foto: České dráhy/Tyto vozy rozšíří dopravní park státního dopravce
Na území naší země jich totiž bude brzy možné napočítat až 76. Nejde o invazní pohyb rezavých zvířátek po železničním svršku, ale řeč je o obnově vozového parku Českých drah.
Motorové vozy, které budou na našich železnicích jezdit pod souhrnným označením RegioFox, vyrábí polská společnost PESA Bydgoszcz. Testovací jízdy se v posledních dnech uskutečňují na zkušebním okruhu ve Velimi. České dráhy informovaly média zaslanou tiskovou zprávou.
Je zvykem, že jednotlivé vozové řady Českých drah získávají jména po zvířatech, a tak není divu, že teď k nim přibyly i lišky. „Liška je mazané a chytré zvíře a já jsem rád, že RegioFox cestujícím nabídne mnoho chytrých řešení a maximlní komfort. Není bez zajímavosti, že vozidla jsou vybavena nejmodernějšími nízkoemisními motory Rolls-Royce,“ říká v tiskové zprávě generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Tyto vozy dokáží jezdit nejen na klasickou naftu, ale i na biopalivo.
Výhoda lišek
A v čem je tedy ta mazanost lišky na kolejích? Vlaky s maximální 120kilometrovou rychlostí se vyznačují prostorným interiérem se 115 místy k sezení, z toho devět jich je dokonce v první vozové třídě. Nezbytností je bezbariérový přístup, klimatizace nebo USB konektory pro dobíjení drobné elektroniky.
Cestující mohou spoléhat na moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, bezpečnost jízdy naproti tomu hlídá komunikační systém GSM-R a evropský zabezpečovač ETCS
.jpg)
Interiér nových polských železničních vozů. Foto: České dráhy
Už od poloviny letošního roku začnou „lišky“ v běžném provozu jezdit na tratích Středočeského a Jihočeského kraje a také hlavního města. Dalšími destinacemi, kde budou vozy ke spatření na regionálních tratích budou kraje Královéhradecký, Pardubický, Plzeňský a Vysočina.
V hlavním městě a ve Středočeském kraji budou novinkové vlaky jezdit na trati mezi Smíchovským nádražím, Berounem a Rakovníkem. Ve vozovém parku vystřídají deset starších motorových jednotek řady 814, které se po kolejích pohybují v zelenožlutooranžovém provedení. Část z nich bude jezdit i na spojích mezi Nymburkem, Velkým Osekem a Čáslaví.
Proč ne české vozy?
České dráhy jsme oslovili s dotazem, v jaké finanční výši se celý kontrakt na železnici bude odehrávat. „Cena za 76 těchto jednotek je necelých 7 miliard korun,“ uvedl na náš dotaz tiskový mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Stejně tak jsme požádali o vysvětlení, proč nemůže národnímu dopravci dodávat vlakové soupravy český výrobce, zvlášť když v barvách Českých drah řada vozových souprav vyrobených v tuzemsku spolehlivě jezdí. Na to tiskový mluvčí Lukáš Kubát odpověděl lakonicky: „Výběr výrobce proběhnul na základě výběrového řízení.“