Medelský. „Výjimku představovalo pouze období pandemie covid-19, kdy došlo ke zpomalení růstu. V roce 2024 činil podíl online prodejů 43 procent ze všech jízdenek prodaných přes prodejní kanály ČD,“ říká Medelský pro PrahaIN.cz a doplňuje, že v roce 2025 zatím sledují další nárůst a přibližují se k hranici padesáti procent.
„Pokud se zaměříme pouze na jízdenky ČD (vnitrostátní a mezinárodní), bez zahrnutí jízdenek integrovaných dopravních systémů (IDS) a jednotného tarifu OneTicket, byl podíl online prodejů v roce 2024 výrazně vyšší – dosáhl 64 procent. V roce 2025 pokračuje tento trend a míříme k podílu 70 procent. Nejvyšší podíl online nákupů dlouhodobě sledujeme u jízdenek pro mezinárodní přepravu, kde v roce 2024 dosáhl 83 procent,“ dodává.
Chybí celá řada zaměstnanců, pokladní ale ne
S totožným dotazem na podíl papírových a online jízdenek jsme se také obrátili na průvodčí ve vlaku linky S6. Ta nám sdělila, že je to zhruba půl na půl, jakým dokladem se cestující prokazují. „Možná šedesát procent těch, co nemají Lítačku, ukazuje jízdenku v mobilním telefonu,“ odpověděla redakci průvodčí. Většinou prý jde o mladší ročníky. Ona sama, vzhledem k tomu, že je starší, jak uvedla, preferuje papírové jízdenky.
„Telefon se může vybít, aplikace nemusí fungovat, často také vídám, že si lidé narychlo kupují jízdenku, až když mě vidí přicházet, což by samozřejmě neměli,“ sdělila nám.
České dráhy na svých webových stránkách nabízí více než stovku volných pracovních míst. Chybí desítky strojvedoucích či zaměstnanců na údržbu železničních vozidel, ale také vlakvedoucí osobních vozů, u kterých společnost slibuje až stotisícový náborový příspěvek či posunovači. Pokladní se však nehledá ani jedna.