Posun v otázce železničního mostu pod Vyšehradem: Ministerstvo dopravy se zasazuje o odbornou diskusi

12. 02. 202308:31
Posun v otázce železničního mostu pod Vyšehradem: Ministerstvo dopravy se zasazuje o odbornou diskusi
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Železniční most Na Výtoni

Historický most se dočká rekonstrukce. Ministerstvo dopravy organizuje kolokvium, na kterém budou detailně posouzeny všechny návrhy a možnosti opravy mostu. K diskusi byli přizváni i odborníci na památkovou péči a zastánci zachování historické hodnoty mostu.

Ministr dopravy Martin Kupka požádal Magistrát, aby nominoval odborníky do kolokvia (shromáždění odborníků k určité otázce – pozn. aut.). Vyplývá to z tiskové zprávy zveřejněné 9. února na webu praha.eu. Náměstek primátora zaslal v minulém týdnu návrh na oslovení expertů z řad konstruktérů i památkářů. Seznam zahrnuje jména jako prof. Pavel Ryjáček (ČVUT Praha), prof. Stanislav Pospíšil (Akademie věd ČR) či některé zahraniční odborníky.

V rámci setkání budou posouzeny veškeré studie a z nich sestavený harmonogram různých variant pro  rekonstrukci mostu. Pokud by volba padla na celkovou přestavbu, mohla by realizace započít už na konci příštího roku, v případě přístavby třetí koleje by se podle SŽ jednalo až o rok 2026.

První ze zmíněných variant, která zahrnuje kompletní modernizaci a rozšíření mostu, má totiž SŽ (Správa železnic) už rozpracovanou. Oproti tomu druhý, značně populárnější plán, jenž počítá s renovací stávající konstrukce a dostavbou, zatím existuje víceméně pouze v diskuzní rovině.

Kontroverze v široké i odborné veřejnosti

Současná podoba železničního mostu v pražské Výtoni není dlouhodobě udržitelná. Ani kapacitou, ani svým stavem, jenž rozsáhlou rekonstrukci vyžaduje. Jak jsme již informovali, podle SŽ jsou stávající dvě koleje vytíženy na 180 procent své kapacity.

Vítězný návrh soutěže, vyhlášené v listopadu 2022, se však setkal s vlnou kritiky. Současné podobě historické stavby se totiž příliš nepodobá.

To je také hlavní důvod, proč se proti němu bouří nejen obyvatelé Prahy, ale i mnozí odborníci a ochránci památek. 

Komise, jež spoluurčovala vítěze, čítala 11 členů a vedle zástupců investora, Správy železnic, v ní usedli i nezávislí odborníci z ČVUT, zástupci hlavního města i Klubu za starou Prahu. 

„Zveřejněný návrh Klub nepovažuje za zdařilý, most je sice nový, ale snaží se vypadat jako ten starý, aniž by měl parametry skutečné repliky,“ argumentovali členové Klubu za starou Prahu.

Vyjádřili se i jiní členové: „Jako člen komise, která se podílela na výběru vítězného návrhu, respektuji toto rozhodnutí, a proto mi ani nepřísluší výběr jakkoliv komentovat,“ uvedl v prosinci minulého roku pro PrahaIN.cz Petr Hlaváček (STAN), dosluhující náměstek primátora pro oblast územního rozvoje, povoláním architekt. Mimo záznam ovšem, že osobně by se přiklonil k jinému návrhu.

Takzvaná Ideová studie souboru železničních mostů pod Vyšehradem z roku 2020 potvrzuje, že třetí kolej vedle mostu lze přistavět. S tím souhlasí i Národní památkový ústav a také prohlášení Ministerstva kultury z 3. března 2020: „Třetí kolej lze realizovat výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu, spolu s novou přestupní zastávkou na pravém břehu Vltavy.“

Druhá nezávislá studie, o niž se postarala světová firma WaltGalmarini AG, dala zapravdu předchozím posudkům, pouze navrhla výměnu dílčích částí původní konstrukce.

Konečné rozhodnutí závisí na výsledcích kolokvia, lze však předpokládat, že nejpozději do tří let se most pod Vyšehradem konečně dočká rekonstrukce.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných